Hoofdmenu

2 bloemen.

Gestart door jonathan leeuwis, mei 14, 2013, 21:55:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

jonathan leeuwis

Ik begin net met planten en probeer aan de hand een simpel plantenboekje probeer ik de bloemen te determineren.
Deze 2 bloemmetjes kwam ik vandaag tegen, kan er alleen niet achter komen om welke soorten het gaat.
Kan iemand met helpen?

Groet,
Jonathan.

gertjanvannoord

tip: fotografeer niet alleen de bloem maar de hele plant, en andere kenmerken zoals de bladeren. Als je de waarneming invoert kunnen we ook gelijk zien waar je de planten hebt gevonden.

eerste lijkt me robertskruid

tweede misschien gewone raket??
Gertjan van Noord

jonathan leeuwis

Hartelijk dank, ben net met planten begonne.
Eingenlijk best wel een leuke bezigheid :blink:

M.V.S

Heel goed, gewoon oppakken. Ga maar eens in de omgeving van je huis lopen. als je goed kijkt, kom je al makkelijk 100 soorten tegen.

En zoals eerder is gezegd: kijk naar de hele plant. Je bent snel geneigd om de bloem de meeste aandacht te geven. Maar kijk ook eens naar de stengel, het soort bladeren, etc. Probeer er zelf uit te komen, en als het niet lukt: vraag hier advies.
Groetjes, Marc

jonathan leeuwis

Bedankt voor de tips ;)

Datura

Bij de 2e zijn de kroonbladeren relatief diep 'ingedeukt', dan is het zeker geen Gewone raket, en dan denk ik al snel aan een Alyssum sp. (die dan wel uit een tuin ontsnapt zal zijn). Ik kan het blad ook zo 1,2,3 niet goed plaatsen bij de mij bekende Alyssum soorten, maar daar zou een foto van de hele plant (zoals gezegd) al kunnen helpen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

Is die indeuking niet een overlap van twee kroonblaadjes, van de bloem voor en een bloem die erachter ligt?

groeten, Erik
groeten, Erik

Datura

Volgens mij niet (maar zoals altijd is er de mogelijkheid dat ik het fout zie :)). Volgens mij zie je 2 bloemen met kroonbladeren, rechts 1 met de kroonbladeren nog smanegevouwen, en links 1 open bloem, van die open bloem zie je de 2 achterste kroonbaderen met indeuking, daarvoor de meeldraden & stamper en daarvoor kijk je de 2 voorste kroonbladeren op de rand.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Willemien Troelstra

Ik denk dat het gewone Raket is en dus zoals Erik beschrijft.
groet, Willemien Troelstra