Varen met broedlichamen op bladen

Gestart door vdvaart, mei 15, 2013, 21:25:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Niet uit Nederland maar uit een botanische tuin in Londen (Kew Gardens). Dit was de eerste keer dat ik een varen zag met op de bladen een soort broedlichamen voor ongeslachtelijke voortplanting. Is dat bekend van soorten die ook in Nederland voorkomen?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

ejslootweg

dit is een Woodwardia.

Zover ik weet komt iets vergelijkbaars niet voor bij varens in Nederland.

groeten, Erik
groeten, Erik

bhendrikx

Inderdaad. Er zijn echter wel variƫteiten/cultivars van Polystichum setiferum (zachte naaldvaren) die broedbollen vormen. De woodwardia op de foto zal wel woodwardia orientalis zijn.
Groeten Bart

vdvaart

Hartelijk dank voor de reacties! Ik wist dit niet en hoewel ik op wikipedia wel een verwijzing naar deze vorm van voortplanting zag, trof ik nergens foto's. Ik durfde niet naar de soortnaam te vragen maar die heb ik nu ook. Zelf ben ik zeer vertrouwd met broedlichamen en tubers bij mossen, van varens kende ik dit niet.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pieter Stolwijk

Er zijn meer varens die dat doen. Hierbij een foto van Asplenium bulbiferum uit Nieuw-Zeeland.

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

vdvaart

Dat is ook een leuke, de kleintjes zijn al echte varentjes. Ik heb inmiddels Woodwardia orientalis gegoogeld en dan krijg je heel veel plaatjes te zien met bladen met "plantlets", soms zitten de echte bladen er helemaal vol mee. Heeft het in Nederland ook een officiƫle naam, die babytjes op de bladen?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

bhendrikx

Bulbils of broedbollen. Bij sommige soorten vormt er al blad aan de bulbil terwijl de bulbil nog aan de plant vast zit en soms valt deze al eerder af (bijv. cystopteris bulbifera)

http://www.nederlandse-varenvereniging.nl/overvarens/voortplanting.htm
Groeten Bart

vdvaart

Dank voor de verwijzing naar de website, die kende ik niet. Broedbollen dus.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart