Wilde kat terug in Nederland?

Gestart door Freek Verkerk, mei 03, 2013, 13:02:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Het onderzoek met gezenderde katten kan wel goed gebruikt worden om de locatie van de tunnels onder de wegen te bepalen. Hopelijk is er voldoende geld voor.w
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

jfbouwmeester

Hè dat is nog eens een fijn bericht :duim:

Alleen vraag ik mij af of ze zuiver kunnen blijven met als die loslopende poezen in Nederland ;) ;D

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op december 06, 2014, 20:41:42 PM
Hè dat is nog eens een fijn bericht :duim:

Alleen vraag ik mij af of ze zuiver kunnen blijven met als die loslopende poezen in Nederland ;) ;D

Jan Bouwmeester

Het is maar de vraag of er met al die loslopende poezen nog wel zuivere wilde bestaan.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Weet niet zeker, maar meen gelezen te hebben dat wilde katten een soort van afkeer hebben voor loslopende/verwilderde katten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

OlivierO

Is er enig onderzoek gedaan naar de mogelijke "vervuiling" van de Wilde Kat met huiskatten? Of is dat bijvoorbeeld niet vast te stellen omdat een kruising altijd een soort van huiskat geeft, eventueel met een wat wild karakter?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

M.Haverkamp

Citaat van: OlivierO op december 07, 2014, 13:00:12 PM
Is er enig onderzoek gedaan naar de mogelijke "vervuiling" van de Wilde Kat met huiskatten? Of is dat bijvoorbeeld niet vast te stellen omdat een kruising altijd een soort van huiskat geeft, eventueel met een wat wild karakter?


Kan me onderzoek herinneren dat ze niet of nauwelijks kruisen gelukkig.

HPM

Een paar voorbeelden:

"The most dangerous threat to pure Wildcats is hybridization with feral domestic cats, which is happening on every continent. Of all subspecies analyzed (2007), only the Chinese Desert Cat showed no evidence of domestic cat genes, but the sample size was small. There may be very few genetically pure Wildcat populations remaining anywhere in the world."
http://www.wildcatconservation.org/wild-cats/eurasia/wildcat-felis-silvestris/
-
"interbreeding with feral cats is a significant threat to the wild population's distinctiveness"
http://en.wikipedia.org/wiki/European_wildcat
Herman van der Meer

jva

#99
Citaat van: HPM op december 07, 2014, 13:51:00 PM
Een paar voorbeelden:

"The most dangerous threat to pure Wildcats is hybridization with feral domestic cats, which is happening on every continent. Of all subspecies analyzed (2007), only the Chinese Desert Cat showed no evidence of domestic cat genes, but the sample size was small. There may be very few genetically pure Wildcat populations remaining anywhere in the world."
http://www.wildcatconservation.org/wild-cats/eurasia/wildcat-felis-silvestris/
-
"interbreeding with feral cats is a significant threat to the wild population's distinctiveness"
http://en.wikipedia.org/wiki/European_wildcat

Yep, hetzelfde lot dat de wilde hond kent in Afrika helaas..


Die Chinese bergkat vermeerdert zich niet met huiskatten vanwege; 1). de habitat (2.500-5.000 meter hoogte) (en/)óf 2). omdat de huiskatten daar geen lang leven beschoren zijn (equivalent van babi pangang..).. ;D

Edit: dit laatste was een grap...
Jelle

egilio

Wilde hond? Verwilderde honden in Afrika hybridiseren niet met de Afrikaanse wilde hond, wel met de Ethiopische wolf.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

migratorius

Citaat van: jva op december 07, 2014, 17:52:39 PMDie Chinese bergkat vermeerdert zich niet met huiskatten vanwege; 1). de habitat (2.500-5.000 meter hoogte) (en/)óf 2). omdat de huiskatten daar geen lang leven beschoren zijn (equivalent van babi pangang..).. ;D
Flauwekul: kat eet men in alleen Zuidoost-China en niet in de gebieden waar Felis bieti voorkomt.

JanHein

maurice.lahaye

De provincie Limburg heeft enkele jaren geleden onderzoek laten verrichten naar de risico's van hybridisatie en de mogelijke maatregelen: http://edepot.wur.nl/282333
Zolang (verwilderde) huiskatten worden gevoerd door 'medelevende' personen wordt de verwilde huiskatten populatie in stand gehouden........
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jfbouwmeester

"" risico's van hybridisatie en de mogelijke maatregelen""

De uitgebreide website heb ik voor een deel gelezen.
De kans op hybridisatie is dus heel groot. Dus ik vrees het ergste voor de echte wilde kat.

Zwerfkatten afschieten levert volgens mij ook het risico op, van niet goed herkennen van de verschillen tussen een wilde kat en een verwilderde kat.
Sterriliseren van verwilderde katten en weer terug zetten in "hun" habitat, begrijp ik niet zo goed. Verwilderde katten horen toch niet in de natuur thuis, hebben dan toch ook geen recht op een "eigen habitat" lijkt mij? Dit gaat toch weer extra vogellevens kosten.
Dat verwilderde katten recht op een eigen leven hebben, daar kan ik mij weer wel in vinden. Maar ze vormen toch een bedreiging van de wilde natuur.
Het heeft iets tegenstrijdigs voor mij. Maar het ligt dan denk ik toch aan de mensen die hun kat maar voor de helft als huisdier beschouwen.
Verwilderde katten zijn toch min of meer een creatie van de mens. Dood schieten is lullig voor de poes, laten leven is lullig voor de vogels.
Ik kom er voor mijzelf niet helemaal uit. Maar als ik moet stemmen, dan kies ik voor levende vogels en hebben alleen echte wilde katten recht op hun buit uit de natuur. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

tekenaar

#104
Ik denk dat dat terugzetten van gesteriliseerde "zwerfkatten" gedaan wordt omdat je onmogelijk een verschil kunt zien tussen een "zwerfkat" en een "huiskat met eigenaar". Daarmee voorkom je dus dat je per ongeluk de poes van de buurvrouw afmaakt. Al zal die buurvrouw wel verbaasd zijn wanneer haar zwerfkatje ineens gesteriliseerd is.

Ik bedoel maar, ook stadsduiven en ratten worden door sommige mensen met veel liefde gevoerd terwijl we best weten wat dat voor gevolgen heeft op populatie-niveau.

p.s. mijn al dan niet verwilder(en)de katten, die ongetwijfeld in contact komen met wilde katten, zijn gesteriliseerd.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Douwe van der Ploeg

En daarnaast is het vanwege de schattigheids-factor in het algemeen een heel stuk makkelijker om begrip te vinden en geld te krijgen als de beestjes het overleven.. Voor wat ik begrijp wat schieten betreft: ik geloof dat degene die verwilderde katten schieten, alleen diegene proberen te raken die duidelijk geen wilde kat zijn. Lapjeskatten, rode tijgers, etc.
Douwe van der Ploeg

jfbouwmeester

"Ik geloof niet dat dezelfde figuren die met veel furie roofvogels, vossen, steenmarters, dassen, bunzing schieten een Wilde Kat zouden laten lopen. Ik geloof überhaupt niet in de noodzaak van jacht door de mens."

Het lijkt mij te generaliserend, wat je nu schrijft. Mensen met een jachtakte mogen deze dieren niet schieten. Slecht een rare stroper zou hiertoe in staat zijn.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Citaat van: jfbouwmeester op december 20, 2014, 17:15:22 PMSlecht een rare stroper zou hiertoe in staat zijn.

Maar daar zijn er nou juist weer meer van dan wenselijk is...   :rolleyes:
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Norman op december 20, 2014, 17:28:51 PMStropers gaan doorgaans voor de buit (eten; haas, konijn, ree) en niet voor de concurrent.

Dat geldt voor de 'klassieke stroper'. Als je stropers in ruimere zin neemt heb je het over personen die illegaal wilde dieren doden, of dat nou voor het vlees is of om een andere reden, bijvoorbeeld vermeende concurrentie of predatie van weidevogels...
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

Beste Norman,

"Mensen met een jachtakte mogen deze dieren niet schieten" dus als je de jagers op een hoop gooit met stropers, dan generaliseer je.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

"En laat nu net in het gebied waar de Wilde Kat voorkomt net een rapport te zijn afgerond van een Dasseninventarisatie in de terreinen van Staatsbosbeheer. Tijdens dit onderzoek viel het erg sterk op dat er veel hoogzitten en kansels stonden binnen schootsbereik van een Dassenburcht en dat er ook verschillende verdacht lege burchten werden aangetroffen in zeer rijk dassengebied. Iemand die een Das schiet, schiet waarschijnlijk ook een Wilde Kat."

Dit is toch gissen, of ben ik nou abuis?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Carolien

Het lijkt mij te generaliserend, wat je nu schrijft. Mensen met een jachtakte mogen deze dieren niet schieten. Slecht een rare stroper zou hiertoe in staat zijn.

Jan Bouwmeester
[/quote]


Helaas houden sommige mensen met een jachtakte zich niet altijd aan de wet   :P

jfbouwmeester

Beste Carolien,

helaas houden sommige mensen zich niet altijd aan de maximum snelheid. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Carolien

#113
Citaat van: jfbouwmeester op december 20, 2014, 19:50:01 PM
Beste Carolien,

helaas houden sommige mensen zich niet altijd aan de maximum snelheid. ;)

Jan Bouwmeester

(Je mag ook niks meer tegenwoordig  ;D ;D ) Nee Jan, even zonder gekheid, er zijn nog zoveel wantoestanden gaande omtrent de jacht. Met een IQ van 60 kun je tegenwoordig ook al een jachtakte halen; dus zo'n prestatie is dat allemaal niet. (komt ongeveer overeen met het niveau van een A-zwemdiploma ; een vierjarige kleuter dus) En even terug on topic: Leuk dat Norman aan haalt de Wilde Kat eens in de kijker te krijgen. Ik wil wel met je mee Norman  ;D

jfbouwmeester

Jaarlijks ga ik op vakantie in Limburg(Meinweg),

wie weet fotografeer ik ooit een wilde kat.
Maar slangen, hagedissen, vogels, vlinders en kevers boeien mij ook.
Vind ik nog veel leuker dan onze discussies. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Carolien

#115
Citaat van: jfbouwmeester op december 20, 2014, 20:16:43 PM
Jaarlijks ga ik op vakantie in Limburg(Meinweg),

wie weet fotografeer ik ooit een wilde kat.
Maar slangen, hagedissen, vogels, vlinders en kevers boeien mij ook.
Vind ik nog veel leuker dan onze discussies. ;)

Jan Bouwmeester

En gelijk heb je. De Meinweg is echt prachtig; één van mijn favoriete plekjes in NL.   :duim: :duim:  Maar wat heeft dat te maken met jagersaktes waar je eerder in dit topic over berichtte????????

jfbouwmeester

beste Carolien,

Lees het hele topic nog maar eens door, dan merk je dat mensen af en toe zijsprongetjes maken, net als wilde katten trouwens ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Carolien

Nee Jan Bouwmeester, bedankt voor je aanbod!

Rene Janssen

Citaat van: Norman op december 20, 2014, 18:07:31 PM
En laat nu net in het gebied waar de Wilde Kat voorkomt net een rapport te zijn afgerond van een Dasseninventarisatie in de terreinen van Staatsbosbeheer.
Voor zover ik er weet van heb is dit rapport een intern rapport. Klopt dat nog steeds? Ik denk dat dit jammer is, hierdoor kan er openbaar geen repliek worden gegeven op de uitkomsten van het onderzoek. Hans Vink heb ik er inmiddels over gesproken en dit ook medegedeeld en er over van gedachte gewisseld (ook over onderstaande).

Citaat van: Norman op december 20, 2014, 18:07:31 PM
Tijdens dit onderzoek viel het erg sterk op dat er veel hoogzitten en kansels stonden binnen schootsbereik van een Dassenburcht
Is A+B=C? Volgens mij klopt je redernering niet echt/ echt niet. Volgens mij heeft het plaatsen van hoogzitten natuurlijk iets te maken met dassen zitten. Immers: Zitten dassenburchten bij hoogteverschillen? Dat is precies wat een jager nodig heeft om een goed zicht te hebben... Mogelijk dat een andere conclusie ook zou kunnen?? Daarnaast: In het Vijlenerbosch zitten ongeveer overal dassen. Dan is het lastig om ergens waar geen dassen zitten, een hoogzit te plaatsen.

[/size]
Citaat van: Norman op december 20, 2014, 18:07:31 PMen dat er ook verschillende verdacht lege burchten werden aangetroffen in zeer rijk dassengebied.
Wanneer je enkel de al bekende burchten langsloopt en vervolgens geen tijd hebt/ neemt/ krijgt om nieuwe burchten op te zoeken, dan kan het zomaar gebeuren dat er niet geheel op de waarheid gebaseerde conclusies worden getrokken. Ik denk dat dit jammer is. In de omgeving van de lege dassenburchten zijn meerdere wel bezetten dassenburchten bekend. Blijkbaar verhuizen dassen toch iets vaker dan wordt aangenomen???
Citaat van: Norman op december 20, 2014, 18:07:31 PMIemand die een Das schiet, schiet waarschijnlijk ook een Wilde Kat.
Zolang dassenvervolging strafbaar is, dient dit te worden vervolgd. Gelukkig dat de Groene Brigade hiervan in Limburg werk maakt! Ik vind het geen goede zaak mensen te beschuldigen die niet beschuldigd dienen te worden zolang we in een Rechtstaat wonen.René(op persoonlijke titel, niet als admin reagerend)
René Janssen

jva

Jelle