Exoten smoren in de kiem

Gestart door Jan Harteman, april 24, 2007, 21:18:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Ik zie dat er recent in Culemborg een koppel Magelhaenganzen gespot is.
Eerder is er een koppel gezien in de Alblasserwaard en in Lopik. Nu liggen deze plaatsen niet bijzonder ver van elkaar (voor een vliegend koppel), maar stel nu dat het om 3 afzonderlijke koppels gaat... Verder zijn er nog hier en daar losse mannen en vrouwen gezien.
Het lijken er dus telkens wat meer te worden. Dat zou fijn zijn zeg  <_<  deze ganzen zijn minstens zo agressief als Nijlganzen. Ze nestelen wel op andere plaatsen dan Nijlganzen (vooral op de grond op een goed beschutte plaats) en vormen dus een nieuwe concurrent voor inheemse avifauna als ze zich weten te vestigen.

Is het niet de tijd om direct in te grijpen nu het nog te overzien is?!
Zie http://www.waarneming.nl/soort.php?id=2314...t=Magelhaengans

Geert-Jan Kroon

Hier sta ik nou volkomen achter! Straks zijn we met deze soort net zo ver als de Nijlgans. Door menselijke fouten komen die ganzen in de natuur, dan vindt ik het ook gerechtvaardigd dat wij ze er weer uit halen. En het liefst zie ik dan een grootschalige actie tegen al de exoten in ons land.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Ben Wielstra

Ja maar dat is zielig :(

;).....  

JohanvantBosch

CiteerJa maar dat is zielig :(

;).....
Wat ben jij toch SOFT.... :P  

Jeroen Nagtegaal

Het is ook al duidelijk te merken, waar nijlganzen jonegn hebben hebben geen andere eenden/ganzen of wat dan ook jongen, alle nesten worden geplunderd, maar 1 muskuseend had 5 jonegn waarvan er dagelijks 2 werden verzopen door de nijlagns die er nu 6 heeft rondlopen, Maar hoe wil je nou die 10.000en ganzen kwijt raken? In de winter? Grote groepen schieten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

#5
Afschieten vind ik een slechte zaak, je straft dan het dier voor een menselijke fout. Wegvangen, verkopen en het geld besteden aan natuurbeheer lijkt me wel een goede zaak.

[edit: dit gaat over Magelhaenganzen, van Nijlganzen zijn er te veel om te verkopen ben ik bang]
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

CiteerAfschieten vind ik een slechte zaak, je straft dan het dier voor een menselijke fout. Wegvangen, verkopen en het geld besteden aan natuurbeheer lijkt me wel een goede zaak.
Wie wil er nou 10.000en nijlganzen? Ze zijn dan wel lekker, maar zoveel? En hoe wil men die dan vangen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

#7
Nu kan het nog.

:gun:

Weg vangen heeft geen zin en dan moet je gaan oppassen dat je niet het één boven het ander gaat plaatsen. Moeten de muskusratten dan ook maar als ''knuffeldier worden verkocht'' en de prunus serotina. Alle zaailingen uitsteken en netjes oppotten :P  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Leon Olsthoorn

En als we daar dan mee bezig zijn, gaan we dan ook meteen op Canadese ganzen, knobbelzwanen, muskuseenden, mandarijneenden en de bronskopeend afschieten?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Tim Asbreuk

Ik wou even vermelden dat wat ik hier boven zeg puur vanuit ecologisch opzicht in het kader van exoten bestrijding is. Ik ben tegenstander van jacht op inheemse diersoorten.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jan Harteman

CiteerAfschieten vind ik een slechte zaak, je straft dan het dier voor een menselijke fout. Wegvangen, verkopen en het geld besteden aan natuurbeheer lijkt me wel een goede zaak.

[edit: dit gaat over Magelhaenganzen, van Nijlganzen zijn er te veel om te verkopen ben ik bang]
Magelhaenganzen kunnen wel weg gegeven worden aan een kinderboerderij of vogelkweker. Dat zal wel lukken -- als ik ze mag gaan vangen, heb ik er zelf wel belangstelling voor ;)
Maar Nijlganzen zijn inderdaad een ander verhaal. Niemand wil ze nog hebben. Afschot lijkt mij een goede optie. Feit is dat het een menselijke fout (onwetendheid) is geweest dat ze er nu zoveel zijn, maar dat maakt afschot nog niet onverdedigbaar. Afschot is nu eenmaal een middel om in te grijpen, we hebben hier immers geen Nijlkrokodillen die hun aantal in toom houdt. En zeg eens eerlijk, wat is vriendelijker, een krokodillenkaak of een kogel?
Eigenlijk vind ik het vreemd dat Vogelbescherming/Natuurmonumenten o.i.d. nog geen grootschalige ei-raap-actie hebben opgezet.  

Tim Asbreuk

#11
CiteerEn als we daar dan mee bezig zijn, gaan we dan ook meteen op Canadese ganzen, knobbelzwanen, muskuseenden, mandarijneenden en de bronskopeend afschieten?

Ja, in principe wel maar nu zijn de door jouw genoemde soorten minder agressief tegenover inheemse diersoorten.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jan Harteman

#12
Het begint wel een beetje op de eindeloze discussie te lijken die we eerder hebben gevoerd.
Eigenlijk wilde ik eens peilen wat de mening is over het smoren in de kiem: dus voordat we een te grote populatie krijgen. In dit geval de Magelhaen. Nijlgans is wellicht al te laat, Magelhaengans is nog gemakkelijk uit te roeien.

Wie helpt?  B)
Voor zover ik weet hebben ze op geen enkele manier een beschermde status die het levend wegvangen verbied.

frankmeer

Niks schieten of wegvangen. Gewoon de eieren schudden, dooprikken of ruilen voor neppers (zoals bij de tillen voor stadsduiven). Dit veroorzaakt veel minder dierenleed. Overigens vind ik Knobbelzwanen geen exoten, en vind ik een paar Mandarijneenden minder erg dan een weiland vol Soep- en Nijlganzen. Maar onderhand past dit topic beter bij Ethiek en wetgeving.  ^_^
Frank van der Meer

Leon Olsthoorn

Toch zou ik deze discussie over het geheel willen voeren en niet alleen uit één oogpunt. Dus: wat vind je ervan, niet alleen uit ecologisch oogpunt, maar over het geheel?

Het afschieten van dieren, alleen maar omdat ze hier niet sinds mensenheugenis voorkomen vind ik een heel slechte zaak. Het is wel tekenend voor de manier waarop wij met dieren omgaan, als ze ons niet aanstaan schieten we ze gewoon allemaal af.
Muskusratten zijn een iets andere zaak omdat daar de veiligheid in het geding is en je dus niet diervriendelijk kan handelen (althans, zo wordt ons verteld). En Prunissen zijn een heel andere zaak, maar bij dieren ben ik tegen afschieten, behalve als de veiligheid in gevaar is.

Wat ik me al een tijd afvraag: wat gebeurt er op vogelringstations met gevangen exoten. Worden grasparkieten of zebravinkjes weer levend vrijgelaten, afgemaakt, iets anders?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Rinie van Reenen

CiteerIs het niet de tijd om direct in te grijpen nu het nog te overzien is?!
Zie http://www.waarneming.nl/soort.php?id=2314...t=Magelhaengans
Als ik wat te zeggen had zou ik zeggen: mijn fiat heb je. Bij Nijlganzen is het misschien dweilen met de kraan open (hoewel: elke Nijlgans is er 1 minder), maar hierbij is het nog doenlijk. Overigens is het natuurlijk nog wel de vraag, of deze drie koppels inderdaad het begin van een overstroming zijn.
Groet, Rinie van Reenen

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerAfschieten vind ik een slechte zaak, je straft dan het dier voor een menselijke fout. Wegvangen, verkopen en het geld besteden aan natuurbeheer lijkt me wel een goede zaak.

[edit: dit gaat over Magelhaenganzen, van Nijlganzen zijn er te veel om te verkopen ben ik bang]

Eigenlijk vind ik het vreemd dat Vogelbescherming/Natuurmonumenten o.i.d. nog geen grootschalige ei-raap-actie hebben opgezet.
Dat lijkt mij een mooie oplossing. Geen dierenleed door afschieten(scheelt een hoop discussie) en toch een drastische afname van de soort. Misschien net als kievit het eerste ei zoeken? :P  En dan uitbetalen per gevonden ei ofzo.. ^_^  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jan Harteman

CiteerDat lijkt mij een mooie oplossing. Geen dierenleed door afschieten(scheelt een hoop discussie) en toch een drastische afname van de soort. Misschien net als kievit het eerste ei zoeken? :P  En dan uitbetalen per gevonden ei ofzo.. ^_^
Wordt er binnen die kringen niet serieus over zoiets nagedacht eigenlijk?!

Ben Wielstra

Als men gewoon raak schiet hoeft een Nijlgans weinig te leiden. Raak schieten leer je door veel te oefenen :gun: !!! Ook als een exoot geen aangetoonde schade aanricht (wat dus niet betekend dat die niet optreedt) vind ik dat ze verwijderd moeten worden: geen onnodig risico nemen!

In het geval van Knobbelzwanen kan je misschien beter over een ongecontroleerde herintroductie dan over exoten spreken.  

Geert-Jan Kroon

CiteerAls men gewoon raak schiet hoeft een Nijlgans weinig te leiden. Raak schieten leer je door veel te oefenen :gun: !!! Ook als een exoot geen aangetoonde schade aanricht (wat dus niet betekend dat die niet optreedt) vind ik dat ze verwijderd moeten worden: geen onnodig risico nemen!

In het geval van Knobbelzwanen kan je misschien beter over een ongecontroleerde herintroductie dan over exoten spreken.
't zijn anders taaie rakkers hoor! ^_^  Een schot hagel heeft geen zin, omdat die blijft hangen in de extra sterke borstplaat. Dus moet je met iets zwaarders komen..
Groet,

Geert-Jan Kroon

Rein Genuït

CiteerZe nestelen wel op andere plaatsen dan Nijlganzen (vooral op de grond op een goed beschutte plaats) en vormen dus een nieuwe concurrent voor inheemse avifauna als ze zich weten te vestigen.
Met alleen eieren rapen-schudden kom je er niet, je kan er vrijwel zeker van uitgaan dat er je altijd een paar nesten mist.
Helaas ook met met afschot zul je ze niet allemaal te pakken krijgen. Een combinatie van die twee zal het moeten doen wil het echt zoden aan de dijk zetten.
Er moet in ieder geval wel wat aangedaan worden dat is wel duidelijk als we een herhaling van zetten zoals bij nijlgans willen voorkomen
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

maartenwielstra

Citeer
CiteerJa maar dat is zielig :(

;).....
Wat ben jij toch SOFT.... :P
^_^  

tekenaar

Laten lopen is zielig voor de inheemse soorten. Met exoten weet je nooit van te voren wat ze gaan veroorzaken. Daar kom je pas achter als een soort zich flink gaat uitbreiden en dan is het te laat (of erg duur) om er wat aan te doen. Ik denk dat vangen/verkopen een optie is (maar dan zouden ze alsnog geleewiekt moeten worden om in de toekomst ontsnappen te voorkomen; volwassen vogels leewieken kan wel maar is een forse operatie die door een deskundige dierenarts moet worden uitgevoerd = kost ook wat). Lukt dat niet dan afschieten.

Zeg nog zelf, wat is erger:
- nu een klein aantal exemplaren schieten
- of in de toekomst duizenden exemplaren moeten schieten en tegelijkertijd een probleem hebben voor -nog niet bekend welke- andere soorten

23 huiskraaien (volgens Dutch Birding). Zouden die ook nog te schieten zijn? (Een potentiele plaagsoort die hogere dichtheden kan bereiken als de stadsduif...)

Dezelfde discussie is een paar jaar geleden gevoerd over een paar grijze eekhoorns in Italie. Alleen wel in de rechtzaal, omdat de Italiaanse dierenbescherming een rechtzaak aanspande tegen natuurbeschermers die die paar eekhoorns wilde afschieten. De natuurbeschermers hebben de zaak gewonnen, maar de rechtzaak duurde lang (jaren!). Tijdens dit proces konden de eekhoorns zich ongestoord uitbreiden. Gevolg is dat afschieten zeer veel moeilijker is geworden (en veel grotere aantallen zielige eekhoorntjes moeten worden geschoten). Waarschijnlijk is het zelfs niet meer reeel om alle grijze eekhoorns te schieten. Grote kans dat -vanwege vertraagd ingrijpen- de grijze eekhoorns zich langzaamaan over heel Europa gaan verspreiden. We weten allemaal dat het gevolg is dat de inheemse rode eekhoorn de klos is (zie wat in Groot Brittanie is gebeurt).

Terug naar watervogels: eieren schudden is geen goede optie omdat je dan alle nesten tijdens het hele leven van de vogels moet zien te vinden. Zo'n nijlgans kan best 30 jaar oud worden, kan je echt 30 jaar lang ieder jaar 1 nest (+ eventuele vervangende nesten) vinden? Bovendien: een ei leeft evengoed, het is hooguit wat minder schattig. Als je niet 100% zeker weet dat je alle nesten in de toekomst kunt gaan zoeken (denk aan hoeveel manuren dat kost), laat je eenm tijdbom leven (je geeft de oudervogels de tijd om zich steeds beter aan de omstandigheden aan te passen = in de toekomst steeds beter in staat te zijn om een nest uit te broeden).

Zolang de wilde eend een bejaagbaar beest is (zo staat hij immers in de wet) en er ook flink op wilde eenden gejaagd wordt, denbk ik dat we niet moeilijk moeten doen over afschot van andere watervogelsoorten. Er worden immers duizenden eenden geschoten. Voor een wilde eend (legaal bejaagbaar) is afschot even zielig als voor een nijlgans enz.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rinie van Reenen

Goed verhaal, Paul! Helemaal mee eens.

Nu nog de vraag: wie neemt het initiatief? ;)
Groet, Rinie van Reenen

Leon Olsthoorn

#24
CiteerZolang de wilde eend een bejaagbaar beest is (zo staat hij immers in de wet) en er ook flink op wilde eenden gejaagd wordt, denbk ik dat we niet moeilijk moeten doen over afschot van andere watervogelsoorten. Er worden immers duizenden eenden geschoten. Voor een wilde eend (legaal bejaagbaar) is afschot even zielig als voor een nijlgans enz.
Dit vind ik een eerste-klas drogreden. Dat er überhaupt dieren bejaagbaar zijn in Nederland vind ik al een slechte zaak, dus laten we dan niet een groep exoten ook bejaagbaar maken omdat dat met wilde eenden en houtduiven toch ook al zo is. Met het afschieten van een dier alleen omdat het hier van nature niet thuishoort geven we onszelf een rol van heerser over alles wat leeft waar we naar mijn idee juist eindelijk eens vanaf moeten.

Ik zeg: wegvangen en terug naar waar ze horen met als dat niet kan een leven in gevangenschap. Je doet in je verhaal alsof het niet afschieten van grijze eekhoorns betekend dat je ze dan maar laat lopen, maar zeker als de aantallen nog klein zijn moet wegvangen nog mogelijk zijn. Een totaal verbod op het schieten van exoten moet natuurbeschermers vindingrijk maken. Als je niet mag schieten moet je wel iets beters verzinnen.
Daarnaast pleit ik ook tegen alle exotische grazers, wegvangen en naar de kinderboerderij zou ik zeggen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

JaapHennevanger

Gewoon een tank in huren en dan voelen ze er al helemaal niks van en je hebt meteen een volkomen ander landschap  :P  

Nee, maar ik vind ook dat ze uit de "wilde"natuur moeten gehaald worden vooral als ze zo aggresief zijn tegen andere vogels, door afteschieten ( ze zijn toch tam? ) of idd een grootschalige zoekactie naar hun nesten en misschien een kleine beloning geven voor een nest met eieren?

Maar weet iemand hoeveel eieren die beesten leggen en hoeveel legsels per jaar?
Jaap Hennevanger



Tim Asbreuk

Probeer alle nesten maar eens te vinden in een gebied als de weerribben/wieden of de OVP
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

oostsouburg

#27
CiteerIk zie dat er recent in Culemborg een koppel Magelhaenganzen gespot is.
Eerder is er een koppel gezien in de Alblasserwaard en in Lopik. Nu liggen deze plaatsen niet bijzonder ver van elkaar (voor een vliegend koppel), maar stel nu dat het om 3 afzonderlijke koppels gaat... Verder zijn er nog hier en daar losse mannen en vrouwen gezien.
Het lijken er dus telkens wat meer te worden. Dat zou fijn zijn zeg  <_<  deze ganzen zijn minstens zo agressief als Nijlganzen. Ze nestelen wel op andere plaatsen dan Nijlganzen (vooral op de grond op een goed beschutte plaats) en vormen dus een nieuwe concurrent voor inheemse avifauna als ze zich weten te vestigen.

Is het niet de tijd om direct in te grijpen nu het nog te overzien is?!
Zie http://www.waarneming.nl/soort.php?id=2314...t=Magelhaengans
Wat bedoel je met ingrijpen? AFSCHIETEN? Overigens wel een hele mooie vogel.

vr.gr. Chris

JaapHennevanger

CiteerProbeer alle nesten maar eens te vinden in een gebied als de weerribben/wieden of de OVP
Gelukkig zijn ze daar nog niet gemeld en blijkt alleen maar in het midden van het land worden waargenomen...
Jaap Hennevanger



Tim Asbreuk

#29
Citeer
Gelukkig zijn ze daar nog niet gemeld en blijkt alleen maar in het midden van het land worden waargenomen...

Volgens mij zijn ganzen vrij mobile soorten

Maar het probleem is dat je er alleen met eieren schudden niet komt. Er hoeft maar ergens 1 nest over het hoofd te worden gezien en je hebt met een beetje pech het jaar er op 6 nesten extra te zoeken. Als er het jaar erop 6 nesten extra te zoeken zijn worden er waarschijnlijk weer nesten over het hoofd gezien. Dan krijg je het verhaal van de vogel die zijn nest het best verstopt overleeft. Met als gevolg dat die genen doorgegeven worden en de volgende generatie weer op die manier geselecteerd word.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk