Ja zeg. En een scheidsrechter die er niet tegen kan dat 'ie voor van alles wordt uitgemaakt of zelfs voor fysiek geweld moet vrezen, die is misschien ook niet zo geschikt voor die taak? Ja natuurlijk is dat iets heel anders en gaat de vergelijking op heel veel punten mank. Maar het zou vast al schelen als mensen zich wat vaker probeerden te verplaatsen in een ander (een admin bijvoorbeeld).
Ik denk dat als je ervoor kiest om scheidsrechter (of politieagent, of admin op een druk forum/drukke site) te worden, dat je bewust moet zijn en accepteert dat je het soms niet iedereen naar de zin kan maken en dit soms tot (hevige) onenigheid zal leiden. Soms zelfs tot het uitgemaakt worden voor rotte vis (in dat geval vind ik sancties ook helemaal niet vreemd) (fysiek geweld lijkt me uit den bozen).
Laat ik erg duidelijk zijn: ik keur dit absoluut niet goed, maar je hebt in zo'n positie een voorbeeldfunctie en moet er dus naar mijn mening wel rekening mee houden en mee kunnen omgaan (het bijltje erbij neergooien is in mijn ogen niet ermee omgaan).
Verplaatsen in iemand anders is inderdaad erg belangrijk, maar ook hiervan denk ik dat je dat meer mag verwachten van een admin (omdat die er vaker mee te maken heeft) dan van iemand die hier een enkele keer komt en ook geen officiele verantwoordelijkheden heeft. Dit neemt naar mijn mening nooit weg dat we allemaal respectvol met elkaar om zouden moeten gaan.
Ik weet niet wat er allemaal achter de schermen nog besproken is en ik lees ook niet elk bericht/topic op het forum even grondig, maar volgens mij zijn de discussies over dit onderwerp (hoewel soms heftig) over het algemeen wel respectvol gevoerd zijn. Als iemand het daar niet mee eens is lijkt me de beste weg om dit in privéberichten met de betreffende persoon te bespreken (en eventueel als het vaker voorkomt dit aan de beheerders te melden).
Wat ook kan als je het niet eens bent met het beleid je boeltje oppakt en emigreert naar een andere waarnemingen verzamelplaats of zelf iets maakt wat geheel naar je eigen wens is.
Ik heb je deze opmerking (en soortgelijke) al vaker zien maken, en als ik de mogelijkheid had (geld/kennis etc) zou ik het misschien wel doen, maar voor de meeste mensen hier, is dit niet echt een realistische optie.
Toevallig kwam ik gister het interview tegen waaruit onderstaand fragment komt (en dat heeft hier volgens mij ook een beetje mee te maken):
Een andere sterke troef van Waarneming.nl is het forum, waar ieder over zowat vanalles en nog wat zijn zegje kan doen. Fora zijn in van tegenwoordig, een internetmode zeg maar.
Het forum heeft voor- en nadelen. Het grootste voordeel is dat je een direkt contact hebt met een groot aantal gebruikers. Dit contact kost wel heel veel tijd van de beheerders. Elke vraag moet beantwoord worden. Maar in toenemende mate zie je wel dat gebruikers onderling elkaars vragen beantwoorden. Dan kost het nog steeds tijd want dan moet je checken of de antwoorden kloppen. Gelukkig hebben we een vrij groot team (30-100) die ook het forum in de gaten houdt.
Er komt bij de evolutie van Waarnemingen.nl uiteraard ook veel input van vrijwilligers, zeg maar de waarnemers zelf. Door het te gebruiken leer je de mogelijkheden kennen alsook, en vooral, de verbeteringen en nieuwigheden die nog zouden moeten uitgevoerd worden. Ik herinner me voor de start van Waarnemingen.be dat Overmeerse Vogels als proefkonijn werd gebruikt om allerhande functionaliteiten te testen... De inbreng van de mannen (en vrouwen) in het veld lijkt me cruciaal te zijn bij de verdere ontwikkeling van de invoermodule, niet?
Waarneming.nl is volledig opgezet door de inbreng door de gebruikers. Zonder deze mensen was veel functionaliteit niet aanwezig.
Bron: http://www.overmeersevogels.be/interview5.htm
Waarneming.nl heeft inmiddels een vrij grote gebruikersgroep (en terecht volgens mij), maar deze voorsprong maakt het starten van een nieuw soort waarneming-site een extra moeilijke opgave. Daarom lijkt mij voorstellen doen tot veranderingen/verbeteringen (zowel in site als in beleid) een realistischer weg voor de meeste gebruikers hier. Volgens mij is juist DIT één van de sterke punten van het forum bij deze site.
EDIT: omg het is weer een heel verhaal geworden, dat was ik helemaal niet van plan