Hoofdmenu

Statistieken

Gestart door Jord, december 01, 2005, 19:51:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jord

Ter info:

Vogelsoorten met de meeste ingevoerde waarnemingen op deze site (meer dan 3.000 op het moment van schrijven)

1. Buizerd (4624)
2. IJsvogel (4201)
3. Aalscholver (4063)
4. Grote zilverreiger (3944)
5. Lepelaar (3716)
6. Bruine kiekendief (3250)
7. Smient (3156)
8. Torenvalk (3144)
9. Grauwe Gans (3119)
10. Kuifeend (3125)
11. Groene specht (3025)



Opvallend of juist volgens jullie verwachting?
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jan-Pieter

Wat mij betreft opvallend. Ik zie meer mussen, spreeuwen en al dat soort grut dan buizerds maar dat is hier in de buurt hoor. Of zullen deze vogels niet ingevoerd worden?

MVG JP

RWester

CiteerWat mij betreft opvallend. Ik zie meer mussen, spreeuwen en al dat soort grut dan buizerds maar dat is hier in de buurt hoor. Of zullen deze vogels niet ingevoerd worden?

Je raad 't al, veel soorten om het huis worden niet ingevoerd, die Buizerd drie straten verderop in het weiland weer net wel B)

Mocht vandaag Pestvogel als tuinsoort toevoegen, es kijken hoe ver ik kom! Woon pas op m'n huidige adres sinds juli, ben dus nieuwsgierig wat het voorjaar gaat brengen! Zo te lezen Buizerd, IJsvogel, Aalscholver, Grote Zilverreiger,....  :D
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Pim

Ik pleit ervoor dat meer mensen ook de gewonere soorten melden via waarneming.nl. Dat begint bij jezelf!

gegroet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Mark van Veen

Het lijstje lijkt niet veel op het lijstje dat vanochtend groot op de volkskrant pronkte. Waar blijven de merels?
groet,

Mark van Veen

hiskodevries

dan moeten we ons eigen lijstje maar publiceren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Freek Verkerk

Ik vind het lijstje wel logisch.
Kennelijk melden de mensen de bijzondere soorten die toch nog vaak voorkomen. Ik zelf ook! Bovendien zijn veel soorten toch ook moeilijk te herkennen. Ik zie dagelijks veel meeuwen, maar welke soorten dat nu zijn ????

Sommige soorten zijn ook niet populair denk ik; zoals bijvoorbeeld die meeuwen. Er hangt een beeld omheen van opportunisten; alles eters, eierenrovers.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marijkehuysse

Misschien gaat van de site ook niet direct een stimulans uit om de gewone soorten te melden?
Als ik www.waarneming.nl intik dan krijg ik als eerste allerlei soorten waarvan ik nog nooit gehoord heb.
Nu zegt dat natuurlijk een hoop over mij, maar misschien ook wel over de site.
Er  is natuurlijk niks mis met een site waarop de bijzondere gevallen benadrukt worden maar ik meende begrepen te hebben dat het een algemene meldingssite was?
Ook viel het mij op dat soorten, waarvan ik dacht dat ze bijzonder waren(rode lijst), hier nergens speciaal vermeld worden? Of ken ik alle mogelijkheden van de site nog niet? (waarschijnlijk niet!)
Waarneming.nl is toch geen dwaalgastensite, zoals de eerste aanblik doet vermoeden?

Marijke



BWoets

Wanneer men in het waarnemingenoverzicht op de + (PLUS!!!!) drukt dan krijgt men alle waarnemingen (ook van de minder bijzondere soorten).
Dit is gedaan om de lijst zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Stel het is een dood gewone zondag, met prachtig winterweer, dan gaat iedereen er op uit, en wanneer je dan alle waarnemingen toont, dan krijg je een lijst van enkele 100-den waarnemingen, dat maakt het niet overzichtelijker.

En het feit dat de Buizerd op 1 staat lijkt me veelzeggend, het draait niet alleen om de zeldzaamheden op waarneming.nl!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jpoulissen

Ik vind dat Marijke wel een puntje heeft.
Je ziet als eerste altijd de zeldzame soorten waardoor hier misschien voor sommigen toch meer de nadruk op komt te liggen, ondanks dat je met één klik alle waarnemingen kunt zien.

Misschien is het een idee om de eerste pagina niet te starten met de bijzonderheden maar met een overzicht van vogelsoorten met de meeste waarnemingen. Misschien dat de prioriteit hiermee voor velen net iets anders komt te liggen. En met één klik kun je dan vervolgens toch naar de bijzonderheden ed.

overigens vind ik het zo als het nu is zelf prima en geef zoveel mogelijk soorten door. Maar nogmaals ik denk dat waarneming zelf de prioriteit een richting kan opsturen.

groetjes

Jos Poulissen

grunsven

oor de statistiek is het natuurlijk goed als iedereen alles door zou geven maar dat is niet echt haalbaar lijkt me. Daarvoor zie je gewoon te veel en ben je de halve dag in aan het voeren.
Het starten met een lijst wie in zijn achtertuin een merel of roodborst heeft gezien geeft misschein wel het goede beeld maar is voor mij totaal niet boeiend.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marijkehuysse

doelstelling waarneming.nl:

"Waarneming.nl wil de gebruikers inzicht verschaffen in de natuurrijkdom van Nederland"

Het lijkt me dat daar ook de gewonen soorten bijhoren?

Persoonlijk ben ik niet zo geinterresseerd in het feit of de rose variant van het rode australische drietenige rugkrabbertje Nederland eens aandoet maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen dat wel zijn.
En het valt allemaal onder de natuurrijkdom van Nederland. (over dat begrip kunnen we natuurlijk ook weer een discussie over voeren!)
Ook denk ik dat we eerder een vertekend beeld krijgen van wat er hier voorkomt als we de gewone soorten weglaten dan wanneer we dat doen voor de hele bijzondere.

Marijke

hiskodevries

Marijke e.a.,
Het is een feit dat bijzondere (vogel) soorten een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op de argeloze "voorbijganger" daarom staan deze en andere diergroepen op de voorpagina.
Als je geinteresseerd bent in het wel en wee van een soort zul je altijd doormoeten browsen. Het is ondoenlijk om de gegevens van alle soorten op de voorpagina te plaatsen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marijkehuysse

Citeer
Het is een feit dat bijzondere (vogel) soorten een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op de argeloze "voorbijganger" daarom staan deze en andere diergroepen op de voorpagina.
Deze voorbijgangers kunnen wel argeloos zijn maar het zullen zondermeer "de kenners" zijn die verder kijken op de site bij het zien van die bijzondere soorten.
Er vindt dus meteen al een selectie plaats.

Marijke

Guus Peterse

Je kunt er voor kiezen, lijkt me, om op de startpagina bijvoorbeeld de 10 meest gemelde soorten van de dag te vermelden. Als dat technisch mogelijk is, maar ik zou niet weten waarom niet. In eerste instantie lijkt dat ook best een leuk alternatief. Probleem is alleen dat je daarmee de vertekening overneemt die aan het begin van deze discussie werd geconstateerd: de meest gemelde soorten zijn bij lange niet de meest waargenomen soorten. Vandaar die roep om meer gewone soorten te gaan melden. Een reëel beeld van het voorkomen van de gewone soorten krijg je echter niet als willekeurige mensen willekeurig af en toe eens wat gewone soorten gaan invoeren, maar alleen, lijkt me, als zo'n beetje iedereen zo'n beetje alle gewone soorten invoerd. Ik moet nog zien wie daartoe bereid of zelfs maar in staat is. Dat is niet (of in elk geval niet alleen) een kwestie van of dat interessant is, maar (ook / vooral) van tijd.
Trouwens, ik moet ook nog zien wie dan nog in de volledige dagelijkse lijst geïnteresseerd is. Eerlijk gezegd kijk ik nu al maar zelden onder de plus.
Er is natuurlijk wel een manier om dat beeld van het voorkomen van de gewone soorten te krijgen: systematische, steekproefsgewijze inventarisaties, volgens vaste criteria. Er is ook al een organisatie die dat doet en die er dus voor zorgt dat we weten hoeveel merels er broeden in Nederland zodat dat op de voorpagina van de Volkskrant kan verschijnen. Ik geloof niet dat waarneming.nl de ambitie hoeft te hebben om dat nog eens over te doen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

CiteerDeze voorbijgangers kunnen wel argeloos zijn maar het zullen zondermeer "de kenners" zijn die verder kijken op de site bij het zien van die bijzondere soorten.
Er vindt dus meteen al een selectie plaats.

Het zijn juist níet de kenners die verder kijken denk ik. Die zijn vaak al op de (min of meer/redelijk) hoogte van het wel en wee vban soorten in Nederland en gaan alleen naar de eerste pagina.

Het gaat meer om je interesse in iets. Zo hou ik nu fanatiek m'n tuinlijst bij en probeer zo veel mogelijk om de paar dagen soorten te noteren die ik díe dag in m'n tuin zie. Dat zijn dan wel altijd dezelfde 3 Appelvinken en 5 Koolmezen en het paartje Heggenmus, maar via statistieken kan ik daar later weer allerlei informatie uit destilleren

Bij alle waarnemingensites is het zo, dat wil je meer weten, je toch met buttons moet werken. Want de één wil dat en de ander wil dat. Soms wil ik soortgericht zoeken maar niet van alles hoeven te browsen. Toch, wanneer je meer wilt weten, hoort dat erbij.

Wat ik wel doe, is dat wanneer ik interesse heb in een pagina uit een hele uitgebreide site, alleen díe pagina opsla als Favoriet. Kun je de rest overslaan en wordt je gelijk naar die pagina geleid.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jan-Pieter

Hallo kan iemand mij vertellen hoe ik terug kan zoeken in de oude berichten. Ik heb de zoekmachine gevonden maar kan alleen berichten van dit jaar teruglezen en heb dan volgens mij alle combinaties afgezocht.

MVG JP

ps ik heb namelijk al erg lang geleden dezelfde discussie aangezwengeld. Ik zag toen al dat er vooral een gebrek was aan invoeren van gewone soorten. Mensen waren toen van mening dat ze aan de gang zouden blijven als ze alles in zouden voeren. Ik lees nu uit deze discussie dat de neiging naar meer invoeren van deze soorten wel degelijk belangselling krijgt.

hiskodevries

j.p,
als je zoekt neemt hij standaard de laatste 30 dagen, wijzig dit in een ander getal
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Pieter

Ik heb het geprobeert maar krijg alleen data terug van 2005. Deze site is toch al langer bezig?

MVG JP

marcel123

#20
Kippen (semi-wild)
http://www.waarneming.nl/forum/index.php?s...=826&hl=soorten

Hier schrijf je in feb 2005 oa

CiteerHet valt op dat invoerders zich op "zeldzaamheden" concentreren of op aantallen of op vroege waarnemingen.
Ik zie niet dat er huismussen, spreeuwen, merels en noem maar op worden ingevoerd. Het gevolg is dat er een eenzijdig beeld geschapen wordt.

Jan-Pieter

Precies die bedoel ik was het toch korter geleden dan ik dacht. Wat gaat de tijd hard he.

Dank je wel.

MVG JP

jpoulissen

#22
CiteerJe kunt er voor kiezen, lijkt me, om op de startpagina bijvoorbeeld de 10 meest gemelde soorten van de dag te vermelden. Als dat technisch mogelijk is, maar ik zou niet weten waarom niet. In eerste instantie lijkt dat ook best een leuk alternatief. Probleem is alleen dat je daarmee de vertekening overneemt die aan het begin van deze discussie werd geconstateerd: de meest gemelde soorten zijn bij lange niet de meest waargenomen soorten. Vandaar die roep om meer gewone soorten te gaan melden. Een reëel beeld van het voorkomen van de gewone soorten krijg je echter niet als willekeurige mensen willekeurig af en toe eens wat gewone soorten gaan invoeren, maar alleen, lijkt me, als zo'n beetje iedereen zo'n beetje alle gewone soorten invoerd. Ik moet nog zien wie daartoe bereid of zelfs maar in staat is. Dat is niet (of in elk geval niet alleen) een kwestie van of dat interessant is, maar (ook / vooral) van tijd.
Trouwens, ik moet ook nog zien wie dan nog in de volledige dagelijkse lijst geïnteresseerd is. Eerlijk gezegd kijk ik nu al maar zelden onder de plus.
Er is natuurlijk wel een manier om dat beeld van het voorkomen van de gewone soorten te krijgen: systematische, steekproefsgewijze inventarisaties, volgens vaste criteria. Er is ook al een organisatie die dat doet en die er dus voor zorgt dat we weten hoeveel merels er broeden in Nederland zodat dat op de voorpagina van de Volkskrant kan verschijnen. Ik geloof niet dat waarneming.nl de ambitie hoeft te hebben om dat nog eens over te doen.

Guus
Ik heb nog eens rustig over deze discussie nagedacht en hoe je de uitkomst van statistieken bruikbaarder zou kunnen krijgen.

Wellicht is het een idee om bij de invoer een extra (verplicht) veld toe te voegen waarbij je kunt kiezen tussen ''inventarisatie' en 'losse waarneming(en)'
Bij inventarisatiewaarnemingen geef je alles door wat je gedurende de inventarisatie hebt gezien. (iets waar ik zelf nu een tijd meer aan toe zal komen)

Voordeel ervan is dat je enkel als je tijd en zin hebt alle waarnemingen doorgeeft, zonder dat dit de statistieken voor de soortenrijkdommen vertroebeld. Je kunt er individueel ook voor kiezen helemaal geen inventarisaties in te voeren.  

Bij de statistieken vervolgens zou je dan moeten kunnen kiezen voor alle waarnemingen of enkel de invetarisatie waarnemingen.

Persoonlijk lijkt me dit een mooie toevoeging aan waarneming.nl

Groetjes

Jos Poulissen