Wie o wie zit er in mijn kruipruimte?

Gestart door Klaske, april 22, 2007, 21:10:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaske

Hallo allemaal,

Wij vragen ons af wie er onder ons huis woont.

Wij wonen in een bosachtige omgeving met tegenover ons een groot park. Onze tuin bestaat voornamelijk uit zandgrond en taxus, dennenbomen en coniferen.

De vorige eigenaar zei ons dat de eekhoorns onder onze woning overwinteren. Maar de geluiden die wij s'avonds rond 10 - 11 uur horen zijn zo hard. Het is een krassend, klauwend geluid, alsof er iemand in je kast zit te rommelen. Zo hard. Ook als we stampen blijft het doorgaan.

Nu vond ik vanmorgen een dode merel in mijn tuin die zo was toegetakeld. Kop er af, en overal veren. Ik vertelde dit een natuurvriend en die zei de enigen waarvan hij weet die koppen eten zijn hermelijnen of bunzingen.

Zouden die onder ons huis overwinteren?

Ik hoor graag gedachtes hierover. Want mijn man wil de kruipruimte isoleren, en zodoende willen wij graag weten hoe hier mee om te gaan.

Groeten van
Klaske




Zonnekoning

Ik zit eerder aan Steenmarters te denken. Die willen nogal eens op zolders en kruipruimtes nestelen en kunnen het hele jaar door in huizen zitten.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Klaske

Hoi!

Ik heb even een website over steenmarters bezocht. En daar schreef men over oude bouwvallige huizen..... :P Klopt helemaal. En dan het feit dat hij grote sprongen kan maken om de merel te vangen en te eten.

Ik ga met deze informatie eens op zoek naar keutels in de kruipruimte. We durven eigenlijk niet goed, zijn bang dat we iets tegenkomen, nogmaals, oud huis, maar met een flinke lamp moeten we toch ver kunnen schijnen.

Ik las ook op de site dat je in het vermoedelijk gat waardoor hij binnenkomt een doek moet stoppen, als die naar binnen is geduwd is die in huis, naar buiten toe geduwd is hij uit huis, en dan kun je het gat dichten. Want het is een kabelvreter, voor beide partijen niet leuk, zeker als  het om stroomdraad gaat.

Bedankt voor het meedenken.

Groeten van, Klaske

mlahaye

Beste Klaske,

Elk dier, ook een steenmarter, zal nooit uit zich zelf aanvallen. Mocht er een steenmarter in jullie kruipruimte zitten, dan zal het dier proberen zo ver weg mogelijk te kruipen. Misschien onder het slaken van afgrijselijke kreten, maar dat is vooral als afschrikking bedoeld (en dat helpt, weet ik uit ervaring). Overigens is de steenmarter met name te vinden in het zuiden, oosten en (vrij recent) het noorden van Nederland. Zie de soortinfo en de kaart op waarneming.nl: http://www.waarneming.nl/soort.php?id=421&...m_tm=&tab=kaart

Op de kaart kan je nagaan of jullie huis in het verspreidingsgebied van de soort staat. Zo niet, dan hebben jullie wellicht een ander dier in de kruipruimte. Het buitensluiten van een steenmarter moet overigens deskundig gebeuren en op internet is veel 'rommel' te vinden. De voorlichtingsfolder van het Ministerie van LNV klopt bijvoorbeeld op veel punten niet. Beter is het om contact op te nemen met landschapsbeheer Gelderland (www.landschapsbeheergelderland.nl) die wel een goede folder hebben.

Mocht je keutels vinden in de kruipruimte zou je die dan op het forum in dit topic willen plaatsen? Kan ik en anderen ook mee kijken welke soort het betreft en verder discussieren over de mogelijkheden. En kabels worden enkel in auto's onder de motorkap door gebeten, dus voor kortsluiting hoef je niet bang te zijn.

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Klaske

Hoi Maurice,

Bedankt voor je reactie.

Ik had mijn man al verteld dat wat voor dier er ook onder ons huis leeft het banger is voor hem dan hij voor het dier, maar ja je zal net voor zijn geheime uitweg zitten  :lol:

Ik had al gelezen van het leefgebied vooral in het zuiden. Wij wonen in Driebergen. Dus wie weet rukken ze onze kant op. Dan is het vinden en vaststellen van de keutels zeker interessant!

Het is een moeilijke bereikbare kruipruimte van vele meters, maar ik zal zeker gevonden keutels en andere sporen fotograferen. Hopelijk lost het "probleem" zich niet vanzelf op, want mijn man wist mij te vertellen dat een aantal kabels juist aan die kant van ons huis niet werken...... Ook herinnerde mijn vriendin mij aan de kattenpies lucht die ik vorig jaar zomer zo vaak rook in op dezelfde plek in huis. Ruikt een steenmarter (oid) zijn urine ook zo?

Enfin, mochten we onze onderverhuurder met alle deskundigeheid waardig willen buitensluiten, dan winnen we daarover eerst nog advies in. Liever nog beperk ik de ruimte die hij heeft onder ons huis en beveilig ik die (geen kabels e.d.) Dan heeft hij zijn plekje nog en weet ik dat er geen (verdere) schade volgt. Ik had deze site al gevonden en zeer informatief bevonden. http://www.wbesusterengraetheide.com/Steen...Steenmarter.htm
Maar heb jouw tips ook gelezen en zeer interessant bevonden. Vooral de takkenhoop waar wel plek voor is in onze tuin.

Wel nu, we gaan op zoek naar keutels. En ander materiaal. En komen hier zeker terug! Waarschijnlijk na de zomer, want dan zijn de eventuele jongen ook mobiel genoeg.

Groeten van, Klaske






Zonnekoning

Hallo Klaske,

Ik zie dat je van Maurice goede adviezen heb gekregen en ik heb daar weinig aan toe te voegen.
Ze zijn wettelijk beschermd en mogen dus niet bestreden worden maar wel verjaagd worden.
Ze kunnen inderdaad stankoverlast veroorzaken, maar hoe dat ruikt weet ik niet.
Ik heb zo mijn twijfels over het verhaal van de vorige eigenaar. Die twee soorten gaan echt niet samen in één kruipruimte. :P
In mijn regio zijn er ook een paar gevallen bekend en dat is heel wat noordelijker dan Driebergen.
Veel sterkte ermee en laat ons weten hoe het afloopt.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

mlahaye

Hallo Klaske en andere geïnteresseerden,

Een laatste toevoeging. Een steenmarter in Driebergen lijkt mij erg onwaarschijnlijk, dat is (momenteel) nog te westelijk voor deze soort. Een boommarter wil ik daarentegen niet uitsluiten, hoewel ik nog nooit heb gehoord (of gelezen) dat die in kruipruimte's zitten (wel op zolders of elders in huis). Ik denk dan ook dat de dader van het lawaai geen marter is, maar meer een combinatie van andere soorten: muizen en/of ratten en/of katten. Een combinatie van deze soorten kan de geuren en het lawaai goed verklaren. Kortom, zonder vrees de kruipruimte in en eens goed rondkijken.

Nu even wat algemene opmerkingen:
De site van de WBE Susteren biedt op zich wel aardige informatie over de steenmarter, maar op een aantal punten slaan ze toch (weer) de plank mis. Een selectie uit mijn aanmerkingen:
* steenmarters kunnen zeker zwemmen, maar zullen dat nooit vrijwillig doen,
* auto's worden niet bezocht voor de rest-warmte, maar omdat er donkere, veilige, plekjes onder de motorkap te vinden zijn,
* anti-marter-maatregelen (sprays, geluiden en geuren) werken alleen gedurende korte tijd, omdat het 'een verandering van de omgeving' is. Niet vanwege de geur of het geluid an sich,
* het schrik-apparaat voor in de auto werkt overigens wel goed, maar is vrij duur (hoewel in Duitsland tegenwoordig standaard meegeleverd in de duurdere merken).
* het incidenteel wegvangen van steenmarters is verboden en leidt tot een ellendige dood van het verplaatste dier.
Tenslotte, een steenmarter in huis kan inderdaad erg vervelend zijn en tot (grote) overlast leiden. Deskundig advies (let op eventuele voorrijkosten!) is dan het beste of rustig afwachten. De meest vervelende periode is het voorjaar als er jongen zijn (april-mei-juni), daarna moet de overlast sterk afnemen of zelfs verdwijnen.

Succes en ik blijf natuurlijk benieuwd naar de vondsten in de kruipruimte!
Maurice La Haye
admin zoogdieren


Klaske

Hoi Maurice,

Wij hebben een hoop katten rondom huis. En muizengifbakjes overal in huis gevonden toen we hier kwamen wonen.

Maar een gat waar een kat doorheen kan hebben we nog niet gevonden.

Dus we moeten echt opzoek naar meer sporen. Ik hoop op een kat, maar het afgevreten hoofd van de merel en zijn ontveerde borstkas zegt toch dat er iets anders dan een kat in de tuin was.

Enfin, we zijn vanavond naar de kruipruimte toegeweest, alwaar je vanuit een kelder in moet kruipen, en er zijn nog geen vrijwillegers die zich door het open gehakte gat naar binnen willen wurmen.  :wacko:

Je/jullie horen het t.z.t.

Groeten,
van Klaske

mlahaye

Hallo Klaske,

Die merel was ik helemaal vergeten. Het lijkt mij een typisch geval van een sperwer die toevallig in jullie tuin een merel heeft gepakt. Jouw beschrijving van de tuin schetst in ieder geval een ideaal biotoop voor deze roofvogeltjes (open bos-achtig met veel dekking). Vaak wordt als eerste de kop van de romp gescheiden en daarna wordt begonnen aan de borstspieren, daar zit namelijk het meeste vlees aan. Ook hier is dus een logische verklaring voor.

Het is jammer dat ik niet in Driebergen woon, maar speologie heeft mij altijd wel getrokken. Ik had graag een kijkje genomen in jullie kruipruimte!

Groeten,
Maurice La Haye  

Klaske

#9
Beste Maurice,

Je bent altijd welkom met je uitrusting bij ons onder de balken te komen kijken! Mijn man stelt dit zeker op prijs en zal je schoorkruipend volgen, gniffel.

De sperwer sluit ik zeker niet uit. En hoop ik op. Spannende tuin wordt het zo. Maar als ik de foto's bekijk op deze site zitten aan alle "slachtoffers/maaltijden" nog de kop. En ik heb de kop tot op heden ook nog niet in de tuin terug gevonden. De hoeveelheid geplukte veren van dit heerlijk maaltje komt wel overeen met wat ik vond.

Mocht ik in deze meer ontdekken, met wat voor soort dieren/vogels/insecten dan ook dan meld ik mij weer.

Groeten,
Klaske