Scolopostethus

Gestart door gardensafari, april 26, 2007, 08:39:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag gefotografeerd op mijn vuilnisbak deze kleine wants. Ongetwijfeld een Scolopostethus, maar ik kan hem niet thuisbrengen:

S. pictus is het denk ik niet, want die heeft het 2e antennelidje duidelijk langer dan het derde of het vierde.
S. affinis is het denk ik niet, want die heeft de femur grotendeels verdonkerd.
S. grandis is het niet want die heeft een donkere femur.
S. thomsoni is het niet want die heeft een verdonkering aan het 2e antennelidje, een donkere femur en donkere plek bij het gewrichtje tussen femur en tibia aan de achterpoten
S. decoratus heeft het eerste antennelidje donker.
Van S. puberulus en S. pilosus heb ik geen goed vergelijkingsmateriaal kunnen vinden.

Of ben ik te kritisch en valt deze gewoon onder de natuurlijke variatie van één van de genoemde soorten, of let ik op de verkeerde details?


Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jan cuppen

Naast kleurkenmerken zijn ook de lengte van het rostrum en uitsteekseltjes op het mesosternum (bij sommige soorten) van belang. Determinaties op basis van alleen kleur(patronen) zijn niet altijd betrouwbaar.

Een niet helemaal wilde gok is S. affinis, berend moet dat maar bevestigen dan wel ontkennen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

gardensafari

Als de andere kenmerken die ik noem variabel zijn per dier, dan wijzen vorm en lengte van de antennes en de duidelijke tweekleurigheid ervan inderdaad sterk op S. affinis. Ik wacht het oordeel van Berend af.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Berend Aukema

Scolopostethus puberulus. Bij niet-macroptere dieren is ook de lengte en vorm van de membraanrest doorslaggevend, evenals de kleur van de sprietleden: bij S. puberulus eerste en tweede sprietlid geel, sterk contrasterend met het zeer donkergekleurde derde en vierde sprietlid. Geen tuberkels op het mesosternum, maar dat is zo natuurlijk niet te zien.

gardensafari

Precies een soort waar ik weinig over kon vinden. Berend, heel erg bedankt! Is trouwens de eerste melding van deze soort hier op waarneming.nl
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.