Beste vergroting

Gestart door DKoppenol, mei 01, 2013, 16:29:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

DKoppenol

Wow dit zijn nog eens tips! :) Het heeft niet veel haast dus sparen is niet een heel groot probleem. Ik moet al die verrekijkers maar eens testen in Zeist bijv. Dan weet ik ook wat mij goed ligt ed. Maar deze links en tips zijn erg handig!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

M. Hoogteijling

Of je nu een kijker koopt van €300 of van €1000, je schrijft er in geld evenveel op af. Maar de vraagsteller wil NU een kijker en dan is er voldoende keus voor zijn budget. Btw: op een ander merk dan swaro, leica of zeiss schrijf je overigens bij particuliere verkoop veel meer af.

On topic: met een voordelige bushnell, vortex, Eden of Nikon laat je vrijwel geen vogel ongedetermineerd, het ligt tenminste meestal niet aan de kijker. Voor jouw budget zou ik wel een onbekender merk vortex, hawke, Eden, durven proberen: relatief veel kwaliteit (HD-glas, magnesiumbehuizing)  en uitgebreide garanties want ze willen graag marktaandeel veroveren. Dit is al onvoorstelbaar meer kwaliteit dan mijn eerste foto Quelle 10x50😄

Vwb vergroting: in de praktijk zie ik niet veel grootteverschil tussen 8x en 10x. 8x is wel rustiger kijken waardoor ik iets meer determinatietijd heb. Ik zou zeggen: ga ze allemaal eens bekijken en laat ons dan eens weten waar je over twijfelt, ik zou het wel weten met de Lauwers als achtertuin. Als je een richting hebt kan een 2e hands natuurlijk ook.

Ben erg benieuwd naar je top 5 lijstje na proberen. Want het blijft echt een persoonlijke keuze!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Wilfred

#32
Bij twijfel neem een 8x42. Die vergroting is voor het meeste vogelwerk voldoende en geloof me; als je regelmatig op gebieden zit zoals Lauwersmeer, OVP of Texel dan wil je er vroeg of laat toch een telescoop bij want dan kom je ook met een 10 of 12 x verrekijker uiteindelijk te kort.
Ik vindt dat klein beetje extra vergroting niet opwegen tegen de nadelen van of een zwaardere kijker of een minder lichtsterke kijker. Bovendien verreist meer vergroting ook een vastere hand en dat kan dus ook ten koste gaan van het kijkcomfort.
Als je de hele dag met een kijker om je nek loopt speelt gewicht absoluut een rol. Een x30 ofx32 zou qua gewicht nog beter zijn maar dan moet je wel een topmerk nemen, desnoods tweedehands.
Ik heb zelf een Kite Pallas 8x42, een Zeiss Diascope 85 en een Swarovski 8x20. ( de Kite lijkt sprekend op de toenmalige Bynolit Buzzard en zou wel eens uit dezelfde Japanse stal kunnen komen)
De Kite is tien jaar oud en koste toen 450 euro maar is van alle 3 mijn beste investering geweest qua prijs-kwaliteit verhouding ( en dan heb ik die twee topmerken zelfs nog tweedehands gekocht). De kite is compact en redelijk licht met een helder en een gestoken scherp beeld. Het is na al die jaren nog steeds een genot om mee te vogelen en ik heb voorlopig nog geen behoefte om te upgraden. Maar als ik ooit nog eens geld over heb dan komt er een 8x30 of 32 van een topmerk al zou ik met de Kite ook prima oud kunnen worden.











SlechtValk

Zojuist een 10x50 Swaro in mijn hand gehad en vergeleken met mijn 8,5x42 en ik vond het nou niet zo'n significant verschil dat ik het de toename in het gewicht waard vond. Bovendien is de balans veel minder goed dan van de 8,5x42... ook iets om op te letten.

Voor wat het waard is... zelf testen is natuurlijk altijd het beste ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

peter van santbrink

Citaat van: SlechtValk op juni 06, 2013, 00:13:43 AM
Citaat van: deDVC op juni 05, 2013, 22:38:56 PM
Ja, zwaarheid is voor mij ook nog niet echt een belangrijke tip.

Ik hoor je wel anders "piepen" als je eenmaal een dag met een (te) zware kijker rond gelopen hebt ;)

heb zelf tijdje geleden Eden 10x56 gekocht, prima kijker maar inderdaad vrij zwaar, ga je zeker voelen; ben wel blij met die 10x, kun je net iets meer mee oppikken en voor een beginnend vogelaar is dit zeer nuttig