Grote geelgekleurde cicade

Gestart door V S van Bergen, mei 15, 2013, 00:17:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/76052671
Cicade onbekend - Auchenorrhyncha indet. gezien op 2013-05-14 Switzerland - Valais
Foto's:




bij voorbaat dank Valentijn Serge van Bergen

SlechtValk

Lijkt me een Vlinderhaft Libelloides coccajus maar misschien is het verstandig nog even op bevestiging door iemand met meer ervaring te wachten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Arp

Ben ook geen expert, maar ik zou inzetten op Libelloides longicornis ...  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

SlechtValk

Ik heb me er een klein, klein beetje in verdiept en de L. longicornis en L. coccajus eens vergeleken en uitgezocht wat nou het verschil is.

Nu blijkt de L. longicornis gele adering te hebben en de L. coccajus zwarte adering .

Op de getoonde foto's is duidelijk zwarte adering te zien dus moet het volgens mij toch echt Vlinderhaft (Libelloides coccajus) zijn.

Note: stiekem ben ik best wel een beetje trots op mezelf dat ik het een keer beter weet dan Arp ;) dat komt zelden voor :P.

EDIT: Arp: hoeveel had je ingezet? :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Arp

Je hebt helemaal gelijk Stefan  :duim:

Ik had in m'n hoofd zitten dat die basale zwarte vlek in de achtervleugel door moet lopen tot de hoek van de vleugel en dat zag ik niet, maar dat is kennelijk ook wat variabel. Dat kenmerk van de kleur van de aders heb ik kennelijk verdrongen, want ik kan er niks mee - in de gele vleugeldelen zijn ze geel, in de zwarte vleugeldelen zwart - toch?  :rolleye:

Maar het patroon aan de achterrand van de vleugel spreekt idd ook meer voor coccajus.

Hier en hier twee iets verschillende versies van een handig document voor de Franse soorten. Daar staat ook een plaatje van een coccajus met korte zwarte vlek.

Mijn standaard inzet is meestal mijn hele kapitaal, wat ik op grofweg 2 cent inschaal - dus nu ben ik weer blut. Bedankt hè  :wacko:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

V S van Bergen

Wat een superanalyse! Zeer bedankt!