Beste vergroting

Gestart door DKoppenol, mei 01, 2013, 16:29:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

DKoppenol

Ik ga een nieuwe verrekijker kopen, alleen weet ik niet precies wat de beste vergroting is voor vogelen. :huh:
Daarom vraag ik hier even om wat de beste is.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jeroen Nagtegaal

Hangt er erg vanaf wat je ermee wil... Zelf vind ik een 8x42 toch wel erg fijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Citaat van: deDVC op mei 01, 2013, 16:29:44 PM
Ik ga een nieuwe verrekijker kopen, alleen weet ik niet precies wat de beste vergroting is voor vogelen. ???
Daarom vraag ik hier even om wat de beste is.


Als je pas begint met vogelen, is een 8x aan te bevelen, omdat die meestal een groter gezichtsveld heeft dan een 10x. Het vereist oefening om vogels in beeld te krijgen, namelijk; zeker vliegende.

Maar algemeen geldt: niet een te zware kijker, want je wilt er de hele dag plezier van hebben. Een zware kijker hangt al na een paar uur als een baksteen om je nek. Kun je een harnas bijkopen, natuurlijk, zo'n draagtuigje dat het kijkergewicht minder voelbaar maakt. Maar er is meer: een lichtere kijker heb je sneller voor ogen gezet. Een lichtere kijker kun je langer voor ogen houden. En een lichtere kijker wil je aan het eind van een lange vogeldag nog steeds optillen en voor ogen zetten. Bij een zware kijker geloof je het wel, op een gegeven moment. Je moet de kijker honderden keren voor ogen zetten, ook na uren moet die bereidheid er nog zijn.


Ga je bijna alleen overdag vogelen, dan is een kijker met grote objectieflenzen niet nodig. Een 8x42 is overdag net zo lichtsterk als een 8x56. Ga je vaker in ochtend- en avondschemering vogelen, dan is lichtsterkte weer wel belangrijk.
Maar duurdere kijkers hebben betere coatings op lenzen en prisma's, zodat de lichtopbrengst wordt vergroot, en je met een dure 8x42 's morgens en 's avonds, en bij donker weer overdag, weer meer ziet.


Dan komt de vraag: wat is het budget?


En: ben je een beginner of niet?


Dat zou ik wel even willen weten, dan hebben we meer houvast voor advies.  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

SlechtValk

#3
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 01, 2013, 18:35:29 PM
Hangt er erg vanaf wat je ermee wil... Zelf vind ik een 8x42 toch wel erg fijn.

Ook is het aan te bevelen om gewoon een ochtend/(mid)dag te gaan proefkijken, aangezien het ook een beetje een persoonlijke voorkeur is, en bovenal per persoon verschillend is.

Er zijn enkele goede winkels verspreid over Nederland, waar je uitgebreid kijkers kan testen. Ik zelf woon in Midden-Nederland dus de Vogelbescherming in Zeist was een logische keus (op zich goed advies en testtuin waar je uitgebreid kan kijken), ook bij House Of Outdoor in Maarssen geven ze deskundige adviezen en kun je uitgebreid proberen (daar heb ik mijn kijker gekocht, omdat ze ook nog eens voordelig zijn).

Als ik mij niet vergis was de mogelijkheid tot testen er ook bij Cameraland in Alkmaar, maar aangezien ik hier nooit geweest ben kan ik niets zeggen over de testmogelijkheden en kwaliteit van het advies aldaar.

Ik heb overgens zojuist ook 8 x 42 gestemd, bij 10 x 42 had ik meer last van trillingen en groter is alleen maar zwaarder en daardoor minder comfortabel.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

DuDe

Citaat van: SlechtValk op mei 02, 2013, 03:05:21 AM
aangezien het ook een beetje een persoonlijke voorkeur is, en bovenal per persoon verschillend is.
dat schijnt wel vaker bij een persoonlijke voorkeur voor te komen  :lol:

On topic: Zelf heb ik geen probleem met een 10*42, maar met een 8*42 zit je eigenlijk altijd wel goed. Prima voor allround vogelen. De tip om de kijker (niet alleen vanwege de vergroting) van te voren te testen, zou ik zeker opvolgen.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

DKoppenol

Citaat van: KorHaan op mei 02, 2013, 00:52:59 AM
Citaat van: deDVC op mei 01, 2013, 16:29:44 PM

Dan komt de vraag: wat is het budget?


En: ben je een beginner of niet?


Dat zou ik wel even willen weten, dan hebben we meer houvast voor advies.  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Haha, mijn budget is nog niet al te groot (15 jaar oud), maar ik ben bijna jarig en loop kranten, dus langzaam aan.. maar ik probeer nu vooral wat voorkennis te vergaren.

Ik heb nog niet heel veel bijzondere vogels gezien, maar de meeste algemene staan al op de lijst, ben niet echt een beginner meer.

Groeten,

Diedert
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Lucas28

Ik heb verschillende kijkers, maar de 8x42 gebruik ik het meest. De 10x43 geeft een onrustiger beeld en kies ik daarom minder vaak.
Een 8x32 is ook heel geschikt, hij is lichter en compacter, maar bij schemering minder bruikbaar.

KorHaan

#7
Citaat van: deDVC op mei 04, 2013, 20:40:35 PM
Citaat van: KorHaan op mei 02, 2013, 00:52:59 AM
Citaat van: deDVC op mei 01, 2013, 16:29:44 PM

Dan komt de vraag: wat is het budget?


En: ben je een beginner of niet?


Dat zou ik wel even willen weten, dan hebben we meer houvast voor advies.  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Haha, mijn budget is nog niet al te groot (15 jaar oud), maar ik ben bijna jarig en loop kranten, dus langzaam aan.. maar ik probeer nu vooral wat voorkennis te vergaren.

Ik heb nog niet heel veel bijzondere vogels gezien, maar de meeste algemene staan al op de lijst, ben niet echt een beginner meer.

Groeten,

Diedert



Een 8x42 is een allround-kijker. Wil je meer vergroting, dan is de 10x42 Nikon Monarch 7 een beste keus; op de Birdfair van augustus 2012 vond ik die eruit springen qua beeldkwaliteit, gezichtsveld en sweet spot (gedeelte van het beeld dat scherp is).
Kost in de winkel € 499,  dus niet goedkoop, maar wel goed genoeg voor jarenlang plezierig vogelen.


Wil je echt goedkoop, dan is Nikon Action Extreme porro 8x40 of 10x40 aan te bevelen, voor onder de € 200. Waterdicht, met groot gezichtsveld, alleen de beeldrand is onscherp en met bril kun je niet het hele gezichtsveld overzien.



En ik ben zelf nog heel tevreden met de beeldkwaliteit van mijn Eden XP 8x42. Zelfs vergeleken met mijn Swarovski EL Swarovision, alleen is hij niet zo kleurneutraal en is het contrast minder.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Lowieke

Citaat van: KorHaan op mei 06, 2013, 21:58:00 PM
Nikon Monarch 7 een beste keus; op de Birdfair van augustus 2012 vond ik die eruit springen qua beeldkwaliteit, gezichtsveld en sweet spot (gedeelte van het beeld dat scherp is).
Kost in de winkel € 499,  dus niet goedkoop, maar wel goed genoeg voor jarenlang plezierig vogelen.
Bij camera.nu vanaf €300. Mooie specificaties voor die prijs.
Jeroen.

KorHaan

Citaat van: Lowieke op mei 06, 2013, 23:43:59 PM
Citaat van: KorHaan op mei 06, 2013, 21:58:00 PM
Nikon Monarch 7 een beste keus; op de Birdfair van augustus 2012 vond ik die eruit springen qua beeldkwaliteit, gezichtsveld en sweet spot (gedeelte van het beeld dat scherp is).
Kost in de winkel € 499,  dus niet goedkoop, maar wel goed genoeg voor jarenlang plezierig vogelen.
Bij camera.nu vanaf €300. Mooie specificaties voor die prijs.


€339 lees ik. Mooie prijs.


Zelf vond ik de 117 m gezichtsveld op 1000 meter erg fraai; de meeste 10x-kijkers in die prijsklasse hebben een merkbaar nauwer beeldveld. De ergonomie is ook goed van dat ding, zodat je hem goed stil kan houden. Al met al een fraaie vogelkijker.

Helaas hadden ze in de Nikonkraam op de Birdfair de 8x42 Monarch 7 niet staan. Ik heb gelezen dat die qua beeld tegenvalt. Maar goed, mijn ervaring met de 10x42 was prima.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

DKoppenol

En waarom niet bijvoorbeeld 12 x 50? Want dat is de grootste vergroting en blijkbaar ook de duurste. Waarom is die dan zo duur en toch niet beter?
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jarinka

Een grotere vergroting is niet per se beter. Hoe groter de vergroting, hoe kleiner het gezichtsveld en de lichtinval (bij verschillende vergrotingen met dezelfde objectiefdiameter). Kijk je vooral vogels in bossen, dan heb je aan 8x genoeg. In weilanden en dergelijke kun je een 10x overwegen, maar kan een 8x ook voldoende zijn. Voor zeetrektellen gebruiken veel mensen hun scope, maar als je de voorkeur geeft aan een verrekijker (zoals bijvoorbeeld Nick van der Ham) is 12x praktisch.
Grotere vergrotingen hebben vaak een grotere objectiefdiameter om voldoende licht binnen te krijgen. Meer glaswerk = zwaarder. Een verschil van 500 gram merk je echt wel na een dag vogelen.
Voor €279,- is de Eden Quality XP 8x42 een goede verrekijker. Zie ook deze topic voor meer informatie over die kijker.
Groeten, Jarinka Heijink

Corné Timmers

De gewone Nikon Monarch vind ik ook een prima kijker, vooral als je ogen nog niet verwend zijn door Swaro en Leica etc. Als je een beetje gaat zoeken zou je deze voor rond de 250 euro moeten kunnen kopen. Verder biedt Bushnell optisch veel waar voor je geld. De Bushnell Natureview bijvoorbeeld is ook helemaal niet verkeerd en met een beetje zoeken koop je deze voor net onder 200 euro (ergens in het zuiden van het land zeg maar). Het nadeel van Bushnell - ik ken inmiddels meerdere voorbeelden - is dat het een beetje de franse auto onder verrekijkers lijkt: ze hebben nogal eens de neiging uit elkaar te vallen of mechanische gebreken te vertonen.


Wat vergroting betreft: dit lijkt me heel persoonlijk. 12x is erg veel voor een gewone kijker denk ik.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Lowieke

Citaat van: deDVC op mei 07, 2013, 07:49:20 AM
En waarom niet bijvoorbeeld 12 x 50? Want dat is de grootste vergroting en blijkbaar ook de duurste. Waarom is die dan zo duur en toch niet beter?
Objectiefglas is duur en een objectieflens van 50mm bestaat uit ruim de helft meer glas dan een 42mm lens. Meer vergroting biedt je niet altijd meer detail. 12x vergroting levert ook veel meer beweging op waardoor je vaak het object niet stil genoeg in beeld kan houden. Meer vergroting vraagt ook grotere objectieflenzen die, zoals je al opmerkte, duurder zijn en kan het goed zijn dat je bij aanschaf van een 12x genoegen moet nemen met een kijker van minder optische kwaliteit dan bv een 8x of 10x. Ook als de vogel heel ver weg zit zal zo'n kleinere,  optisch betere kijker je vaak meer detail bieden en daar komt het bij vogels kijken vaak op aan.

Ikzelf heb een 8x(42) want ik begeef me met kijker voor de helft van de tijd in het bos en de andere helft in het open veld. In het bos is 8x ruim voldoende en geeft een voldoende breed gezichtsveld al is meer altijd fijner. In het open veld voldoet de 8x ook prima al zou ik soms wel een tikje meer vergroting willen maar niet meer dan 10 vanwege het niet voldoende stil kunnen houden van de kijker. Neem bij goedkope kijkers het opgegeven gezichtsveld met een korreltje zout. Sommige kijkers hebben zoveel randonscherpte dat dat het gezichtsveld in de praktijk behoorlijk beperkt.


Jeroen.

DKoppenol

Dus als ik het goed begrijp, is een 10x het best voor Lauwersmeer? Want daar ben ik bijna altijd aan het vogelen. En een scope is natuurlijk dan ook handig, maar zoveel geld heb ik nog niet te besteden. (eerst maar een fatsoenlijke kijker)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

KorHaan

Citaat van: Corné op mei 07, 2013, 09:56:19 AM
De gewone Nikon Monarch vind ik ook een prima kijker, vooral als je ogen nog niet verwend zijn door Swaro en Leica etc. Als je een beetje gaat zoeken zou je deze voor rond de 250 euro moeten kunnen kopen. Verder biedt Bushnell optisch veel waar voor je geld. De Bushnell Natureview bijvoorbeeld is ook helemaal niet verkeerd en met een beetje zoeken koop je deze voor net onder 200 euro (ergens in het zuiden van het land zeg maar). Het nadeel van Bushnell - ik ken inmiddels meerdere voorbeelden - is dat het een beetje de franse auto onder verrekijkers lijkt: ze hebben nogal eens de neiging uit elkaar te vallen of mechanische gebreken te vertonen.


Wat vergroting betreft: dit lijkt me heel persoonlijk. 12x is erg veel voor een gewone kijker denk ik.



Uit mijn aantekeningen van de Birdfair:


"Met de 10x42 Nikon Monarch 7 kon ik consequent meer details zien van vogels op de Keersluisplas dan met de gewone Nikon Monarch 12x42".


Het pleit voor de Monarch 7 dat ik met 10x vergroting méér details kon zien dan met de 12x van de gewone Monarch.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: deDVC op mei 07, 2013, 15:49:07 PM
Dus als ik het goed begrijp, is een 10x het best voor Lauwersmeer? Want daar ben ik bijna altijd aan het vogelen. En een scope is natuurlijk dan ook handig, maar zoveel geld heb ik nog niet te besteden. (eerst maar een fatsoenlijke kijker)


In de ruimte van het Lauwersmeer is een 10x wel handig, ja.

Geen 12x aanschaffen, want als het een beetje waait krijg je daar heel erg spijt van.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

DKoppenol

10 x 50 past dus het best. Of iets anders ipv 50?
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jarinka

Op welk tijdstip gebruik je de kijker vooral? Een kijker met een objectief van 50 mm geeft een helderder beeld dan een met 42 mm, maar is ook zwaarder door het extra glaswerk. Om bij mijn voorbeeld van de Eden Quality XP te blijven: een 10x56 weegt 520 gram meer dan een 10x42 (resp. 1170 en 650 gram). Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af. Is het extra licht in de schemering het extra gewicht waard? Bij twijfel zou ik eerder voor een lager gewicht gaan. Dat lichtvoordeel heb je alleen in de schemering, maar het extra gewicht draag je altijd om je nek.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat het vooral goed is, om gewoon ter oriëntatie ook eens naar een van de winkels te gaan uit http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583

Kopen hoeft dan niet eens, maar je krijgt wel een goede indruk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lucas28

De Kowa YF is speciaal gemaakt voor jonge handen. €126,95 bij info:
http://www.mijnelektronicawinkel.nl/kowa-verrekijker-yf-8x30.html?source=admarkt&utm_source=marktplaats&utm_medium=admarkt&utm_campaign=440830-Kowa+Verrekijker+YF+8x30

Ook is bij foto Rooiijmans in Budel de Bynolyt Hawk 8x42 nog in de aanbieding voor €199. Dit is in tegenstelling tot de Kowa een forse kijker, maar ook een stuk kwaliteit.

KorHaan

Citaat van: KorHaan op mei 02, 2013, 00:52:59 AM



Maar algemeen geldt: niet een te zware kijker, want je wilt er de hele dag plezier van hebben. Een zware kijker hangt al na een paar uur als een baksteen om je nek. Kun je een harnas bijkopen, natuurlijk, zo'n draagtuigje dat het kijkergewicht minder voelbaar maakt. Maar er is meer: een lichtere kijker heb je sneller voor ogen gezet. Een lichtere kijker kun je langer voor ogen houden. En een lichtere kijker wil je aan het eind van een lange vogeldag nog steeds optillen en voor ogen zetten. Bij een zware kijker geloof je het wel, op een gegeven moment. Je moet de kijker honderden keren voor ogen zetten, ook na uren moet die bereidheid er nog zijn.


Ronald Sinoo



De voordelen van een lichtere kijker nog maar eens gequoot.  ::)


Ik vogel nu 44 jaar en ik wou dat ik op mijn 13e gewoon een 8x30 of 8x40 voor mijn verjaardag had gekregen, in plaats van een 16x50 (!). Mijn vader verkeerde in de veronderstelling, dat een grote kijker met een enorme vergroting het beste was. Dus ik heb jarenlang lekker met zo'n loodzwaar ding lopen vogelen. Omdat ik minder vergroting wilde, kocht ik na 6 jaar een zware Russische 7x50. Die heb ik 8 jaar gehad.
Toen ben ik overgegaan op lichter werk. Maar als je me nu ziet lopen als een wandelend vraagteken, weet je dus waar het door komt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



gevonny

Loop ook al wat jaartjes mee, valt me hier wel op dat er veel over het gewicht van een kijker gezegd wordt.... Ondanks het grote gewicht van mijn eigen kijker heb ik daar nooit moeite of problemen mee gehad.

De Zeiss 15x60 waarmee ik vogels kijk staat het liefst ook nog eens op een goed statief (Gitzo) waardoor het geheel als een huis staat en je op een kilometer afstand de luizen op de veren nog kan zien b.w.v.s.
Uit de hand is er ook nog goed mee te kijken, alhoewel het beeld dan zichtbaar (doch niet hinderlijk)op en neer gaat.
Als ik van tevoren weet dat ik alleen maar in een bos loop, gaat het ding niet mee, dan een Zeiss 10x40.

Die 15x60 zou ik voor geen goud willen missen, ook in de schemer is ie ongeëvenaard. Zelfs 's nachts ziet men er stukken beter mee als met het blote oog!  Dingen zijn op internet al te vinden 2e hands voor zo'n 500 €
Natuur groeten,
Gé Driessen

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/

DKoppenol

#23
Ja, zwaarheid is voor mij ook nog niet echt een belangrijke factor. Budget stijgt langzaam aan nu ong 300. Ben nog niet echt thuis in de kijkerwereld dus meer tips zijn altijd welkom!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

SlechtValk

Citaat van: deDVC op juni 05, 2013, 22:38:56 PM
Ja, zwaarheid is voor mij ook nog niet echt een belangrijke tip.

Ik hoor je wel anders "piepen" als je eenmaal een dag met een (te) zware kijker rond gelopen hebt ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Dirk van Opheusden

Ik heb een 8x42 en die bevalt prima. De vergroting is meestal voldoende en als 'ie dat niet is, dan zou een 10x dat meestal ook zijn (maar moet er een scoop aan te pas komen met 20x of 30x). Ga vooral kijkers bekijken en uitproberen, en vraag ook in het veld eens of je ergens doorheen mag kijken.
Dirk van Opheusden


temmie

Even een snelle synthese:
Lauwersmeer = 10x
300 euro, langzaam groeiend = Bushnell / Nikon / Vortex en dergelijke.
Jong en sterk dus x42 of x50 is goed te doen.

In x50 zijn er in mijn ogen minder goede keuzes, en ook minder gebruikersbeoordelingen (die dingen worden minder verkocht). Echt goed en pokkeduur zijn de Ultravid en Swarovision. De Monarch zou ook goed moeten zijn.

In x42 is er veel meer keus.

Tot slot:
Kijk vooral ook naar duurzaamheid en doorverkoopwaarde en laat het ook meespelen. Mijn eerste verrekijker was een keuze tussen een Swaro 8x30 en een Optolyth Touring 10x40B, beide 700 euro in 1997. Uiteindelijk voor de 10x en de 40mm gekozen, maar de behuizing is nu na 16 jaar volledig rubberloos, en de doorverkoopwaarde nihil.
Wellicht zou de Swaro nu nog rond de 500 euro waard zijn, en het doorverkoopeffect speelt vooral bij Nikon, Leica, Zeiss en vooral Swarovski.

Dus als je wat meer te besteden hebt, kijk dan naar eentje rond de 1000 met goede doorverkoopwaarde. Dan kan je binnen pakweg 10 jaar upgraden, en weinig geld verliezen (en meer kijkgenot de komende 10 jaar).

Enkele voorbeelden (de 8x32 versies zijn een stukje voordeliger):
http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/nikon/high-grade-light/nikon-10x42-hg-l-dcf-verrekijker/h219_1454_9832
http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/carl-zeiss/conquest-hd/zeiss-conquest-hd-10x42-verrekijker/h344_27954_239814
http://www.cameranu.nl/nl/verrekijkers/leica/trinovid/leica-trinovid-10x42-verrekijker/h328_1237_240204
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

KorHaan

#28
Temmie,


Ik denk niet dat Diedert een tweede en een derde krantenwijk gaat lopen om € 1000 bij elkaar te sprokkelen.



Er is voldoende goed en nieuw spul te koop tussen € 300 en € 500 , dacht ik zo.



En een Nikon Action Extreme 10x50 porro kan hij nu meteen al aanschaffen.
Om maar eens wat te noemen.


Of deze: http://www.metsjachthuis.nl/a-17276842/verrekijkers/hawke-frontier-ed-8-x-43-verrekijker/


De Hawke Frontier 8x43 of 10x43 is een hele beste kijker, waarbij je het upgraden nog wel enige decennia kunt uitstellen.




Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

SlechtValk

#29
Citaat van: temmie op juni 07, 2013, 16:28:01 PM
.... beide 700 euro in 1997. ....

Dat lijkt me sterk, aangezien we toen nog geen euro's hadden...

Maar alle gekheid op een stokje... bedoel je 700 gulden of werkelijk omgerekend 700 euro (en dus in wezen 700 x 2.20371 gulden)?

Buiten dat volledig met je eens! Waardevastheid is ook een belangrijk gegeven bij de aanschaf van een kijker, hoewel je er natuurlijk zo lang mogelijk plezier van wilt hebben.

Wel grappig overigens dat de voorkeur voor 8x42 en 10x42 oneveer gelijk op gaan (waarbij opgemerkt moet worden dat een aantal kijkers uit de eerste catagorie stiekem 8,5x42 zijn).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.