Handhaving daarvan is eenvoudig evenals eventuele sanctionering.
Het lijkt erop dat dat voor Waarneming zelf al een enorm lastige klus is. Gezien alle nestfoto's die nu niet verborgen zijn/worden.
Het lijkt er sterk op dat het overgrote deel van de gebruikers hier geen moeite mee heeft en de paar die dat wèl hebben zoeken gewoon een ander platform voor hun plaatjes: een eigen website bijv.
Waar baseer je dat op? Dat het overgrote deel gebruikers er geen moeite mee heeft? Ik denk namelijk dat het overgrote deel van de gebruikers 1) Geen idee heeft dat waarneming.nl talloze foto's terecht en onterecht verbergt. 2) Geen moeite wil doen en energie wil steken in waarneming aangezien er weinig/niet/nauwelijks geluisterd wordt (althans, zo ervaren verschillende mensen dat hier).
In
dit topic "nestfoto" zijn allerlei ideeën gegeven en suggesties gedaan hoe er mee om te gaan. Daarop komt nauwelijks reactie. Misschien dat er achter de schermen wat mee gedaan wordt, maar dan is het wel handig als je dat ook in dat topic zegt. Wij kunnen niet zien wat er achter de schermen gebeurt. Zo is er, door waarnemers/forumleden en admins gesproken over de mogelijkheid om zelf je foto's te verbergen. Waarom komt daar geen reactie op?
Wat me eerlijk gezegd teleurstelt is dat hier ontzettend negatief wordt gedaan over de mensen (O.a. Jeroen, Herman, Ik) die zich inzetten om waarneming te helpen. Waarneming is niet beter af als iedereen zijn mond houdt. En nee, we doen het misschien niet allemaal goed, maar wij zijn mensen, net als Hisko en de admins. Waarneming mag ook wel eens (een beetje?) dankbaar zijn voor wat wij doen. Jeroen, Herman en ik steken geen uren in dit soort discussies om Hisko te pesten. We doen dat (denk ik, ik in elk geval, laat ik voor mijzelf praten) om waarneming te helpen en te verbeteren. Naast de discussie hier steekt Jeroen ook enorm veel tijd in andere delen van het forum waar hij tientallen/honderden waarnemers helpt met het determineren van hun waarnemingen en het aflezen en registreren van vogelringen. Herman is ook op veel plekken op het forum te vinden om waarnemers met hun determinatievragen te helpen waar hij kan en om bijdragen te leveren in tal van discussies. Ik ben met Natuur in Haarlem zo'n beetje dag en nacht bezig om nieuwe leden te werven, uitleg te geven over waarneming en het forum, en mensen aan het helpen met hun determinatievragen.
We doen
allemaal ons best om waarneming beter te maken.
Jeroen, Herman, ik aan de ene kant en admins en Hisko aan de andere kant. Kunnen we dan misschien
mét elkaar, door
naar elkaar te luisteren en
open en eerlijk in gesprek te gaan tot
oplossingen komen?
Mijn voorstel is het volgende:
- Waarnemers willen in het kader van "hun eigen notitieboekje" al hun waarnemingen kunnen invoeren.
- Waarneming.nl zegt (begrijpelijk) dat ze uit bescherming voor de dieren en vanwege reacties van instanties/grondeigenaren verstoring tot het minimum willen beperken.
- Als je beide partijen tegemoet wilt komen, betekend dat in mijn ogen: Foto's en waarnemingen van nesten toestaan, maar niet "openbaar".
- Daarmee bedoel ik: Alle waarnemingen én foto's met gedrag: "Nestbouw", "Bezet nest" "bezet nest met eieren" en "bezet nest met jongen" automatisch verbergen.
- Waarnemers de mogelijkheid geven om niet alleen een waarneming te verbergen maar ook een foto of de waarneming in z'n geheel dus met foto verbergen.
- De overige nesten moeten door waarneming.nl op verborgen worden gezet.
- Waarneming stopt met het promoten van nog-op-het-nest-maar-uit-het-ei foto's via sociale media. Hierdoor juich je toe dat mensen naar nesten gaan, nesten in de gaten houden (wat elke keer dat je een nest bezoekt tot verstoring kan leiden), en wachten tot de jongen uit het ei zijn om dan zo snel mogelijk foto's te maken. "Want o het is zo schattig".
Er moet duidelijk vermeld worden dat waarnemingen & foto's van nesten alleen ingevoerd mogen voor "je eigen notitieboekje" maar ten alle tijden verborgen zullen worden.
Geef hierbij duidelijke richtlijnen: Als er een nest of nestkast op de foto te zien is, als vogels van bepaalde families bij elkaar "liggen" (liggende kluten, rusten die of nestelen die?), eieren etc.
Doordat je waarneming & foto met bepaald kleed automatisch verbergt beperk je het werk van de admins.
Door de waarnemers mogelijkheid te geven hun eigen foto's te verbergen, geef je hen een stukje eigen verantwoordelijkheid en ook hier scheelt het de admins werk.
Op deze manier kan waarneming zich inzetten om verstoring tot het minimum te beperken en kunnen de waarnemers voor zichzelf toch hun eigen notitieboekje bijhouden.
Bovendien denk ik dat als er zich andere situaties voordoen waarbij je liever hebt dat een foto niet openbaar getoond wordt, dat je dan eenvoudiger met een waarnemer in gesprek kunt en de waarnemer zelf kunt verzoeken de waarneming/foto te verbergen uit bescherming voor de soort oid. (Hiermee benader je een waarnemer positiever dan hem/haar "te straffen" door foto's te verbergen of te verwijderen of zelfs met sancties te komen en geef je de waarnemer meer/eigen verantwoordelijkheid)
Verwacht ik dat alles zomaar "te toveren is". Nee gerust niet. Er zal best wat werk in gaan zitten om het te maken. Maar ik schat in dat het op den duur veel tijd scheelt.
Groetjes, Marleen