Gedragsveranderingen bij zoogdieren door klimaatveranderingen?

Gestart door Tinok, mei 15, 2013, 21:19:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi zoogdierkenners,

Voor de natuurgidsenopleiding van onze IVN afdeling ben ik een presentatie aan het maken over seizoenen en gedrag. Ik heb besloten dit toe te spitsen op het gedrag van damherten en vossen omdat de aansluitende excursie in de waterleidingduinen is.
Nu geeft de cyclus van seizoenen natuurlijk voldoende aanleiding tot aangeven van wisseling in gedrag dus dat komt wel goed.

Maar nu vroeg ik me af of het bij zoogdieren ook voorkomt dat het gedrag gaat veranderen nu het klimaat aan het veranderen is. Ik weet iets meer van vogels dan van zoogdieren en bij vogels zie je bv dat ze eerder gaan leggen omdat de rupsen eerder uitkomen. Ik kon echter niets bedenken voor zoogdieren.
Mochten jullie daar wel leuke verhalen, of onderzoek over weten dan hoor ik het graag. En mochten er nog tips zijn voor goede literatuur dan hou ik me ook aanbevolen want ik heb mijn verhaal nu samengesteld uit de info van 2 zoogdierenboeken met beschrijvingen van de soorten (zoogdierengids knnv uit 1994) dus het zal wel ok zijn maar prima is natuurlijk beter;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Merel

Het enige dat me zo snel te binnen schiet, heeft helaas niet met vos of damhert te maken, maar met zeezoogdieren, en dan voornamelijk dolfijnachtigen. Ik heb in 2006 in Schotland een lezing bijgewoond van Mike Tetley die beschreef hoe uit onderzoek was gebleken dat dolfijnen (oa de witsnuitdolfijn Lagenorhynchus albirostris) reageren op het warmer worden van de zeeën door hun verspreidingsareaal wel naar het noorden toe uit te breiden, maar niet verder naar het zuiden.
Wellicht is deze aanpassing aan de temperatuur van het zeewater op meerdere diersoorten van toepassing, zoals ook andere dolfijnen en walvissen. Lijkt me dat je het ook wel kan doortrekken naar ijsberen, daar moet genoeg info over te vinden zijn.
Dat is dus zoogdieren in het algemeen. Maar als je het, zoals je zei, specifiek over de AWD vossen en damherten wilt hebben, dan denk ik niet dat ik daar iets over kan verzinnen..
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Margreet Kwh

Hier een natuurbericht uit 2010, waarin staat dat het klimaat in Nederland gunstiger is geworden voor vleermuizen. Zie: http://www.natuurbericht.nl/?id=2737&q=klimaat+zoogdieren
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Tinok

Beide dank voor de voorbeelden. Ach als het niet over damherten gaat zijn het wel leuke voorbeelden om even tussendoor te noemen. Wellicht gaan damherten als de hekken weg gehaald worden ook wel meer naar het noorden toe omdat het warmer (lijkt,  want zo voelt het nu toch echt niet) te worden
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'