Wie weet wat dit zijn?

Gestart door Wheelie, mei 09, 2013, 23:16:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wheelie

Wie weet wat dit zijn....libellen of zo die uitkruipen?
En zo ja...wat voor?
Ze zitten bij mijn zusje in de vijver.

Vincent Sanders

Inderdaad juffers die zijn uitgeslopen, ik denk Vuurjuffer of Lantaarntje. Misschien kan iemand anders nog tot de soort komen.
Gr,
Vincent Sanders

Wheelie

Dat zou inderdaad leuk zijn.
Zijn die altijd met zoveel tegelijk dan op zo'n kleine plek?
En zijn ze dan allemaal ook al 'leeg'? Ik heb deze foto zelf niet gemaakt en het zelf dus niet gezien.
Uiteraard zit ik komende week wél in haar tuin  :rolleye:
Heel erg bedankt voor je hulp!

nick w

ik gok op vuurjuffer met die brede kop, maar als je daar bent moet je ze maar van dichtbij fotograferen, en er misschien een of twee verzamelen zodat je dat van alle kanten kunt doen. Van opzij en van boven is handig.

En als ze bovenkomen zitten de libellen (in dit geval juffers) er uiteraard nog in, maar dan sluipen ze uit en blijven de lege jasjes over, de larvenhuidjes. Zoek maar eens naar 'uitsluiper', dan vind je vast wel foto's waarin de libel of juffer bezig is 'uit te sluipen' zoals dat heet.

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Dat lijken inderdaad vuurjuffers. Een detailfoto is echter wel nodig voor meer zekerheid.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Ton van Haaren

ik kan van slechts 1 ex. een vuurjuffer maken, maar de rest ik echt ondoenlijk.
misschien is het handig om ook de vindplek te vermelden, want mijn ervaring leert dat vuurjuffer larven uitermate schaars zijn in west-nederland.....is dat nog steeds zo?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arjan.kop

Superalgemeen zijn ze hier niet, maar op sommige plekken vind je ze dan wel weer gelijk in behoorlijke aantallen.