Rupsen op bijvoet tweede helft augustus

Gestart door acherontia, augustus 21, 2005, 20:57:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Vanaf half augustus loont het de moeite om op bijvoet te zoeken naar rupsen. Hoewel het verspreidingskaartje op bijvoorbeeld VlinderNet doet vermoeden dat Cucullia absinthii een zeldzame vlinders is, wordt de zeldzaamheid van deze soort waarschijnlijk nogal overschat. Ook de opmerking op VlinderNet dat de rupsen vooral in juli gezien worden lijkt mij onjuist ik heb tot nog toe uitsluitend in augustus de rupsen gevonden, inmiddels al vele honderden....

Tot nog toe heb ik de rupsen eigenlijk overal waar ik kom gevonden: Zoetermeer, Nieuwegein, Eindhoven, Ede, Bennekom, Wageningen, Losser, Leusden, Utrecht, Amersfoort.

De beste manier om de rupsen te zoeken en te vinden is kloppen. Dat is een techniek die veel gebruikt wordt om rupsen te zoeken, in het geval van bijvoet is het vrij simpel. Je neemt een paraplu die je omgekeerd (wel uitgeklapt... :) )  onder de plant houdt en schut vervolgens een paar keer stevig aan de plant. Er vallen nu allerlei insecten uit de plant en soms ook rupsen van Cucullia absinthii. Geef vooral niet de snel op, de rupsen zitten zelden massaal op de planten en soms is het slechts bij 1 op de 50 bijvoetplanten raak....

De soort heeft een voorkeur voor bijvoet op een warme standplaats en dan weer vooral vrij staande, ver boven de vegetatie uitstekende planten. Spoorbermen, andere bermen, bouwplaatsen en braakliggende terreinen zijn ideaal.

Het zou leuk zijn als er een aantal mensen eens gericht willen zoeken naar deze leuke soort zodat veel nieuwe vindplaatsen toegevoegd kunnen worden, vooral in het noorden van het land zou het uniek zijn om deze soort te vinden daar men veronderstelt dat Cucullia absinthii daar niet voorkomt!

Bijna altijd tref ik ook nog andere rupsen aan op bijvoet, tot nog toe zijn dat in augustus rupsen van de volgende soorten vlinders:

Biston betularia
Orgyia antiqua
Eupithecia absinthiata/goossensiata
Ectropis crepuscularia
Cynthia cardui

Bij veel van deze soorten is bijvoet niet bekend als waardplant, door bij de vondst van rupsen ook proberen de waardplant op naam te brengen kan een waarneming nog wat extra informatie bevatten en veelal een aanvulling vormen op de huidige kennis van de biologie van vlinders. (Bij het advanced gedeelte kan de waardplant nu ook ingevoerd worden bij waarneming.nl)

Ik ben erg benieuwd of er rupsen gevonden gaan worden!

Jeroen


Schoppers

Jeroen, mijn stem heb je, erg leuk zo, dit stukje tekst.

vlindersdigitaal

Ik zal hier in de omgeving wel eens kijken wat ik kan vinden aan rupsen op deze manier, verslag zal dan zeker nog volgen! Wel nog een vraag.. bij welke boompjes kan je deze techniek het beste uitvoeren voor deze soorten rupsen?  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

marcel123

#3
Misschien is het leuk om deze info niet alleen in het forum te zetten maar ook bij de soort zelf (moderator-tab). Anders is de info na een jaar onvindbaar..

Overigens vind ik de soort niet in waarneming.nl als ik op absinthii  zoek in de soortenlijst, wel als ik op de geslachtsnaam zoek.

acherontia

Nederlandse naam van deze vlinder is absintmonnik hij staat een keer bij waarneming.nl, vorig jaar heb ik een rupsenvondst gemeld. Ik heb een achterstand van een kleine 20.000 waarnemingen weg te werken, gedurende de winter verwacht ik die langzaam maar zeker bij waarneming.nl in te voeren.

Jeroen Voogd

acherontia

Citeerbij welke boompjes kan je deze techniek het beste uitvoeren voor deze soorten rupsen?

De kloptechniek werkt over het algemeen wel goed om rupsen te vinden, voor deze soort moet je bijvoet gaan kloppen!

Jeroen Voogd

acherontia

Ik ben erg benieuwd of er al gezocht is en wat de resultaten zijn, een 0 waarneming vind ik in dit geval ook al interessant. Kortom ook als er gezocht is op een locatie maar niets gevonden graag even een berichtje.

Ik zou graag willen weten of het de moeite loont om dit soort tips om een bepaalde soort te kunnen vinden gewaardeerd worden en of het dus de moeite is om iedere maand een soort op deze manier in de schijnwerpers te zetten.

Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

acherontia

Ik ben erg benieuwd of er al gezocht is en wat de resultaten zijn, een 0 waarneming vind ik in dit geval ook al interessant. Kortom ook als er gezocht is op een locatie maar niets gevonden graag even een berichtje.

Ik zou graag willen weten of het de moeite loont om dit soort tips om een bepaalde soort te kunnen vinden gewaardeerd worden en of het dus de moeite is om iedere maand een soort op deze manier in de schijnwerpers te zetten.


Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

peltigera

#8
Hoi Jeroen,

Tot heden twee zoekacties ondernomen.

Op 17-8 en 25-8 in Leiden tegenover Naturalis ongeveer 20 tot 25 minuten gezocht op bijvoet. Op deze lokatie had ik vorig jaar al één exemplaar van Cucullia absinthii gevonden.

Ik heb vooral gezocht op de grote planten die hoog boven het gras uitsteken. Zo vond ik er vorig jaar dus ook een. Op zicht en tast de planten flink onderzocht, maar tot nu toe nog geen gevonden.

Ik meld zodra ik wat gevonden heb (zo niet natuurlijk ook!) Morgen ook eens in Zoetermeer zoeken..  :)

Groetjes,
Sifra

vlindersdigitaal

Ik heb de zoekactie voor volgende week geplant staan. Ik hou jullie op de hoogte..
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

peltigera

Vandaag 2 rupsen van Cucullia absinthii gevonden op bijvoet in Zoetermeer. Geen nieuwe vindplaats, maar toch. Dit keer de rupsen zonder enige moeite gevonden. De rupsen staken goed af tegen de relatief donkere bijvoet. Foto's volgen..

Verder, inderdaad weer heleboel spannerrupsen gevonden, waaronder een nest met honderden pas uitkomen eirupsen van een spannersoort.

Groetjes,
Sifra


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peltigera

#12
Als het er nog niet op staat bekekent het meestal dat ik geen tijd heb gehad om de waarnemingen in te voeren. Andere werkzaamheden hebben nou eenmaal de voorrang, ik heb het druk genoeg. Bovendien ben ik niet verplicht de waarnemingen in te voeren. Het invoeren van waarnemingen is op vrijwillige basis dacht ik.

Sifra

hiskodevries

CiteerHet invoeren van waarnemingen is op vrijwillige basis dacht ik.
zekers, maar als je een inzicht wilt krijgen gebeurd dat niet door waarnemingen op het forum te plaatsen

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peltigera

#14
Ik snap dat het niet overzichtelijk is als de waarnemingen op het forum niet terug te vinden zijn in de database. Maar nogmaals, dit is niet verplicht en ik bepaal zelf of en wanneer ik dit doe. De waarneming is bovendien nog geen paar uur oud, dus komt de opmerking nogal onvriendelijk en irritant over. Misschien is het een idee om de toonzetting wat te veranderen.

Ook lijkt mij het een idee als er een vaste procedure komt wat te doen met losse waarnemingen op het forum die niet worden ingevoerd op waarneming.nl. Een mogelijkheid is waarnemers na een x-tijd dmv een persoonlijk berichtje vriendelijk te vragen of hij/zij bereid is om de waarneming die voorkomt op het forum in te voeren op waarneming.nl. Dan geef je de waarnemers voldoende mogelijkheid hun waarneming in te voeren. Lijkt mij iets van een procedurele/beleidsmatige aard..

Sorry, back to topic.

Sifra

Vincent

#15
Citeerx-tijd
OK, wat zeg je van 2 uur?, ik zal je een e-mail sturen! :P

Om nou alle waarnemingen van het forum af te plukken, en dan vervolgens die mensen allemaal een e-mail sturen is wel erg veel werk.
CiteerMisschien is het een idee om de toonzetting wat te veranderen.
Hmm, dat weet ik niet, van tonen heb ik weinig verstand want ik ben niet zo muzikaal.

Maar serieus, het is maar hoe je het bekijkt.
De één ziet het als een aanvallende toon (geen muzikale), de ander meer als een hint, denk ik.
Vincent

acherontia

#16
Ik kan mij wel iets voorstellen bij de reactie van Sifra.... Bovendien vraag ik mij af of deze kwestie hier behandeld moet worden en had in ieder geval ik de hoop dat de admins wat dat betreft netter met het forum om zouden gaan, dit onderwerp wordt/is in mijn ogen nu onnodig nogal vervuild.

Nu we toch bezig zijn, besef dat veel gevorderde nachtvlinderaars op waarneming.nl niet datgene kwijt kunnen wat ze graag kwijt zouden willen kunnen aan data bij een waarneming....

Wees blij dat er positieve waardevolle bijdragen geleverd worden aan het forum en probeer mensen niet te pushen waarnemingen te plaatsen, ik ben ervan overtuigd dat dat eerder mensen wegjaagt.

Onderstaande komt inderdaad nogal onvriendelijk over

Citeerik zie ze hier nog niet staan
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1822&tab=wn

Als ik heel eerlijk ben kan ik met de beste wil van de wereld niets constructiefs uit de reactie van Vincent halen en is de smiley op zijn minst ongelukkig gekozen in zijn bericht.

Sifra, ik zou het erg op prijs stellen als jij je waarnemingen wilt invullen op waarneming.nl,  al is het alleen maar dat ik dan stiekem kan kijken hoe het in Zoetermeer gaat met de vlinders! Misschien wil je het plaatsen van waarnemingen toch nog een keer in overweging nemen.

Jeroen

hiskodevries

CiteerNu we toch bezig zijn, besef dat veel gevorderde nachtvlinderaars op waarneming.nl niet datgene kwijt kunnen wat ze graag kwijt zouden willen kunnen aan data bij een waarneming....

Wat mist men nog ?
Aan het verzoek om biotoop en waardplant te kunnen invoeren is reeds voldaan, andere omissies zijn mij niet bekend.

Citeerik zie ze hier nog niet staan
Het is een feit dat het forum veel minder bezocht wordt dan de site zelf. Als van een bepaalde (nacht)vlinder meer waarnemingsplaatsen bekend worden dan nu zijn op te vragen zal dat anderen eerder aanzetten om ook eens om zich heen te kijken.
Mijn opmerking was kort, maar wel logisch gezien mijn achtergrond.

Normaal zit ik niemand achter de broek aan op forum om zijn waarnemingen in te voeren, maar Jeroen had deze discussie geopend om meer inzicht te krijgen in de verspreiding van de betreffende soort, dat kan alleen als ze ook daadwerkelijk ingevoerd worden en t.z.t. in de database van de vlinderstichting terecht komen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

acherontia

Sifra, bedankt voor je feedback en het invoeren van je waarnemingen ! ;)

Groeten,

Jeroen

peltigera

#19
Zoals beloofd, een foto bij de waarneming:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=356208

Sifra

hiskodevries

Die rups heeft wel een perfecte schutkleur !

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0