Melden van nestfotografie ongewenst

Gestart door HPM, mei 11, 2013, 21:27:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op mei 15, 2013, 08:35:00 AM
Nou, ik heb Jeroen de laatste jaren als forumgebruiker goed gevolgd en ik kan je verzekeren dat een dergelijke aanpak niks voor hem is. Sterker: helemaal niemand heeft dat erin herkend, zelfs zijn medestanders in deze discussie niet, getuige hun reacties. Feit is dus dat Jeroen gewoon keihard om het (admin-)hoofd van Frank v.d. Meer vroeg.
Dan ken je mij blijkbaar niet goed genoeg...

Wat de nestfotografie wordt nu voorbij gegaan aan het documenteren van zeldzame of schaarde broedgevallen. Vaak is dat met voldoende geduld prima te doen.

Eigenlijk had ik me voorgenomen om niet inhoudelijk te gaan. Mede omdat ik deze dagen erg veel in het veld ben...

Maar via de Twitter van Wrn.nl (Wie houd dat bij?). Wordt indirect opgeroepen tot het plaatjes maken van donsjongen.
Zie: https://twitter.com/waarneming/status/334910542340833280 & https://twitter.com/waarneming/status/332930421417472000

Als er beleid is moet dat ook we consequent worden doorgevoerd. Nu is er een uitzondering in het kader van educatie op de soortinformatiepagina's waar wel nestfoto's mogen staan? Krom beleid, wat mij betreft wel, waarmee Wrn.nl zich boven de gewone gebruiker zet.

Voorbeelden van foto's op de soortinformatiepagina's:






Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvogels

#61
Ik maak hier uit op dat jeroen voorstander is van een helder verbod op het maken en publiceren van nestfotografie en dat ieder takje van een nest van de site verwijderd dient te worden.
Een andere redenatie is dat jeroen hier gebruik maakt van een haast klassieke vorm van "tu quoque" (google dat maar eens).

edit: typo

Jeroen Nagtegaal

Ik vind het prima als er zo'n regel is, mee eens zijn is dan anders. Maar wat mij betreft moeten dan voor Wrn.nl dezelfde redenen gelden als voor 'gewone' gebruikers. Nu wordt via Twitter en soortinformatiepaginas wat mij betreft uitgelokt tot 'verboden' foto's.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: GMentink op mei 15, 2013, 20:11:53 PM


Precies zoals ik in het andere topic ook reeds zei;.


Handhaaf de regel dat het verboden is.
Dan hoef je ook geen discussies te voeren of wel of niet verstoren aan de orde is.

Als je het in dat andere topic al hebt gezegt hoeft het hier dus niet opnieuw, al was het maar omdat dit topic over iets ander gaat/ging, namelijk hoe met de kritiek op het nestfotobeleid wordt omgegaan. Het lijkt mij beter om de inhoudelijke discusie over dat beleid dáár verder te voeren. Daar heb ik ook al op jouw standpunt gereageerd. Een discussie op meerdere fronten lijkt me weinig productief.
Herman van der Meer

BramtK

Ik zie dat Bart zijn posts over allerlei afgeleide zaken heeft verwijderd, goed zo Bart.

Nu Jeroen nog. Jeroen, ik begrijp je punt, maar misschien kunnen we ons concentreren op de hoofdzaak: wat is de beste regel voor wat betreft nestfotografie.

Tot nog toe is iedereen die zijn mening heeft gegeven voor een totaal verbod van nestfotografie.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 16, 2013, 10:23:19 AM
...

Tot nog toe is iedereen die zijn mening heeft gegeven voor een totaal verbod van nestfotografie.

Dat is niet juist.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

#66
Citaat van: BramtK op mei 16, 2013, 10:23:19 AM
...
Tot nog toe is iedereen die zijn mening heeft gegeven voor een totaal verbod van nestfotografie.
Nogmaals even mijn post(s) lezen...

Voorlichting, maar veel belangrijker vind ik documentatie, als redenen om niet voor een algeheel verbod te pleiten.

Gister had ik een nest Grote Mantel, helaas geen fototoestel bij de hand, maar anders zeker snel een plaatje gemaakt. Zulke gevallen niet documenteren is toch zonde?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankcoenjaerts

Ik denk dat de discussie hier niet helemaal zuiver gevoerd, met alle jammerlijk negatieve gevolgen voor waarneming.nl vandien.

Mijn idee:
1. Algeheel verbod op nest fotografie is onzin. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Vanuit de auto zonder enige vorm van verstoring prachtige foto's van nestelende Kluten etc. te maken.
2. Verspreiding van nestfoto's: bij voorkeur niet doen. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Hoe makkelijk roep je de volgende reactie op: "DAAR kan je dus mooi Kluten fotograferen; hoeft echt niet vanuit de auto; met mijn f1.8 200 mm wordt het allemaal nog mooier - maar dan moet ik in de greppel gaan staan", = verstoring.
3. Verspreiding van nestfoto's via wng.nl: algeheel verbod. Prima, dat is een gegeven - een gebruiksvoorwaarde voor deze website. Mee eens of niet eens is hier niet interessant.
4. Vrijwilligers (admins) kielhalen: je begeeft je ergens in het spectrum "egocentrisch, ondoordacht, lomp, zielig".
Met vriendelijke groeten,

Frank

gertjanvannoord

Citaat van: jvogels op mei 16, 2013, 10:05:42 AM
... een haast klassieke vorm van "tu qouque" (google dat maar eens).

ja dan moet je het wel goed spellen natuurlijk...
Gertjan van Noord

hiskodevries

Frank, zie je zelf de discrepantie
Citeer1. Algeheel verbod op nest fotografie is onzin. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Vanuit de auto zonder enige vorm van verstoring prachtige foto's van nestelende Kluten etc. te maken.
2. Verspreiding van nestfoto's: bij voorkeur niet doen. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Hoe makkelijk roep je de volgende reactie op: "DAAR kan je dus mooi Kluten fotograferen; hoeft echt niet vanuit de auto; met mijn f1.8 200 mm wordt het allemaal nog mooier - maar dan moet ik in de greppel gaan staan", = verstoring.
de meneer / mevrouw van 2 weet niet dat de fotograaf van 1 niet in de greppel stond.
Dat noem ik de precedent werking die van 1 uit gaat, vandaar dat 1 ook niet toegestaan is.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

#70
Nou, ook weer eens een bijdrage van mij.

Ik denk dat je als w.nl twee keuze hebt:

       
  • Algeheel verbod
  • Ergens een grens stellen tussen wat wel/niet mag
Bij de laatste keuze, zie ik dat veel mensen op dit forum alleen hun eigen grenzen willen accepteren, bijvoorbeeld:

       
  • Meerkoet/Oooievaar op nest kan wel, anderen vinden van niet
  • Kievitsnest bij weideonderzoek gevonden mag wel, anderen vinden van niet
  • Verlaten Buidelmeesnest mag wel, anderen vinden van niet
Ofwel om eindeloze lange discussies te voorkomen, tussen mensen die graag alleen hun grenzen hier verwoord/verwerkt willen zien (en daar is op zich geen probleem mee), is het denk ik voor w.nl het gemakkelijkst regel 1 te hanteren. Voor iedereen duidelijk, grens niet naar links of rechts te verleggen, en het missen van die foto's is ook niet erg.
Misschien kan je op een alleen voor admin-niveau te zien 'klikje' maken om te laten weten dat het broedgeval (met foto's) gedocumenteerd is en indien nodig opvraagbaar, voor waar dat gewenst/nodig mag zijn?
Wietze Janse

arjan.kop

Volgens mij werd eerder al vastgesteld dat de regels na ieder broedseizoen besproken en eventueel herzien worden en dat de hier en eerder aangedragen punten ter overweging meegenomen worden. Heeft het dan zin om nu te gaan proberen door voortdurende discussie en het toch plaatsen van foto's van nesten van meerkoeten en futen te proberen dat proces te versnellen ten koste van het humeur van velen? Het punt is wel gemaakt en ik zie eigenlijk weinig constructiefs in het onder de aandacht blijven brengen van de randjes van wat kan en niet kan.

Guus Peterse

Citaat van: hiskodevries op mei 16, 2013, 11:09:42 AM
Frank, zie je zelf de discrepantie
Citeer1. Algeheel verbod op nest fotografie is onzin. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Vanuit de auto zonder enige vorm van verstoring prachtige foto's van nestelende Kluten etc. te maken.
2. Verspreiding van nestfoto's: bij voorkeur niet doen. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Hoe makkelijk roep je de volgende reactie op: "DAAR kan je dus mooi Kluten fotograferen; hoeft echt niet vanuit de auto; met mijn f1.8 200 mm wordt het allemaal nog mooier - maar dan moet ik in de greppel gaan staan", = verstoring.
de meneer / mevrouw van 2 weet niet dat de fotograaf van 1 niet in de greppel stond.
Dat noem ik de precedent werking die van 1 uit gaat, vandaar dat 1 ook niet toegestaan is.
Hisko, ik denk dat je de bijdrage van Frank niet helemaal goed interpreteert, ofwel de mogelijkheden van de site overschat (wat ik me niet kan voorstellen). Waarneming.nl heeft natuurlijk in het geheel niet de bevoegdheid om nestfotografie te verbieden. Wel om verspreiding via deze site te verbieden. Da's punt 3. Waarmee Frank (als ik zijn bijdrage wel goed interpreteer natuurlijk) een algeheel verbod van nestfoto's op Waarneming.nl ondersteunt, lijkt me. Of begrijp ik het verkeerd?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

Arjan, hoe meer meningen wij horen hoe makkelijker de interne discussie wordt. ik twijfel nog om hier een poll te plaatsen zodat 'iedereen' kan aangeven wat zijn mening is.
Soms krijg je de indruk dat het huidige beleid niet ondersteunt wordt en nu blijkt ineens dat veel meer mensen toch wel meegaan in de huidige regel.
Voor alles is wat te zeggen, maar uitzonderingen leveren meer discussies op 'waarom mag frank[1] wel ' en mijn foto frank[2] niet'
Nu is een simpele verwijzing naar de regels genoeg om elke 'klager' de mond te snoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Guus en Frank als dat zo is
Kijk eens op de sectie foto`s van een info pagina http://waarneming.nl/soort/info/138  waarnaar Jeroen refereert.
Daar is een disclaimer opgenomen. Al die foto`s stammen uit de tijd van voor het algehele verbod.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 16, 2013, 10:34:39 AM
Citaat van: BramtK op mei 16, 2013, 10:23:19 AM
...
Tot nog toe is iedereen die zijn mening heeft gegeven voor een totaal verbod van nestfotografie.
Nogmaals even mijn post(s) lezen...

Voorlichting, maar veel belangrijker vind ik documentatie, als redenen om niet voor een algeheel verbod te pleiten.

Gister had ik een nest Grote Mantel, helaas geen fototoestel bij de hand, maar anders zeker snel een plaatje gemaakt. Zulke gevallen niet documenteren is toch zonde?


Nee, niet nogmaals jouw post lezen, je duidelijker (zonder verschrijvingen) uitlaten over je standpunt en niet allerlei bijzaken erbij betrekken. Dat standpunt is inmiddels wel duidelijk.


Herman, ik lees tot nog toe in dit topic duidelijke steunbetuigingen aan de regel 'geen nestfotografie'. Bart en Jeroen deden beiden een moeilijk te duiden duit in het zakje (die wellicht de andere kant op ging), maar inmiddels liggen de kaarten weer iets anders.


Die poll, Hisko, kom maar door. 
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Bram, de discussie heeft zich tot nu toe grotendeels hier afgespeeld:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=221240.0
Daar komen ook heel andere inzichten naar voren. Doordat de discussie ineens is verplaatst lijkt het beeld enigszins te vertekenen.
Al moet gezegd dat in het oude topic het beeld ook aardig vertekend blijkt te zijn geweest. Een poll kan wellicht meer duidelijkheid verschaffen. Ik ben benieuwd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankcoenjaerts

#77
Citaat van: guusp op mei 16, 2013, 11:20:08 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 16, 2013, 11:09:42 AM
Frank, zie je zelf de discrepantie
Citeer1. Algeheel verbod op nest fotografie is onzin. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Vanuit de auto zonder enige vorm van verstoring prachtige foto's van nestelende Kluten etc. te maken.
2. Verspreiding van nestfoto's: bij voorkeur niet doen. Voorbeeld: Texel, Ottersaat. Hoe makkelijk roep je de volgende reactie op: "DAAR kan je dus mooi Kluten fotograferen; hoeft echt niet vanuit de auto; met mijn f1.8 200 mm wordt het allemaal nog mooier - maar dan moet ik in de greppel gaan staan", = verstoring.
de meneer / mevrouw van 2 weet niet dat de fotograaf van 1 niet in de greppel stond.
Dat noem ik de precedent werking die van 1 uit gaat, vandaar dat 1 ook niet toegestaan is.
Hisko, ik denk dat je de bijdrage van Frank niet helemaal goed interpreteert, ofwel de mogelijkheden van de site overschat (wat ik me niet kan voorstellen). Waarneming.nl heeft natuurlijk in het geheel niet de bevoegdheid om nestfotografie te verbieden. Wel om verspreiding via deze site te verbieden. Da's punt 3. Waarmee Frank (als ik zijn bijdrage wel goed interpreteer natuurlijk) een algeheel verbod van nestfoto's op Waarneming.nl ondersteunt, lijkt me. Of begrijp ik het verkeerd?

Inderdaad goed begrepen Guus, zo bedoel ik het. Waarmee ik het beleid van wng.nl dus volledig ondersteun: zowel categorie 1 als 2 niet plaatsen; en verder persoonlijk, dus niet ter zake doende: 1. ga/blijf ik wel maken, 2. niet.

@ Hisko: jouw stukje mbt precedent werking, dat bedoel ik dus exact!!
@ Wietze: niet alles voorzeggen hoor  ;)
Met vriendelijke groeten,

Frank

HPM

Citaat van: guusp op mei 16, 2013, 12:00:10 PM
..
Een poll kan wellicht meer duidelijkheid verschaffen. Ik ben benieuwd.

Ik doe niet aan dat soort polls mee, omdat die bepalen wat mijn mening is. Ik geef mijn mening over een probleem zoals ik dat zie en probeer oplossingen te vinden zoals ik die zie.
Voor mij blijft het om verstoring draaien en niet om nesten.
Het weren van bepaalde foto's waar nesten op staan is een middel en geen doel op zichzelf. Als er duidelijk geen sprake is van verstoring is er ook geen reden om foto's vanwege verstoring te verbieden. Er zijn de afgelopen tijd talloze voortbeelden van dergelijke gevallen gegeven.
Het argument 'wet is wet' is voor mij onacceptabel als die wet niet juist is.
Herman van der Meer

jvogels

Citaat van: gertjanvannoord op mei 16, 2013, 11:05:01 AM
Citaat van: jvogels op mei 16, 2013, 10:05:42 AM
... een haast klassieke vorm van "tu qouque" (google dat maar eens).

ja dan moet je het wel goed spellen natuurlijk...

typo inderdaad, aangepast.

Botervlieg

Citaat van: HPM op mei 16, 2013, 12:51:43 PM
Ik doe niet aan dat soort polls mee, omdat die bepalen wat mijn mening is.

Als Hisko de verschillende topics omtrent nestfoto´s / verbergen van foto's naloopt, zou hij - als hij het goed doet - de verschillende meningen er goed uit moeten kunnen halen.

Bovendien is het bij een poll altijd belangrijk om een optie "Anders, namelijk..." en "Geen mening" toe te voegen.

JohanvantBosch

Ik zou geen poll houden, waarneming.nl moet wat mij betreft gewoon een beslissing nemen.

Certhia

Citaat van: JohanvantBosch op mei 16, 2013, 15:03:43 PM
Ik zou geen poll houden, waarneming.nl moet wat mij betreft gewoon een beslissing nemen.

Mee eens. Standpunt innemen.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Botervlieg

Citaat van: JohanvantBosch op mei 16, 2013, 15:03:43 PM
Ik zou geen poll houden, waarneming.nl moet wat mij betreft gewoon een beslissing nemen.

Het een sluit het ander toch niet uit?

Met een poll kun je meningen peilen. Wat waarneming daarmee doet is een 2e...

frankneijts

Waarneming.nl zit in deze met één belangrijk aspect dat voor de gemiddelde forum-deelnemer niet of nauwelijks een issue is: handhaving c.q. sanctionering. Je kunt (gedrags-)regels vaststellen zoveel je wilt maar je moet ze ook zien te handhaven en, zo nodig, de overtreders sanctioneren anders hebben die regels weinig zin. Vanwege het grote aantal admins en daarmee een grote variatie aan interpretatie-mogelijkheden, is het van belang om de handhaving en eventuele sanctionering zo simpel mogelijk te houden en dat kan het makkelijkst als ook de regels zo eenvoudig mogelijk zijn. En ook de gebruikers hebben natuurlijk voordeel bij simpele regels: interpretatie-variatie is beperkt en eventuele overtreding is snel duidelijk.
In dit geval is de simpelst te bedenken regel: géén nestfotografie en daar heb je geen poll voor nodig. Handhaving daarvan is eenvoudig evenals eventuele sanctionering. Het lijkt er sterk op dat het overgrote deel van de gebruikers hier geen moeite mee heeft en de paar die dat wèl hebben zoeken gewoon een ander platform voor hun plaatjes: een eigen website bijv.
Die poll hebben we dus niet (meer) nodig en eigenlijk ook geen discussie (meer): kwestie van in- en doorvoeren, handhaven en overtreders sanctioneren. Eventuele noodzakelijke details is een kwestie van uitwerking: laat dat maar aan Hisko en een paar admins over.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjenDrost †

Citaat van: frankneijts op mei 16, 2013, 17:54:34 PM
Waarneming.nl zit in deze met één belangrijk aspect dat voor de gemiddelde forum-deelnemer niet of nauwelijks een issue is: handhaving c.q. sanctionering. Je kunt (gedrags-)regels vaststellen zoveel je wilt maar je moet ze ook zien te handhaven en, zo nodig, de overtreders sanctioneren anders hebben die regels weinig zin. Vanwege het grote aantal admins en daarmee een grote variatie aan interpretatie-mogelijkheden, is het van belang om de handhaving en eventuele sanctionering zo simpel mogelijk te houden en dat kan het makkelijkst als ook de regels zo eenvoudig mogelijk zijn. En ook de gebruikers hebben natuurlijk voordeel bij simpele regels: interpretatie-variatie is beperkt en eventuele overtreding is snel duidelijk.
In dit geval is de simpelst te bedenken regel: géén nestfotografie en daar heb je geen poll voor nodig. Handhaving daarvan is eenvoudig evenals eventuele sanctionering. Het lijkt er sterk op dat het overgrote deel van de gebruikers hier geen moeite mee heeft en de paar die dat wèl hebben zoeken gewoon een ander platform voor hun plaatjes: een eigen website bijv.
Die poll hebben we dus niet (meer) nodig en eigenlijk ook geen discussie (meer): kwestie van in- en doorvoeren, handhaven en overtreders sanctioneren. Eventuele noodzakelijke details is een kwestie van uitwerking: laat dat maar aan Hisko en een paar admins over.
Helemaal mee eens!  :duim:

simonvb

Citaat van: ArjenDrost op mei 16, 2013, 17:56:53 PM
Citaat van: frankneijts op mei 16, 2013, 17:54:34 PM
Waarneming.nl zit in deze met één belangrijk aspect dat voor de gemiddelde forum-deelnemer niet of nauwelijks een issue is: handhaving c.q. sanctionering. Je kunt (gedrags-)regels vaststellen zoveel je wilt maar je moet ze ook zien te handhaven en, zo nodig, de overtreders sanctioneren anders hebben die regels weinig zin. Vanwege het grote aantal admins en daarmee een grote variatie aan interpretatie-mogelijkheden, is het van belang om de handhaving en eventuele sanctionering zo simpel mogelijk te houden en dat kan het makkelijkst als ook de regels zo eenvoudig mogelijk zijn. En ook de gebruikers hebben natuurlijk voordeel bij simpele regels: interpretatie-variatie is beperkt en eventuele overtreding is snel duidelijk.
In dit geval is de simpelst te bedenken regel: géén nestfotografie en daar heb je geen poll voor nodig. Handhaving daarvan is eenvoudig evenals eventuele sanctionering. Het lijkt er sterk op dat het overgrote deel van de gebruikers hier geen moeite mee heeft en de paar die dat wèl hebben zoeken gewoon een ander platform voor hun plaatjes: een eigen website bijv.
Die poll hebben we dus niet (meer) nodig en eigenlijk ook geen discussie (meer): kwestie van in- en doorvoeren, handhaven en overtreders sanctioneren. Eventuele noodzakelijke details is een kwestie van uitwerking: laat dat maar aan Hisko en een paar admins over.
Helemaal mee eens!  :duim:


Ook mee eens
Met vriendelijke groet,

Simon

HPM

Citaat van: frankneijts op mei 16, 2013, 17:54:34 PM
...
In dit geval is de simpelst te bedenken regel: géén nestfotografie en daar heb je geen poll voor nodig. Handhaving daarvan is eenvoudig evenals eventuele sanctionering
....

Een probleempje daarbij is dat géén nestfotografie het vigerende beleid is en dat de handhaving daarvan duidelijk niet zo simpel blijkt te zijn. Zie de talloze gesignaleerde inconsequenties en uitzonderingen die zo'n belangrijke rol in deze discussie spelen.
Hoe je een regel ook vormgeeft, er zal altijd beoordeeld moeten worden of foto's aan de criteria voldoen.
Als de uitvoerbaarheid van consequente handhaving de keuze moet bepalen is niet verbieden de enige oplossing want dan hoef je niets te doen. Ik neem aan dat er onder admins geen verschillende opvattingen zullen bestaan over wat niets doen betekent.
Herman van der Meer

Botervlieg

#88
Citaat van: frankneijts op mei 16, 2013, 17:54:34 PM
Handhaving daarvan is eenvoudig evenals eventuele sanctionering.
Het lijkt erop dat dat voor Waarneming zelf al een enorm lastige klus is. Gezien alle nestfoto's die nu niet verborgen zijn/worden.

Citaat van: ArjenDrost op mei 16, 2013, 17:56:53 PM
Het lijkt er sterk op dat het overgrote deel van de gebruikers hier geen moeite mee heeft en de paar die dat wèl hebben zoeken gewoon een ander platform voor hun plaatjes: een eigen website bijv.

Waar baseer je dat op? Dat het overgrote deel gebruikers er geen moeite mee heeft? Ik denk namelijk dat het overgrote deel van de gebruikers 1) Geen idee heeft dat waarneming.nl talloze foto's terecht en onterecht verbergt. 2) Geen moeite wil doen en energie wil steken in waarneming aangezien er weinig/niet/nauwelijks geluisterd wordt (althans, zo ervaren verschillende mensen dat hier).

In dit topic "nestfoto" zijn allerlei ideeën gegeven en suggesties gedaan hoe er mee om te gaan. Daarop komt nauwelijks reactie. Misschien dat er achter de schermen wat mee gedaan wordt, maar dan is het wel handig als je dat ook in dat topic zegt. Wij kunnen niet zien wat er achter de schermen gebeurt. Zo is er, door waarnemers/forumleden en admins gesproken over de mogelijkheid om zelf je foto's te verbergen. Waarom komt daar geen reactie op?

Wat me eerlijk gezegd teleurstelt is dat hier ontzettend negatief wordt gedaan over de mensen (O.a. Jeroen, Herman, Ik) die zich inzetten om waarneming te helpen. Waarneming is niet beter af als iedereen zijn mond houdt. En nee, we doen het misschien niet allemaal goed, maar wij zijn mensen, net als Hisko en de admins. Waarneming mag ook wel eens (een beetje?) dankbaar zijn voor wat wij doen. Jeroen, Herman en ik steken geen uren in dit soort discussies om Hisko te pesten. We doen dat (denk ik, ik in elk geval, laat ik voor mijzelf praten) om waarneming te helpen en te verbeteren. Naast de discussie hier steekt Jeroen ook enorm veel tijd in andere delen van het forum waar hij tientallen/honderden waarnemers helpt met het determineren van hun waarnemingen en het aflezen en registreren van vogelringen. Herman is ook op veel plekken op het forum te vinden om waarnemers met hun determinatievragen te helpen waar hij kan en om bijdragen te leveren in tal van discussies. Ik ben met Natuur in Haarlem zo'n beetje dag en nacht bezig om nieuwe leden te werven, uitleg te geven over waarneming en het forum, en mensen aan het helpen met hun determinatievragen.

We doen allemaal ons best om waarneming beter te maken. Jeroen, Herman, ik aan de ene kant en admins en Hisko aan de andere kant. Kunnen we dan misschien mét elkaar, door naar elkaar te luisteren en open en eerlijk in gesprek te gaan tot oplossingen komen?

Mijn voorstel is het volgende:

  • Waarnemers willen in het kader van "hun eigen notitieboekje" al hun waarnemingen kunnen invoeren.
  • Waarneming.nl zegt (begrijpelijk) dat ze uit bescherming voor de dieren en vanwege reacties van instanties/grondeigenaren verstoring tot het minimum willen beperken.
  • Als je beide partijen tegemoet wilt komen, betekend dat in mijn ogen: Foto's en waarnemingen van nesten toestaan, maar niet "openbaar".
  • Daarmee bedoel ik: Alle waarnemingen én foto's met gedrag: "Nestbouw", "Bezet nest" "bezet nest met eieren" en "bezet nest met jongen" automatisch verbergen.
  • Waarnemers de mogelijkheid geven om niet alleen een waarneming te verbergen maar ook een foto of de waarneming in z'n geheel dus met foto verbergen.
  • De overige nesten moeten door waarneming.nl op verborgen worden gezet.
  • Waarneming stopt met het promoten van nog-op-het-nest-maar-uit-het-ei foto's via sociale media. Hierdoor juich je toe dat mensen naar nesten gaan, nesten in de gaten houden (wat elke keer dat je een nest bezoekt tot verstoring kan leiden), en wachten tot de jongen uit het ei zijn om dan zo snel mogelijk foto's te maken. "Want o het is zo schattig".

Er moet duidelijk vermeld worden dat waarnemingen & foto's van nesten alleen ingevoerd mogen voor "je eigen notitieboekje" maar ten alle tijden verborgen zullen worden.
Geef hierbij duidelijke richtlijnen: Als er een nest of nestkast op de foto te zien is, als vogels van bepaalde families bij elkaar "liggen" (liggende kluten, rusten die of nestelen die?), eieren etc.

Doordat je waarneming & foto met bepaald kleed automatisch verbergt beperk je het werk van de admins.
Door de waarnemers mogelijkheid te geven hun eigen foto's te verbergen, geef je hen een stukje eigen verantwoordelijkheid en ook hier scheelt het de admins werk.
Op deze manier kan waarneming zich inzetten om verstoring tot het minimum te beperken en kunnen de waarnemers voor zichzelf toch hun eigen notitieboekje bijhouden.
Bovendien denk ik dat als er zich andere situaties voordoen waarbij je liever hebt dat een foto niet openbaar getoond wordt, dat je dan eenvoudiger met een waarnemer in gesprek kunt en de waarnemer zelf kunt verzoeken de waarneming/foto te verbergen uit bescherming voor de soort oid. (Hiermee benader je een waarnemer positiever dan hem/haar "te straffen" door foto's te verbergen of te verwijderen of zelfs met sancties te komen en geef je de waarnemer meer/eigen verantwoordelijkheid)

Verwacht ik dat alles zomaar "te toveren is". Nee gerust niet. Er zal best wat werk in gaan zitten om het te maken. Maar ik schat in dat het op den duur veel tijd scheelt.

Groetjes, Marleen


ArjenDrost †

Citaat van: M. Baltus op mei 16, 2013, 19:02:15 PM

Citaat van: ArjenDrost op mei 16, 2013, 17:56:53 PM
Het lijkt er sterk op dat het overgrote deel van de gebruikers hier geen moeite mee heeft en de paar die dat wèl hebben zoeken gewoon een ander platform voor hun plaatjes: een eigen website bijv.

Waar baseer je dat op?
Ik nergens op. Maar ik heb het dan ook nooit gezegd... Alleen gezegd dat ik het met de strekking van het geciteerde eens ben...