Hoofdmenu

geringde geelpoot

Gestart door Mars Muusse, april 22, 2007, 10:51:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2270867

Ik zal wel iets gemist hebben, maar Bram, wat stond er op deze ring? Ben ook blij als je nog een origineeltje hebt voor de ORG site ;-)

Mars

Bram Rijksen

je weet niet half hoe graag ik dat zelf óók zou willen weten.. Er stond ook een geringde pont in de buurt. Inzoomen, verscherpen, meer of minder contrast etc.; het heeft mij tot nog toe niet verder geholpen. Vergeet niet dat het allemaal digiscoop-plaatjes zijn, en dat dit beest dus op een metertje of 60 à 70 van mij verwijderd was. Ik heb trouwens nog wel wat foto's van geringde meeuwen op de plank liggen waar ik nog iets mee moet doen. Misschien leuk om ze hier binnenkort even langs te laten komen?


Mars Muusse

Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=136256

Zie je?

Bram !!! Hoe kan dit nou toch gebeuren??? Zo'n geringde vogel laat je toch niet schieten???  ;-)

Maar ik zie wat je bedoelt en ik zie het inderdaad ook niet. Pont lijkt wel met staal geringd.

Mars

Bram Rijksen

CiteerBram !!! Hoe kan dit nou toch gebeuren??? Zo'n geringde vogel laat je toch niet schieten???  ;-)
In dit geval misschien toch niet zo'n gekke optie: vroeger deden ze niet anders om een vogel beter te kunnen bekijken..
Maar inderdaad, als je wilt dat iemand de vogel die je geringd hebt afleest, ga je toch niet alleen zo'n l''llig ringetje om z'n poot zetten? Dan is alleen een slagnet nog nuttig. Maar misschien is het juist wel een sterke aanwijzing voor herkomst uit een oost-europees gebied waar men gedwongen is om low budget te ringen en het gebruik van grote kunstof gekleurde ringen niet binnen de begroting van het project past.

Zouden die beesten daar ook reageren op een halfje wit?

maartenwielstra

In sommige landen schieten ze vogels om sieraden van de ringen te maken.

Bram Rijksen

CiteerIn sommige landen schieten ze vogels om sieraden van de ringen te maken.
mwah.. als ze dan eerst maar even een mailtje sturen naar de ringer in kwestie; levert toch weer wat gegevens op!
Maar zonder gekheid: er zullen toch niet zo heel veel ringers meer werken met enkel een klein onopvallend ringetje? Blijven er misschien toch maar weinig opties over.  

Mars Muusse

CiteerMaar zonder gekheid: er zullen toch niet zo heel veel ringers meer werken met enkel een klein onopvallend ringetje? Blijven er misschien toch maar weinig opties over.

Vergeet de kostenpost niet, Bram. Darvic ringen (kunststof) zijn prijzig, en daar tegenover staat dat in bijvoorbeeld Belgie de metalen ringen gratis zijn. ook uit bijvoorbeeld Italie heb ik vooralsnog meer metaal dan plastic afgelzen in ons land. Ook Zwitzerland heeft een groot project met enkel metaal.

Bijgaand een metalen Italiaanse micha:


En een wat makkelijkere Spanjaard, van exact dezelfde plek in Amsterdam West:

Bram Rijksen

Niet verwacht dat dát een serieus argument zou kunnen zijn, de kosten. Blijkbaar toch. Vogels van Huizen kunnen dus uit bijvoorbeeld Zwitserland of Italie komen (en zelfs Belgie is mogelijk, maar ik neem aan dat deze beesten als pul worden geringd; dan wordt Belgie toch wel heel erg onwaarschijnlijk).

Bij de weg: wat een fijne foto's zeg, vooral ntt8 heeft een hoge aaibaarheidsfactor.

Jos Welbedacht

#9
Even over de Italiaan.
Ik geloof meteen dat het een Micha is, maar ik zie niet in waarom het geen Kleine Mantelmeeuw is. Nu zal ik dus iets over het hoofd zien, maar waardoor maken jullie hier een Micha van. Alleen maar op basis van de contraserende snavel (met opvallende Gony's hoek) en het donkere oogmasker?
Nogmaals, natuurlijk is het een Micha (want jullie zeggen het), maar hoe benaderen jullie zo'n meeuw nou.
Waaraan zien jullie dat?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Ies Meulmeester

#10
@Jos

1. De witte zoomranden aan de tertials die niet helemaal teruglopen tot aan de basis van de veer(vrij veel wit overigens aan de tertials vind ik)
2. Borstband
3. Rozige vleeskleurige poten.
4. Gekartelde binnenste grote dekveren en buitenste met een donker centrum(soort driehoekje)
5. Lichte keel en buik.

Wat vergeet ik nog of heb ik fout???

Kijk ook eens op Ruud zijn site, staan ook veel kenmerken etc.. op

ruud_altenburg

#11
CiteerNogmaals, natuurlijk is het een Micha (want jullie zeggen het), maar hoe benaderen jullie zo'n meeuw nou.
Wij benaderen die meeuw voorzichtig, want anders vliegt-ie weg...

Maar even serieus: dit zijn allebei geen makkelijke vogels. Ook NTT8 lijkt natuurlijk ook als twee druppels water op een Kleine Mantel. De kenmerken zijn ook niet altijd van één foto af te leiden. Goede aanwijzingen in het algemeen zijn, naast de punten die Ies al noemde:

- basiskleur: die is hier roodachtig en bij Kleine Mantel veel donkerder bruin.
- staartband (zie http://www.xs4all.nl/~daarruud/michahellis1u.html): deze valt vaak op in vlucht maar is in zit natuurlijk moeilijker te beoordelen.
- een iets lichter venster in de binnenhand: komt ook voor bij een deel van de Kleine Mantels en hoeft niet opvallend te zijn. Toch is dit in combinatie met de twee bovenstaande kenmerken doorslaggevend.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

Oke, bedankt Ies en Ruud.
Ik vind vooral dat driehoekje in de grote dekveren moeilijk te zien.
Natuurlijk ook omdat dit een vrij verse juveniele vogel is, maar ik weet ook niet precies wat ik me daar nu bij voor moet stellen.
Ik zie het op veel foto's wel donkerder worden als je naar buiten gaat, maar een "driehoekje" kan ik er vaak niet van maken.
Ik zie bij Kleine Mantels ongeveer hetzelfde.
Ik zal nog veel moeten trainen met echte vogels.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

ruud_altenburg

CiteerIk zie het op veel foto's wel donkerder worden als je naar buiten gaat, maar een "driehoekje" kan ik er vaak niet van maken.
Komt ook bij Kleine Mantel voor en is dus beter geschikt om Zilver uit te sluiten. Is lang niet altijd even duidelijk maar deze vogel toont het aardig:

http://www.xs4all.nl/~daarruud/michahellis1d.html
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

#14
Ah, op deze foto's (de onderste) zie ik het duidelijker.
Ik denk nu wel een redelijk idee te hebben van die grote dekveren.
Bedankt.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space