breinbrekers of meer focussen bij het fotograferen?

Gestart door Ed van Hecke, mei 08, 2013, 19:13:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ed van Hecke

Was vanochtend aan het strand en aangezien ik niet echt een meeuwenafficianado ben turf ik ze meestal op algemene soorten en of  makkelijk herkenbare  uitvoeringen:  termen als tweede/derde jaars  zijn  dus duidelijk niet aan mij besteed.
Afijn kort en goed  zag een  vreemd ogende  en klinkende  dergmeeuw? (roep twee -tonig)vermoedelijk 2de jaars of nog niet helemaal in voorjaars/zomerkleed  uitgekleurd. 
am ietwat laconiek een paar foto's , en dacht er verder niet meer over na, hetzelfde  presteerde ik eveneens met een Ross meeuw waarneming gedurende een strandwandeling (andere dingen aan het hoofd) bijna tweee jaar geleden.
Ik zal gewoon de (beroerde) foto's  d'r in gooien  en wat mij betreft is het prijsschieten.
De volgorde is chronologisch ( uitgecropped) en  indien upload limiet het toelaat de opgeblazen versies, foto;s zijn;  'as is',  verder  niet mee  gefotoshopt of wat dan ook.
Zelf wel geprobeerd natuurlijk maar blijven vreemde foto's
Alvast dank ( en plezier :rolleyes:) met  er iets proberen van te maken

Het lichte meeuwtje met halsband en vluchtfoto rossige onderkant
Misschien diffuse zonlichtweerkaatsing via nevel/mist in wateroppervlak op witte onderzijde=>, maar  vogel vloog tweemaal naar noorden, eenmaal boven water /tweede maal hoger boven het strand dus de linkerzijde niet naar zon gekeerd
Dit dier ingevoerd als dwergmeeuw, dacht eerst  zelfs Ross' meeuw, maar herzien

http://www.waarneming.nl/waarneming/view/75850827

NB ! alle andere foto's van andere waarnemingen die dag , zijn acceptabel, dus aan apparaat ligt het niet.

met vriendelijke groeten

Ed

Ed van Hecke

Whoops  ;D

Foto  4
Lichte meeuw  met vermeende halsband blijkt bij extreme vergroting en verscherping een visdief/Noordse stern te zijn die zijn kop verbuigt om veren te poetsen.
De 'halsband ' is de zwarte kopkap in een ietwat vreemde verbuiging  op een 'still 'moment die een foto nu eenmaal is
Dus dat raadsel opgelost

Foto 3 lijkt me van een of andere steltloper en is gewoon vaag
Foto  1 en dus 2 (want daar ging het om )had mbv kijker kunnen worden gecheckt of vastgesteld en zal wel nog ff een raadse blijven

Foto 5 ( de rosse gloed) werd denk ik idd door difusse (nevelig/ lage bewolking) lichtweerkaatsing veroorzaakt en had daar gaat de riedel weer met kijker kunnen worden nagecheckt

Ben d'r  al uit

Altijd de kijker meenemen dus

Groeten

Ed

Ed van Hecke

Foto 1 (en dus 2 en 3 ) zijn zwarte stern en  stormmeeuw 2/3e jaars, foto 4 is een visdief, foto 5  een dwergmeeuw

SLS

Ed

Guus Peterse

Ed, ik zie nergens een zwarte stern op je foto's.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

foto 1 en 2 staat een visdief/noordse stern op. foto 1 heeft daarbij nog kokmeeuw en zilvermeeuwen.
foto 3, 4 en 5, lijken mij kokmeeuw. Maar Ed, wees eens eerlijk. Dit zijn niet de beste foto's die je de laatste tijd op het forum plaatst hee? Dan wordt het voor veel vogelaars gissen wat voor vogels het zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

pwolf

1 en 2 Visdief, 3 kokmeeuw, 4 is ook een Visdief, 5 is zeker geen kokmeeuw, Dwergmeeuw lijkt voor de hand te liggen.


Om een vaak gemaakte opmerking nog maar eens te herhalen; als je de vogels zo dichtbij hebt, pak dan een vogelboek en kijk eerst goed voordat je een plaatje schiet.


groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

Rein Genuït

Citaat van: pwolf op mei 11, 2013, 01:49:31 AM



Om een vaak gemaakte opmerking nog maar eens te herhalen; als je de vogels zo dichtbij hebt, pak dan een vogelboek en kijk eerst goed voordat je een plaatje schiet.


groeten, Pim


Dat is zo 1970 Pim, eerst foto's nemen en dan gaan we pas kijken wat het is. Een vogelboek....
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Ed van Hecke

Citaat van: guusp op mei 09, 2013, 23:03:54 PM
Ed, ik zie nergens een zwarte stern op je foto's.

Foto 1 en 3
Zwarte (of witvleugel?) stern

Foto 1 is een gecroppede verzamelfoto van 2 en 3, ook om te laten zien dat hoewel idd niet de beste foto, ( overigens onderdeel van achtergrond van zoals gezegd laconiek geschoten prent, zie bijlage) er toch goed herkenbaar kokkie en zilver te zien zijn.

Dacht mbt tot deze grijs ogende jongen  eerst aan een blurry kokmeeuw.
Ivm vleugelboeg en donkere vleugelachterrand, maar de stuit en staart stellen me voor een raadsel zelfs indien met blurry aspect rekening houdend.
De achterzijde van staart  lijkt naar binnen te wijken ( licht vorkend) en toont  zwarte puntjes.
Dacht eerst aan uitstekende pootjes van een of andere wader/stelt maar  dat lijkt me minder waarschijnlijk
Ondervleugel egaal donker tonend ( kan door  afstandshot), de kop  hoewel stevig geblurd/ vlekkerig blijkt in vergroting , licht tonend met donker snaveltje, de grote zwarte vlek is een schaduw van een golfdalletje.
Op de andere goedbedoelde antwoorden lijkt mij een respons  noch nuttig noch opportuun.
Heeft niet zoveel nut denkl ik.
Kan wel kwijt dat  hoewel nog net niet 1970, ik ben begonnen met de boekwerkjes: Wat zie ik en Wat vliegt daar?
Als je dat met huidige  gidsen vergelijkt en de mogelijkheden via het WorldWideWeb (onderdeel van het Internet) dan kan het wel es voorkomen dat ik me wat minder geduldig toon.

Vriendelijke groeten

Ed

HPM

...
Dacht mbt tot deze grijs ogende jongen  eerst aan een blurry kokmeeuw
....


Nieuwe soort voor Nederland?
Herman van der Meer

Ed van Hecke

Hij is fijn Herman, maar  bekijk toch zijn staart eens, zie bijlage
Oerigens  was ik vergeten een  bewerkte foto van  mogelijke  subadulte stormmeeuw. foto 1 en 2 (educated guess, scruffy uiterlijk die zon weerkaatste en slanke/langerogende vleugels dan kokmeeuw)
te plaatsen waaruit zonneklaar blijkt dat het in ieder geval een meeuw betreft.

Vriendelijke groeten

Ed

Jeroen Nagtegaal

Ed, het lijkt me toch beter om deze foto's te vergeten. Er is echt niets van te maken...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ed van Hecke

Beste Jeroen,

Foto 3 is met zeer grote waarschijnlijkheid een  1e zomer grote stern

Deze strandwandeling met  losse fotosessie en de nasleep daarvan bleek juist uiterst leerzaam
( in meerdere opzichten)
o.a.
-  ik had het getij mee, in het vervolg de getijdentabel  op voorhands checken ( ben een landrot)
-  je weinig aan te trekken van andere vogelaar(s) die daar aanwezig   enkel een zootje zilvers zag
- de vermeende deskundigheid van sommige  meedenkers  misschien  minder hoog is dan men zelf
   dacht of wenst in  te schatten
- ik zo een beetje alle  meeuwen/ sterns ( inclus. Amerikaanse gids waar stof vanaf diende te worden  geblazen)  weer lekker d'r in heb zitten     
-in het vervolg onder alle omstandigheden , ALTIJD een kijker mee dien te nemen
-rekening dien te houden met atmosferische (?) omstandigheden als schuin vallend / diffuus weerkaatsend zonlicht of lichte nevel die een vertekend beeld kunnen geven, zodat je  vergaande conclusies  kan trekken
- mbt meeuwen  deze lieverds wat meer  aandacht te schenken, wat dat betreft heeft Pim de Wolf een punt
- domweg  gefocust foto's te maken of helemaal niet

Met vriendelijke groeten

Ed

Guus Peterse

Citaat van: Ed van Hecke op mei 12, 2013, 10:39:47 AM
Foto 3 is met zeer grote waarschijnlijkheid een  1e zomer grote stern
Ed, foto 3 is een kokmeeuw.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: Ed van Hecke op mei 12, 2013, 10:39:47 AM
de vermeende deskundigheid van sommige  meedenkers  misschien  minder hoog is dan men zelf dacht of wenst in  te schatten.
Tsja ... Een bepaald type reactie ligt hier zeg maar voor het oprapen. Ik zal me inhouden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#14
Citaat van: guusp op mei 12, 2013, 10:44:20 AM
Citaat van: Ed van Hecke op mei 12, 2013, 10:39:47 AM
de vermeende deskundigheid van sommige  meedenkers  misschien  minder hoog is dan men zelf dacht of wenst in  te schatten.
Tsja ... Een bepaald type reactie ligt hier zeg maar voor het oprapen. Ik zal me inhouden.

Ik niet:
Mijnheer van Hecke heeft nu wat al te vaak geprobeerd hier gerespecteerde forum-deelnemers zwart te maken die het wagen zijn determinaties in twijfel te trekken. Het wordt tijd dat mijnheer van Hecke onder ogen ziet dat hìj hier degene is "wiens vermeende deskundigheid minder hoog is dan hij zelf wenst in te schatten", om niet te zeggen dat zijn 'arrogance is inversely proportional to his birding skills'.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Ed van Hecke


JohanvantBosch

Citaat van: Ed van Hecke op mei 13, 2013, 17:56:49 PM
Geen commentaar

Tja... je kunt er foto's van willekeurig welke soorten naast zetten, bijvoorbeeld een Buizerd en een Roodborst. Staat ook heel leuk, maar het blijft een zeer vage foto van (hoogstwaarschijnlijk) een Kokmeeuw

caliprobola

Hoewel de houding iets anders is moet je niet veel verbeelding hebben om dergelijk vleugelpatroon te herkennen, wat wel kan gezegd worden voor gelijk welk kleed van grote stern:





http://waarnemingen.be/foto/view/2912564

Bram Rijksen

Citaat van: Ed van Hecke op mei 12, 2013, 10:39:47 AM
- ik zo een beetje alle  meeuwen/ sterns ( inclus. Amerikaanse gids waar stof vanaf diende te worden  geblazen)  weer lekker d'r in heb zitten     

Not even close
(zelfs ook niet 'zo een beetje'...)