Grijs mini-bijtje

Gestart door Jan Zwaaneveld, april 25, 2007, 19:32:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Ik ben bang dat er op basis van deze ene foto niets van te maken valt, maar wie weet. Dit is een zeer klein bijtje dat van de week fourageerde op onze lavendels. Het was zeer rusteloos en alert en het lukte dan ook niet meer foto's te maken dan deze ene. Het zat even op dit blad en leek eraan te knagen. Heeft iemand enig idee in welke hoek ik het moet zoeken?

Alvast bedankt!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jelle

Doet me denken aan de Blauwe Metselbij, kan het jammer genoeg niet hard maken.

Jan Zwaaneveld

Dank voor je reactie, Grusgrus. Ik zal proberen meer foto's te maken.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

Het is me gelukt om een wat betere foto te maken:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jelle

Het is zeker een vrouwtje metselbij en op de eerste foto is ze waarschijnlijk bezig met het verzamelen van plantenmateriaal om dit vervolgens fijn te kauwen en te gebruiken om celwandjes te maken. De Blauwe Metselbij construeeert op deze manier nestcellen. De metallische blauwe schijn kan ook wijzen op de Blauwe Metselbij. De tweede foto is misleidend, je ziet een geel gekleurde buikzijde, volgens mij door stuifmeel. De buikschuier zou zwart moeten zijn, kan ik slechts moeilijk zien op beide fotos. Dus...

Jan Zwaaneveld

Dank je, Grusgrus, voor je interessante reactie. Volgens mij is dat geel op z'n buik inderdaad van stuifmeel, want het viel me gisteren tijdens het fotograferen voor het eerst op, terwijl ik het bijtje al heel vaak heb gezien. Ik zal op de kleur van z'n buik letten en er zo mogelijk een foto van maken.  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)