Hoofdmenu

foto's etc-15 m

Gestart door ruud van der weele, mei 14, 2013, 22:37:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud van der weele

Dames en Heren,

na het vliegenweekend in Winterswijk ben ik van start gegaan om de vliegen, die ik verzameld heb te determineren en zelfs in te voeren in waarneming.nl. Ik begrijp heel goed dat het niet mogelijk is 1-2-3 zo maar waarnemingen goed te keuren. Het is goed dat er bewijsmateriaal gevraagd wordt.
Nu viel me al op dat zweefvliegen al snel goed gekeurd worden, maar de Empididae bijvoorbeeld niet. Begrijp ik ook wel. Die familie is nu eenmaal niet zo populair als de Syrphidae. Nu ben ik al 2- 3 avonden bezig met determineren en, dit is vooral tijdrovend, de foto's te maken. Dat kost alles bij elkaar zeker 10-15 minuten per vlieg en ik heb er ik weet niet hoeveel gevangen.

Is het niet mogelijk, als jullie die waarnemingen met foto's jullie goedkeuring konden krijgen, ik volgende waarnemingen van hetzelfde soort zonder foto's kan invoeren, welke vervolgens wel goedgekeurd worden.
Ik kan nog steeds begrijpen voor heel zeldzame of bijzondere vliegen jullie toch een foto verlangen, maar ik heb echt weinig zin om elke Rhamphomyia stigmosa etc etc gevangen in een ander gebied of op een andere dag steeds weer te moeten fotograferen. Dat kost me echt te veel tijd. Ik investeer graag nu die tijd om jullie te overtuigen dat mijn determinatie's goed, maar na verloop van tijd zou het toch bijna automatisch moeten gaan. Of is dat echt te riskant?

SlechtValk

Het volgende topic geeft flink wat info over hoe en waarom er gekeurd wordt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0

Kortom: wanneer er in een gebied bepaalde soorten waargenomen zijn (en met foto gedocumenteerd) zouden overige waarnemingen van die soort "op basis van kennisregels" na verloop van tijd ook goedgekeurd worden (grijs vinkje). Of misschien in sommige gevallen met "hoge waarschijnlijkheid" goedgekeurd (blauwe vinkje).

Voor zover ik weet is het groene vinkje tegenwordig echt alleen voor waarnemingen die expliciet gedocumenteerd zijn.

Het verdient dus aanbeveling om in elk geval elke soort in elk gebied minimaal één maal MET foto in te voeren. En bij zeldzame soorten bij voorkeur vaker/altijd.

Tot slot is goedkeuring natuurlijk niet de heilige graal, veel waarnemingen kunnen nou eenmaal niet gedocumenteerd worden omdat er geen foto's gemaakt zijn oid, het afwezig zijn van een goedkeuring is dus geenszins een afkeuring oid.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

CiteerKortom: wanneer er in een gebied bepaalde soorten waargenomen zijn (en met foto gedocumenteerd) zouden overige waarnemingen van die soort "op basis van kennisregels" na verloop van tijd ook goedgekeurd worden (grijs vinkje)
En voor de soort de automatische validatie aan staat. Dat is bij geen enkele vliegensoort het geval
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op mei 16, 2013, 08:09:19 AM
CiteerKortom: wanneer er in een gebied bepaalde soorten waargenomen zijn (en met foto gedocumenteerd) zouden overige waarnemingen van die soort "op basis van kennisregels" na verloop van tijd ook goedgekeurd worden (grijs vinkje)
En voor de soort de automatische validatie aan staat. Dat is bij geen enkele vliegensoort het geval

Oh... dat wist ik niet :S wat is daar de reden voor?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.