Langpootmug met hele aparte tekening op lijf/vleugels

Gestart door Botervlieg, mei 17, 2013, 13:00:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Deze langpootmug zag ik vanochtend. Weet iemand misschien welke soort het is?
Ik vind de tekening op het lijf en de vleugels erg apart. Heb afgelopen jaren heel wat muggenfoto's voorbij zien komen, maar kan me niet herinneren dat ik dit ooit heb gezien.

Ik heb helaas alleen deze foto's. Het is hier erg grauw en bewolkt, mijn (eenvoudige) camera wilde er niets beters van maken.

http://waarneming.nl/waarneming/view/76100628

Groetjes, Marleen

Ton van Haaren

Epiphragma ocellare, oftewel een van de grotere Limoniidae ! en dus geen Tipulidae. leuke waarneming !
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Botervlieg

Bedankt voor je snelle reactie Ton,

Ah, ik dacht al dat er nog ergens een familie moest zijn met dit soort muggen, maar ik wist niet meer waar.

Hele mooie mug trouwens!

Dank je wel!

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Nu ik de foto's nog eens bekijk...

Is het een vrouwtje? En kan het zijn dat ze in dat hout eitjes aan het leggen is? Het lijkt net of ze met haar lijf richting een barst in het hout gaat.
(Ik heb geen idee of larven van deze soort in het water leven of in hout of waar dan ook...)

Groetjes, Marleen

Ton van Haaren

ik durf zelf niet te zeggen welke sexe, maar ik weet wel dat de larven in hout leven. heb zelf ooit eens een larve gevonden onder de bast van een in het water liggende dode beuk, maar niet geheel ondergedompeld.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Botervlieg

Interessant! Het is wel in de buurt van water. er ligt daar een vrij brede sloot.

Ton van Haaren

maar de larven zelf leven niet onder water, doch uitsluitend in hout, wel een beetje nattig denk ik, maar niet ondergedoken in de sloot ofzo. Dus dat die sloot daar ligt is toeval en speelt mijn insziens geen rol in de levenscyclus van de soort (Al doen bomen het wel beter als er water is). Als je larven wilt zoeken, moet je dat zo eind van het jaar doen voordat het koud wordt (september of zo) of vroeg in het voorjaar, voordat ze verpoppen zo rondom maart/april.
Met vriendelijke groet
Ton

-Steven Wright-

Botervlieg

Dat is grappig, Ton. Ik wilde bij mijn vorige tekst schrijven dat het een vrij vochtig bos/omgeving is. Maar ik dacht dat het niets toe zou voegen. Wel dus.

Dat hek zit ook barstensvol met mossen, korstmossen en pissebedden.

Ton van Haaren

das wel interessant, want ik ken de larve dus ook van een vochtig beukenbos, maar op internet circuleren ook ander boomtypen dan beuk. waar de adulten allemaal zitten weet ik niet, want daar doe ik (nog) niet aan.
Met vriendelijke groet
Ton

-Steven Wright-

Botervlieg

Oke. Dank je wel in elk geval! Ik zal wat vaker naar de Haarlemmerhout gaan en deze soort daar "in de gaten houden".

Groetjes, Marleen

AndreVrijens

Mag haar als vrouwtje de geschiedenis in laten gaan.. Kijk eens in de database waarneming.nl, het mannetje heeft echt een duidelijke dikke "derriere"
mvg.  AndrĂ©

Botervlieg

Dank je wel, Andre  :duim:

Het is dus een vrouwtje. Wat denk jij als ik vragen mag, is ze mogelijk eitjes aan het leggen in die "barst" in het hout?

Groetjes, Marleen

AndreVrijens

Als de larven in hout leven zoals Ton aangeeft, is het goed mogelijk dat ze eitjes aan het leggen is, danwel een geschikte plek aan het zoeken is.
mvg.  AndrĂ©