"Ziekelijk wantrouwen geselt de argeloze vogelkijker"

Gestart door HPM, mei 17, 2013, 08:39:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Op EBNL kwam ik dit fraaie (en karaktersistieke) staaltje proza van Norman van Swelm tegen:

"In de goede oude tijd zou deze leuke waarneming zijn aanvaard als betrouwbare eenmanswaarneming
maar ja, nu niet meer want cynisme, naijver en ziekelijk wantrouwen geselen thans de argeloze vogelkijker."


Zie http://www.surfbirds.com/birdingmail/Mail/EBNNL/1397788?year=2013

Hij doelt op deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/75520163
Voor de duidelijkheid: de foto's waar Van Swelm in zijn berichtje naar verwijst slaan niet op die waarneming, maar op een kennelijk niet ingediende waarneming door een 'argeloze vogelkijker' uit 2008.

Herman van der Meer

HPM

#1
Voor de jeugdige kijkertjes nog even iets over eenmanswaarnemingen:
Voor de revolutie in de Nederlandse vogelaarswereld, waaruit bijvoorbeeld ook Dutch Birding is ontstaan, bestond er een 'upperclass' van vogelaars waarvan de waarnemingen niet bevestigd hoefden te worden.
Omdat ik uiteraard tot het 'gepeupel' behoorde weet ik niet precies hoe dat in zijn werk ging maar ik heb een Haagse vogelaar gekend die ooit overal vol  trots rondbazuinde dat hij nu gerechtigd was om eenmanswaarnemingen te doen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Herman, ik ken mensen die nog steeds zo reageren op een commentaartje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2013, 09:28:12 AM
Herman, ik ken mensen die nog steeds zo reageren op een commentaartje

Ik zie die reacties wel eens en admins ongetwijfeld nog veel meer, maar ik ken die mensen niet  :)
Ook hier op het forum zie ik regelmatig reacties die er op wijzen dat die mentaliteit nog steeds bestaat en dan nog twee kanten op ook. Zoals wanneer er bij meldingen van een zeldzaamheid gewezen op de bekendheid of onbekendheid van de melder of op zijn op waarneming ingevoerde aantal soorten of waarnemingen.
Herman van der Meer


HPM

Herman van der Meer


frankneijts

#7
Citaat van: HPM op mei 17, 2013, 09:12:03 AM
Voor de jeugdige kijkertjes nog even iets over eenmanswaarnemingen:
Voor de revolutie in de Nederlandse vogelaarswereld, waaruit bijvoorbeeld ook Dutch Birding is ontstaan, bestond er een 'upperclass' van vogelaars waarvan de waarnemingen niet bevestigd hoefden te worden.
Omdat ik uiteraard tot het 'gepeupel' behoorde weet ik niet precies hoe dat in zijn werk ging maar ik heb een Haagse vogelaar gekend die ooit overal vol  trots rondbazuinde dat hij nu gerechtigd was om eenmanswaarnemingen te doen.

Herman, met alle respect, maar dit is absolute onzin en vermoedelijk heeft die Haagse vogelaar jou iets op de mouw gespeld:
"Eenmanswaarnemingen" waren voor de C(D)NA (de 'D' is pas in 1974 toegevoegd na splitsing van CNA in CDNA en CSNA) waarnemingen welke verricht waren door, what's in a name, één persoon en niet bevestigd waren door een 2e (of méér) waarnemer(s) en/of foto's, filmmateriaal, geluidsopnames. Deze eenmanswaarnemingen werden eveneens beoordeeld door de commissie en als ze (de beschrijving) voldoende betrouwbaar werden geacht, werden ze als "onbevestigde waarneming" aan de lijst toegevoegd. (Natuurlijk is het lang zo geweest dat bekenden van of leden van de 'inner crowd' wat eerder en vaker 'geloofd' werden dan wildvreemde vogelaars, zeker als ze niet uit de randstad kwamen.) Let wel: een soort waar uitsluitend onbevestigde waarnemingen van waren, kon niet met hoofd- of vette letters op de lijst staan: dat gebeurde pas als er een bevestigde waarneming van kwam. Zo was 'mijn' Woestijntapuit (eerste voor NL in 1970) jarenlang niet "officiëel" in NL waargenomen (was dus zo'n 'onbevestigde eenmanswaarneming') maar werd pas ècht de eerste toen dit systeem werd afgeschaft.
Toen de DBA steeds meer invloed begon te krijgen in de jaren '80 (v.a. 1987 vallen CDNA en CSNA voortaan onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van DBA en NOU) zijn al die 'onbevestigde' (eenmans-)waarnemingen opnieuw gewogen (en vele te licht bevonden) en is het idee als zodanig verlaten. Een waarneming werd (wordt) voortaan òf aanvaard òf afgewezen, ongeacht het aantal waarnemers: er werd (en wordt..) uitsluitend gekeken naar de kwaliteit van de documentatie of een geval aanvaardbaar was (is).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op mei 17, 2013, 10:36:49 AM
er werd (en wordt..) uitsluitend gekeken naar de kwaliteit van de documentatie of een geval aanvaardbaar was (is).


"Cut!" ..dit is alles wat ik voor iedereen en altijd duidelijk wil hebben.

frankneijts

#9
In het geval van de kwikstaart van Arjan heeft Norman overigens wel gelijk in díe zin dat, in de jaren '70, het geval waarschijnlijk inderdaad aanvaard zou worden als 'onbevestigde waarneming' (betrouwbare, Arjan zit zelf in de commissie, eenmanswaarneming) maar omdat er géén Balkankwikstaarten (meer) op de NL lijst staan, zou deze er dan ook niet op komen: pas als er een bevestigde komt....
Nu komt-ie er ook niet op om de doodeenvoudige reden dat-ie niet voldoet aan de eisen die (inmiddels) gesteld zijn aan een aanvaardbare waarneming van een Balkankwik: géén foto/film en géén geluidsopnames. Dat heeft niks met de "good old days" en al helemaal niks met "cynisme, naijver en ziekelijk wantrouwen" te maken maar 'gewoon' met voortschrijdend inzicht.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Frank, ik heb niet gezegd en niet willen zeggen dat zulke waarnemingen (of waarnemingen van zulke mensen) ongezien door de commissie werden geaccepteerd, maar kennelijk was er op een gegeven moment een aanleiding voor deze heer om trots zijn statusverhoging te verkondigen. Wellicht was er slechts een eenmanswaarneming van hem geaccepteerd die hij zelf als promotie ervoer. Dat weet ik niet en ook niet wat er zich allemaal in die kringen afspeelde. Ik kan alleen maar uit ervaring verhalen van wat ze anderen vertelden en hoe ze anderen behandelden. Anders dan nu had het ook nog eens met sociale klasse ta maken.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op mei 17, 2013, 11:09:38 AM
Frank, ik heb niet gezegd en niet willen zeggen dat zulke waarnemingen (of waarnemingen van zulke mensen) ongezien door de commissie werden geaccepteerd, maar kennelijk was er op een gegeven moment een aanleiding voor deze heer om trots zijn statusverhoging te verkondigen. Wellicht was er slechts een eenmanswaarneming van hem geaccepteerd die hij zelf als promotie ervoer. Dat weet ik niet en ook niet wat er zich allemaal in die kringen afspeelde. Ik kan alleen maar uit ervaring verhalen van wat ze anderen vertelden en hoe ze anderen behandelden. Anders dan nu had het ook nog eens met sociale klasse ta maken.

Is OK Herman, het leek me ook vooral een kwestie van 'verkeerd voorgelicht'. Maar, zonder nu direct al te zeer in details te treden, de gemiddelde vogelaar anno 2013 mag (heel) blij zijn met de huidige opzet (en samenstelling..) van de CDNA en hoeft zeker niet (terug) te verlangen naar die "goede oude tijd" waarvan mijn vader altijd zei: "oud" en "tijd" klopt maar dat "goed" laat maar zitten..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hiskodevries

nog verder terug in de historie was het nog makkelijk om je waarneming te bewijzen
Zie je een vogel die je niet kent : schiet hem uit de lucht.
simpel bewijs voor handen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3102897/2012/01/03/Met-koets-en-geweer-op-vogelexcursie-en-daarna-een-borrel-en-een-stevig-maal.dhtml
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

'What's Hit Is History, What's Missed Is Mystery'
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arjan.kop

Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2013, 11:29:34 AM
nog verder terug in de historie was het nog makkelijk om je waarneming te bewijzen
Zie je een vogel die je niet kent : schiet hem uit de lucht.
simpel bewijs voor handen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3102897/2012/01/03/Met-koets-en-geweer-op-vogelexcursie-en-daarna-een-borrel-en-een-stevig-maal.dhtml

Dus toch een goede oude tijd  ;D

HPM

Citaat van: frankneijts op mei 17, 2013, 11:16:55 AM
Citaat van: HPM op mei 17, 2013, 11:09:38 AM
Frank, ik heb niet gezegd en niet willen zeggen dat zulke waarnemingen (of waarnemingen van zulke mensen) ongezien door de commissie werden geaccepteerd, maar kennelijk was er op een gegeven moment een aanleiding voor deze heer om trots zijn statusverhoging te verkondigen. Wellicht was er slechts een eenmanswaarneming van hem geaccepteerd die hij zelf als promotie ervoer. Dat weet ik niet en ook niet wat er zich allemaal in die kringen afspeelde. Ik kan alleen maar uit ervaring verhalen van wat ze anderen vertelden en hoe ze anderen behandelden. Anders dan nu had het ook nog eens met sociale klasse ta maken.

Is OK Herman, het leek me ook vooral een kwestie van 'verkeerd voorgelicht'. Maar, zonder nu direct al te zeer in details te treden, de gemiddelde vogelaar anno 2013 mag (heel) blij zijn met de huidige opzet (en samenstelling..) van de CDNA en hoeft zeker niet (terug) te verlangen naar die "goede oude tijd" waarvan mijn vader altijd zei: "oud" en "tijd" klopt maar dat "goed" laat maar zitten..... 8)

Zo is het.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2013, 11:29:34 AM
nog verder terug in de historie was het nog makkelijk om je waarneming te bewijzen
Zie je een vogel die je niet kent : schiet hem uit de lucht.
simpel bewijs voor handen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3102897/2012/01/03/Met-koets-en-geweer-op-vogelexcursie-en-daarna-een-borrel-en-een-stevig-maal.dhtml

Het is nog niet zo lang geleden dat zeldzaamheden die waren gevangen met de bedoeling ze te ringen, als bewijs wel eens werden 'verzameld', wat een net woord was voor de nek (laten)  omdraaien en naar het museum (laten) brengen. Het bleven tenslotte heren.
Herman van der Meer

frankneijts

Ik heb daar ooit, lang geleden, over gemaakt:

"Een Amerikaanse Oeverloper, op Vlieland aan 't toeren,
Liet zich onverhoeds ontvoeren,
Werd vakkundig het nekje omgedraaid
En kreeg tot slot een label opgenaaid:
"Gevangen & verzameld door drs. ....."

Enfin, wie het rijmschema van een limerick kent  + iets weet van de Nederlandse ornithologie, kan de naam van de betreffende vogelaar hier zelf invullen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

joostheeremans

Was het in die tijd gebruikelijk om de vleugels los te bewaren van het lichaam?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Makkie, Frank. Maar een echt 'heerlijke' naam is het niet :-)'
Herman van der Meer

jvdlaan

Citaat van: joostheeremans op mei 17, 2013, 12:26:18 PM
Was het in die tijd gebruikelijk om de vleugels los te bewaren van het lichaam?

Ik weet niet of dat aan de betreffende preparaeur lad, maar in het toenmalige ZMA werden verzamelde vogels vaak op deze manier gebalgd, waarbij één vleugel los van het lichaam werd bewaard. Is heel handig voor onderzoek, vooral bji meeuwen en roofvogels.

Oenanthe

Citaat van: HPM op mei 17, 2013, 12:07:16 PM
Het is nog niet zo lang geleden dat zeldzaamheden die waren gevangen met de bedoeling ze te ringen, als bewijs wel eens werden 'verzameld', wat een net woord was voor de nek (laten)  omdraaien en naar het museum (laten) brengen. Het bleven tenslotte heren.

Een echt goede veldornitholoog ving in de jaren 50 in een van zijn mistnetten een sperwergrasmus. Tot ontzetting van alle aanwezige draaide hij hem direct de nek om. Wat doe je nou? riepen ze. Ik moet wel, zei de ringer. Anders geloven ze me weer niet. ;D

(uit het jubileumnummer van het Vogeljaar t.g.v. het 75 jarig bestaan van Vogelbescherming)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

arjan.kop

Ringen waren vroeger niet makkelijk af te lezen, maar daar had men een oplossing voor:
http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=150170

hiskodevries

Citaat van: arjan.kop op mei 17, 2013, 14:36:21 PM
Ringen waren vroeger niet makkelijk af te lezen, maar daar had men een oplossing voor:
http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=150170
de situatie in frankrijk is nog precies het zelfde
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: arjan.kop op mei 17, 2013, 14:36:21 PM
Ringen waren vroeger niet makkelijk af te lezen, maar daar had men een oplossing voor:
http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=150170

Er werden toen gewoon veel vogels geschoten/gedood, deels omdat ze als 'ongedierte' werden gezien. Ringmeldingen gaven en geven een indruk van de hoeveelheid en van waar de vogeljacht plaats had.
Herman van der Meer

lennartv

Citaat van: HPM op mei 17, 2013, 12:07:16 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2013, 11:29:34 AM
nog verder terug in de historie was het nog makkelijk om je waarneming te bewijzen
Zie je een vogel die je niet kent : schiet hem uit de lucht.
simpel bewijs voor handen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3102897/2012/01/03/Met-koets-en-geweer-op-vogelexcursie-en-daarna-een-borrel-en-een-stevig-maal.dhtml

Het is nog niet zo lang geleden dat zeldzaamheden die waren gevangen met de bedoeling ze te ringen, als bewijs wel eens werden 'verzameld', wat een net woord was voor de nek (laten)  omdraaien en naar het museum (laten) brengen. Het bleven tenslotte heren.


In een Limosa stond zelfs een keer een artikel over de Club van Nederlandse Vogelkundigen (o.i.d. in elk geval van lang geleden) waarin onder andere werd beschreven dat twee Eerste Kamerleden, die door hun stem er voor zorgden dat een wet die de jacht moest beperken niet werd aangenomen, tot ereleden werden verheven. Dat is nu wel een heel klein beetje anders...  :)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

arjan.kop

Citaat van: HPM op mei 17, 2013, 15:37:10 PM
Citaat van: arjan.kop op mei 17, 2013, 14:36:21 PM
Ringen waren vroeger niet makkelijk af te lezen, maar daar had men een oplossing voor:
http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=150170

Er werden toen gewoon veel vogels geschoten/gedood, deels omdat ze als 'ongedierte' werden gezien. Ringmeldingen gaven en geven een indruk van de hoeveelheid en van waar de vogeljacht plaats had.

Het aantal geschoten aalscholvers is, zoals te verwachten, opvallend hoog, evenals het aantal vogels waarvan men aannemen kan dat een Zuid-Europeaan ze wel eten zal. Die laatste zijn dan ook vooral daar geschoten. Er staat echter ook een koolmees bij met status 'geschoten'. Dat vind ik in eerste plaats knap, zo'n klein k-vogeltje met een buks uit de lucht halen  ;D

HPM

Citaat van: arjan.kop op mei 17, 2013, 17:31:24 PM
Citaat van: HPM op mei 17, 2013, 15:37:10 PM
Citaat van: arjan.kop op mei 17, 2013, 14:36:21 PM
Ringen waren vroeger niet makkelijk af te lezen, maar daar had men een oplossing voor:
http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=150170

Er werden toen gewoon veel vogels geschoten/gedood, deels omdat ze als 'ongedierte' werden gezien. Ringmeldingen gaven en geven een indruk van de hoeveelheid en van waar de vogeljacht plaats had.

Het aantal geschoten aalscholvers is, zoals te verwachten, opvallend hoog, evenals het aantal vogels waarvan men aannemen kan dat een Zuid-Europeaan ze wel eten zal. Die laatste zijn dan ook vooral daar geschoten. Er staat echter ook een koolmees bij met status 'geschoten'. Dat vind ik in eerste plaats knap, zo'n klein k-vogeltje met een buks uit de lucht halen  ;D

Ik heb eens gelezen dat ze in zuid-Europa als ze zich vervelen zelfs op vlinders schieten.
Herman van der Meer

migratorius

Norman van Swelm heeft er echt álles aan gedaan om zijn waarnemingen met *gezond* wantrouwen te laten bejegenen.

JanHein