Dode, rottende ?Reeën?

Gestart door Mark27, mei 05, 2013, 22:19:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik den dat het reeën zijn.
Ik on niet dichterbij komen vanwege de stank.......
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/75770806
onzeker Ree - Capreolus capreolus gezien op 2013-05-05 Oostvaardersplassen - Pad naar De Grauwe Gans
Foto's:


Toelichting:
Twee Reeën lagen dood achter de houten schermen langs het pad, bij de vogelkijkhut.
bij voorbaat dank Mark Schellekens

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Douwe van der Ploeg

Ik weet niet echt hoe ik hiernaar moet kijken (wat waar zit ;)), maar de vacht komt een beetje koe-achtig op me over.. Kan je wat zeggen over het formaat, anders?
Douwe van der Ploeg

Mark27

Best fors, leken zo groot als een Ree... Ik ben ook niet nader gaan onderzoeken vanwege de walgelijke stank. Zouden ook eventueel jonge Edelherten kunnen zijn. Ik heb nog een andere foto geplaatst bij de waarneming. Misschien dat je daat wat meer op kunt zien? Bedant voor de reactie. Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens


Douwe van der Ploeg

Dat lijkt er al meer op.. Inderdaad een hert, maar ik durf niet te zeggen welke. In de OVP zitten inderdaad veel edelherten, maar ook reeën, dus dat zegt niks.
Douwe van der Ploeg

Mark27

Vanaf de Grote Praambult waren ook zeker 4 dode Edelherten te zien (lagen in geulen). Wat ik raad vond was dat deze 2 dode hertachtigen zowat op het pad naar de vogelkijkhut lagen, net onder de schutting. Nou ja, ik wacht af of er nog iemand anders is die iets meer weet. Bedankt voor de bijdragen.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Rob Koelman

Het dode dier op de foto is in ieder geval geen ree. Reeën zijn ook best wel zeldzaam in het OVP-gebied. Edelherten kun je er niet missen, maar een ree zie je er zelden.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Citaat van: GMentink op mei 05, 2013, 22:37:29 PM
Lees dit eens...
http://www.hetedelhert.nl/cms/index.php/van-onze-redactie/3390-vereniging-het-edelhert-luidt-noodklok-over-toekomst-edelherten-oostvaardersplassen
Vind het een beetje een sensatie artikel (zoals we gewend zijn)
Er wordt beweert dat er niet aan ICMO2 rapport wordt voldaan. Maar er wordt niet bij vernoemd op welk punt dan wel.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er op het moment van schrijven (21 april) inderdaad niets anders dan bast van boom aanwezig is.

Dat terzijde


De positie van het dode dier (de dode dieren) op de foto is volgens mij zo dat je tegen de billen van het dier aan kijkt. En dat het dier soort van opgerold is, waarbij het hoofd tussen de achter poten ligt. Volgens mij zie je 2 duidelijke oren.
Dit lijkt me een soort van slaap houding waarin het dier wellicht is overleden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Mark27

De 2e foto is inderdaad `op de kop` gemaakt. Ik denk dat het dan toch Edelherten zijn.
Haalt Staatsbosbeheer deze karkassen weg of blijven ze gewoon `natuurlijk` liggen?
De stank was echt niet te harden!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

maurice.lahaye

Lastige foto´s. Bij de eerste dacht ik nog 'he, jong kalfje heckrund', bij de 2e 'oh nee, toch echt een edelhert'. Misschien is het wel allebei waar: 1e heckrund kalf, 2e edelhert. Wie gaat het effe checken?  ;D .


En een van de bijzonderheden van de Oostvaardersplassen is dat dood wild mag blijven liggen en niet na afschot afgevoerd hoeft te worden. De meeste dieren sterven dus door natuurlijke doodsoorzaken, waarbij er een uitgebreid protocol bestaat over het tijdig afschieten (dus toch afschot, maar dan wel op een hele professionele wijze door een vaste medewerker en niet preventief in het kader van populatiebeheer) van de categorie dieren die het (zeer waarschijnlijk) niet meer gaat halen. Dat je in zo'n groot gebied ook wel eens dieren over het hoofd ziet en dat die een wat langere lijdensweg kennen is 'de prijs' die we daarvoor betalen. En ja, met ettelijke duizenden edelherten zie je er wel eens een of twee niet.


Overigens, over de verrijking die dood wild oplevert is ook veel info te vinden op: www.dooddoetleven.nl.


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl