Ontbrekende of inconsequente soortgroepen

Gestart door poseidon, april 24, 2007, 09:38:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

poseidon

Zoals ik al eerder heb aangegeven op het forum over "Overige ongewervelde" ontbreken er soortgroepen om bij een waarneming in te vullen. Ik ken lang niet alle dier- en plantsoorten, maar ik mis er toch zo op het eerste gezicht wel enkele.
In mijn voorbeeld ging het om neteldieren, maar het is sowieso wel vreemd dat er wel een forum voor Overig bestaat en geen soortgroep; kan altijd handig zijn.
Wellicht komt het omdat ik niet (geheel) op de hoogte ben van de doelstellingen van Waarneming.nl, anderzijds is het misschien iets wat nog meer gestructureerd opgezet moet worden?

marcel123

#1
Dit is een puntje dat intern al een tijdje speelt.  Geleedpotigen en weekdieren vervullende beide de funtie van 'Overige ongewervelden.'
De neteldieren/poliepen zijn nu overgeplaatst naar weekdieren. Aan Waarneming.nl wordt nog steeds verbouwd al is het niet meer zo ingrijpend als in het verleden.

Soortenlijsten als dagvlinders, libellen, planten, vogels en zoogdieren zullen wel compleet zijn maar voor water- en zeedieren zitten er vast wel lacunes in de soortenlijst.

poseidon

Waar trouwens ook een gat zit is in de determinatie van geleedpotigen; deze is erg toegespitst op insecten en minder op kreeftachtigen. Voor kreeftjes kan ik in elk geval niet bepalen wat ik moet invullen, dus kies ik maar voor imago (nl. volwassen exemplaar).

han.endt

#3
Ik zal binnenkort een bestandje maken, zodat de kreeftachtigen in de database kunnen worden opgenomen.
Als je bij kleed niet kan invullen wat je wilt zou ik niet voor imago kiezen als dat niet klopt. Je kan de optie namelijk ook open houden/niet gebruiken.

poseidon

Aha, dat zal ik dan in twijfelgevallen doen.

poseidon

#5
Ik mistte net trouwens ook een soort weekdier nl. de dwerginktvis (sepiola atlantica) om een waarneming te kunnen vastleggen. Lastig is dan ook dat je verplicht bent uit de lijst te kiezen en geen vrije invoer heb ;-(