Holcostethus vernalis?

Gestart door Arno van Stipdonk, april 26, 2007, 19:34:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag kwam ik deze wants tegen. Na lang zoeken kom ik uit op Holcostethus vernalis. Deze soort staat echter nog niet in de database. De naam klopt toch?

Berend Aukema

Klopt! Vindplaatsgegevens? De soort rukt vanuit het zuiden op in Nederland!

Arno van Stipdonk

#2
In de Krang, een natuurgebied ten zuiden van Weert (Midden Limburg)
Ik zal de soort wel toevoegen aan de database, alleen weet ik de zeldzaamheidsklasse niet.

han.endt

Staat in de datebase onder de naam Holcostethus strictus. De naam die in het Nederlands Soortenregister gebruikt wordt.

Voor waarneming.nl kan je kijken bij het soortenoverzicht. Zoek naar Holcostethus:
http://www.waarneming.nl/soortenlijst.php?...us=0&werkgroep=
of naar vernalis:
http://www.waarneming.nl/soortenlijst.php?...us=0&werkgroep=
De 'i' geeft dan de nodige informatie.

han.endt

#4
CiteerIn de Krang, een natuurgebied ten zuiden van Weert (Midden Limburg)
Ik zal de soort wel toevoegen aan de database, alleen weet ik de zeldzaamheidsklasse niet.
Dus kijk even als je een soort invoert. Ik moet steeds weer soorten samenvoegen.
PS. Alle wantsen staan namelijk in de database.  :duim:

Berend Aukema

De geldige naam is inderdaad H. strictus: In Limburg niet zeldzaam, elders zeer zeldzaam tot ontbrekend (noorden en westen van het land).

Arno van Stipdonk

Oke Han, ik zorg dat ie onder de juiste naam terecht komt.
En ik zal voortaan zoeken naar de juiste naam. Ik had me niet gerealiseerd dat ie hier weer een andere naam zou kunnen hebben.

han.endt

#7
Het is ook een beetje algemeen bedoelt. Dat een soort niet direct vindbaar is wil niet meteen zeggen dat hij er niet in staat. Vaak worden soorten klakkeloos op verzoek toegevoegd. Zo heb ik al diverse niet Nederlandse soorten uit de database gevist.

Arno van Stipdonk

Dat begrijp ik, ik ben er zelf ook al vaker mee geconfronteerd.

Arno van Stipdonk

Ah, je hebt 'm al samengevoegd. Ik zal allemaal te zoeken..... :gap:
Sorry voor de overlast en Berend nog bedankt voor de determinatie.

han.endt

CiteerIk zal allemaal te zoeken..... :gap:
Dat is voor straf! :grin:  

Arno van Stipdonk