Opvang van (wilde) dieren in opvangcentra

Gestart door Botervlieg, mei 10, 2013, 21:42:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen jaar bij twee organisaties die wilde dieren opvangen, vrijwilligerswerk gedaan.

Ik vond het heel interessant om die dieren eens van "dichtbij" te bekijken en over de dieren te leren.

Persoonlijk heb ik toch wel een beetje zoiets van "de natuur is de natuur". Ik vind de natuur heel bijzonder en ook ja hoe leg ik het uit. Intelligent?
Als je kijkt naar waarom de natuur doet wat het doet...

Door het werk bij die organisaties ben ik eigenlijk, ondanks dat ik al zo mijn twijfels had, steeds meer mijn vraagtekens gaat zetten.
Moeten we dit (nog) wel doen? Dieren opvangen in dergelijke opvangcentra.

Hoe wordt er met de dieren in de opvangcentra omgegaan?  Is die werkwijze wel de juiste manier?

En wat zijn de gevolgen bij terugkeer in de natuur? Zeker als dieren allemaal medicijnen hebben gekregen. Wat voor gevolgen hebben die medicijnen op de dieren/nageslacht/populatie?

Zomaar een onderwerp waarvan ik wel benieuwd ben naar jullie meningen.

Groetjes, Marleen



DKoppenol

Ik doe ook vrijwilligerswerk bij De Fugelhelling en het is inderdaad een mooie kans om de dieren eens van dichtbij te bekijken, maar het is niet wetenschappelijk te verantwoorden anders dan een uit de hand gelopen hobby van dierenliefhebbers.

Ook is het voor de soortsterkte, bijvoorbeeld bij de zeehonden, niet heel goed.

Je moet ook beseffen dat je met het opvangwerk geen soort zult redden, hoogstens het individu.

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

dutchway

#2
tja een gewetens vraag. Moeilijk te beantwoorden vind ik.
De ooievaars zijn  terug gekeerd in Nederland door bijvoorbeeld de opvang en hulp van deze soort in Liesveld.
Zou dat ook gebeurd zijn als er niet zo'n centrum was geweest of misschien wel?
Konden we dan nu nog ooievaars bewonderen in Nederland?
Maar hier in de buurt van Meppel zit nu nog steeds zo'n centrum en er zitten heel veel ooievaars in deze regio.
De discussie over wel of niet verantwoord zijn van nu nog zo'n centrum te beheren laaien hier om de zoveel tijd op met voor en tegenstanders.
Familie van mij heeft ook jaren vrijwilligerswerk gedaan in een vogelopvang stichting in Rotterdam.
De mensen die in zo'n centrum werken zijn echt begaan met de dieren.
Er is veel mooi werk verricht. (vind ik dan)
Dat is een stedelijk gebied waar door menselijk toe doen het nog wel eens mis gaat met de natuur en alles wat er in leeft.
Zwanen die bijvoorbeeld zijn aangereden.
Laat je die dan gewond langs de kant liggen met bijv. een gebroken poot of draai je ze de nek om of doe je niks en wacht je wat de natuur er als antwoord op heeft?
De meeste mensen zullen dan toch zo'n zwaan willen helpen en zijn blij dat er een vogelopvang is.
Wat betreft het dier zelf? Tja als het door goede zorg nog vele jaren goed kan leven in de singel waar hij/zij geboren is dan zeg ik uit menselijk oogpunt toch gewoon doen.
Er is door dit werk dan toch vaak weer een zwanen paar herenigd.
Mensen zijn ook natuur en die laat je ook niet met een gebroken been langs de kant van de weg liggen denk ik dan.
Goed mensen zijn geen dieren en andersom.
Maar helemaal nooit wat doen vind ik toch ook niet kunnen.
Maar mensen kunnen er wel heel erg in doorschieten wat hulp betreft.
De discussie zoals bijvoorbeeld bij de orka Morgan hou je  waarschijnlijk altijd.
Het is dus een heel complex iets waar niet zomaar een antwoord op te geven is.
Of het moet zijn, soms doe je wel iets, soms doe je niets.
Om alle dierenopvang af te schaffen dat vind ik persoonlijk te ver gaan.

Groeten van Lia

M.V.S

Leuke discussie. Ik werk zelf al 20 (jaja!) jaar als vrijwilliger in een van de grootste vogelopvangcentra van nederland, in het zuiden des lands.

Als er vragen zijn waar je het antwoord op wilt hebben, stel ze dan vooral. Ik heb genoeg ervaring om je het antwoord eerlijk te kunnen geven.
Groetjes, Marc