Kameelhalsvlieg->Phaeostigma notata

Gestart door nielsyese, mei 14, 2013, 19:35:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76044979
Kameelhalsvlieg onbekend - Raphidioptera indet. gezien op 2013-05-10 Winterswijk - Dottinkrade
Foto's:








bij voorbaat dank Niels-Jan Dek
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Hoi Niels-Jan,

Is dat de linker voorvleugel?

Het is een Phaeostigma - ik denk dat het notata zal zijn (bovenste foto), maar als de onderste een voorvleugel is, dan is het een goed plan om haar genitaal te controleren. De verdeling van de discoïdaal/poststigmaalcellen zou op major kunnen duiden en die zou nieuw zijn voor Nederland voor zover ik weet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Ha Arp, het is inderdaad de linkervoorvleugel. Heb je misschein een soort tabel met afbeeldingen van de genitalen van beide soorten? Het werkt altijd makkelijker om een genitaal te controleren als je een voorbeeld  hebt.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Heb niet alles (digitaal) bij de hand, maar ik ga even graven. Stuur je straks een mailtje.

Zou je voor de leuk de rechter voorvleugel ook kunnen laten zien - die ziet meer naar notata uit geloof ik...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

Bij deze de rechtervoorvleugel, zit wel een kreukel in dus ik hoop dat het juiste deel van de vleugel goed zichtbaar is, anders moet ik hem even rechtvouwen. Ik heb ook een afbeelding van de legboor (dat denk ik tenminste dat het is) toegevoegd, ik weet niet of dit alles is wat het genitaal omvat, maar het voegt in ieder geval iets toe.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Ha Niels-Jan,

Ja, de rechter vleugel is duidelijk zo. Het zal inderdaad notata zijn, maar kijk eventueel nog naar sterniet 7 ventraal of er caudaal een geultje in zit of niet - ik heb je wat documentatie gemaild.

Ik doe hier (ook voor anderen) even een plaatje bij (gebaseerd op tekeningen van Albarda uit 1894 - dus publiek domein). In veel sleutels wordt aangegeven dat notata meestal 4 discoïdaalcellen heeft (soms ook poststigmaalcellen genoemd - de cellen die bij gespreide vleugels onder het pterostigma liggen). Dat klopt wel, maar de meeste mensen hebben de neiging om over het woordje "meestal" heen te lezen en het komt best erg regelmatig voor dat notata er ook maar drie heeft (zoals in de linker vleugel van jouw beest). In de rechtervleugel is de vierde cel nog net rudimentair als driehoekje zichtbaar - dat komt heel vaak voor bij notata; dus in pricncipe wel 4 cellen maar eentje gereduceerd.

Het omgekeerde, 4 cellen bij major, heb ik nog nooit wat van gezien of gelezen. Dus als er een (rudimentaire) 4e cel is mag je er denk ik vanuit gaan dat het notata zal zijn.

Als er maar drie cellen zijn, kun je aan de vleugeladering toch noch wel behoorlijk goed afleiden of het major of notata zal zijn: De adering van notata is veel "voller" - meer adertjes/vertakkingen, wat vooral tot uiting komt langs de randen van de vleugel. Zo heeft het costaalveld bij notata meestal een stuk of 12-13 dwarsaders, bij major meestal 10 of minder. Hetzelfde geldt voor de spits/achterrand - ik heb daar geen getallen voor, maar bij notata is het daar veel "drukker" dan bij "major" - eigenlijk een kwestie van eerste oogopslag. Je moet alleen wel bedacht zijn dat bij een beest met de vleugels over elkaar, maar net iets ten opzichte van elkaar verschoven, al heel snel een veel "drukker" beeld ontstaat omdat je de aders van voor- en achtervleugel doorelkaar heen ziet.

Maar voor laatste zekerheid natuurlijk naar het "genitaal" kijken - c.q. de laatste achterlijfsegment ventraal volstaan. Ik had dat voor major vrouwtjes nog niet uitgezocht, want nog nooit eentje in m'n handen gehad. Heb er geen PD-plaatjes voor (op de oude tekeningen van Albarda zijn de belangrijkste kenmerken niet te zien), dus kan dat hier niet tonen, maar wel in je mail.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nielsyese

In sterniet 7 zit geen geultje, het is dus P. notata. Toch grappig dat zo'n kenmerk van de discoidaalcellen ook variabel kan zijn, zelfs per vleugel van een individu blijkbaar. Aparte beesten zijn het ook, die kameelhalsvliegen. Ze zien er bijna prehistorisch uit :)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Ja, bijna alles aan die beesten is min of meer variabel, met soms zelfs hele bizarre aberraties :rolleyes:

Een ander kenmerk dat veel gebruikt wordt, is of het pterostigma één of twee dwarsaders heeft. Hier voor bijna alle soorten met "1 dwarsader" een uitzonderingsbeest ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)