Hoofdmenu

zweedse lijsterbes

Gestart door ruut, mei 15, 2013, 23:50:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76075739
Zweedse lijsterbes - Sorbus intermedia gezien op 2013-05-15 Eindhoven - Stratumse Heide
Foto's:

Al jaren tref ik "struiken" aan die nooit bloeien. Vermoedelijk zaailingen (door vogels) uit tuinen woonwijk (?)
Blad van struik is snel opgegeten door "rupsen"


bij voorbaat dank ruut aussems

Willemien Troelstra

Klinkt niet als een slecht idee, maar ik zou het niet met zekerheid durven zeggen.
De steeltjes zijn witvoltig, is de onderkant van de bladeren dat ook?
groet, Willemien Troelstra

ruut

Hallo Willemien,
Ja, die zijn zilverwit. Wil morgen wel 'n foto maken  ;)
De struiken komen niet echt tot ontwikkeling tot boom, omdat de grond denk ik daar niet geschikt voor is (?)
even tot zover,
groet, ruut

ruut

#3
Hoi Willemien,
ik heb 'n foto van de onderkant toegevoegd. Max. formaat blad zonder steel 9 cm.
Opvallend is dat de struiken alleen langs de bospaden te vinden zijn. De grootste die ik heb gezien is 3,5 meter en niet al een stam!
Tot zover
groet, ruut

Willemien Troelstra

Ja, dat ziet er voor mij wel uit als Sorbus intermedia. Maar hoe dat zit met struikvormig blijven? Op Wikipedia vond ik: De hoogte van 10-12 m bereikt de plant in zijn natuurlijke verspreidingsgebied. In Belgiƫ en Nederland blijft de hoogte vaak op 6-8 m steken. Dus dat hij hier niet zo hoog wordt kan wel kloppen, maar dat hij ook struikvormig blijft...?
groet, Willemien Troelstra

ruut

Ik ga de beheerder van de Stratumse heide de vraag voorleggen (?) St. Brabants Landschap. Het maakt me wel nieuwsgierig ;)
Zal het dan melden hier.
Dank en groet
ruut