Groenpootruiter met oranje poten?

Gestart door paulus58, mei 15, 2013, 07:41:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

paulus58

Ik zou graag willen weten of het vaker voorkomt dat de poten van een groenpootruiter niet groen zijn.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/76051411
Groenpootruiter - Tringa nebularia gezien op 2013-05-14 Spaarndam - Landje van Gruiters
Foto's:


bij voorbaat dank Paul en Wen Yao van Wieringen
Met vriendelijke groet,

Paul en Wen Yao van Wieringen

HPM

In je vogelgids zal je maar heel weinig "groenpootruiters" vinden met rode poten en een rechte rode snavel.

Herman van der Meer

paulus58

Het gaat natuurlijk om de rechter vogel! Dat de linker een tureluur is, was bekend.
Met vriendelijke groet,

Paul en Wen Yao van Wieringen

Guus Peterse

Maar die heeft toch gewoon groenige poten? Echt fel groen zijn ze natuurlijk nooit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

paulus58

Ik vind de poten toch echt meer oranje/roodachtig dan groen. Ik heb hier nog een foto van hetzelfde dier. Bij het waarnemen twijfelde ik zelfs of het wel een groenpoot was. Maar alle kenmerken behalve de poten wezen er op. Deze kleur is dus niet afwijend?
Met vriendelijke groet,

Paul en Wen Yao van Wieringen

Bastiaan van de Wetering

Vogels kunnen bij de knieën meestal een wat andere kleur vertonen.
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

RogiervanV

de kleurafwijking aan de poten komt m.i. door een vreemde/verkeerde witbalans van de camera; het water achter het beestje zal normaliter grijs overkomen en is nu bruinig; kleurtemperatuur stond te hoog. En verder kan er wat variatie in zitten maar dan zullen GPR's nog steeds geen rode/oranje gekleurde poten hebben.

Rogier van Viegen