boomvalk

Gestart door vincent8, april 26, 2013, 14:13:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

vincent8

Hallo allen,
Vanmorgen 2 valken over zien vliegen eerst boomvalk, 2e valk zonder kijker bekeken wel ( slechte ) foto's kunnen maken, heeft iemand suggesties typisch is dat bij het oplichten van een van de foto's veel rood verschijnt in kleed ( vrouw roodpoot ?)  vlucht deed echter aan boomvalk denken
groet Vincent

Jeroen Nagtegaal

Met deze foto's gaat het helaas niet worden... Het kan bij wijze van zelfs nog een Ooievaar zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Doet me aan een meeuw denken.

Herman van der Meer

Ed van Hecke

Het zijnn idd niet de beste foto's , maar da's geen reden  om  er een beetje  'degrading' over te doen, vind ik.
Ben zelf praktisch net begonnen, 1.5 jaar geleden om diverse redenen, vnl.bewijsplaatje
Dan loop je met dat op termijn loodzware (on)ding want je moet het meeslepen, en natuurlijk zie je altijd iets leuks als de camera thuis ligt(of nog ingepakt in tas zit) en je  dient  bij een waarneming  soms razendsnel  te handelen.
Daarbij wordt de instelling ( auto/sport of close up voor plant/insect) vergeten en werkt de
lensscherpte soms niet mee, mijn ervaring met basiscamera en mickey mouse lens (300 mm) is dat zolang ik het met  blote oog kan zien nog wel gaat.
Meestal zit ik bij thuiskomst eerst een  kwartier te modderen met croppen en vergroten/verscherpen.
Denk dat, dat ook het beste advies voor vincent8 is
Extreem croppen tot alleen profiel van 'beste' foto  in het kader zit en  veel geluk/geduld met het vergroten en daarna verscherpen of  contrst/brightness bewerken
Pix-resizer,http://www.bluefive.pair.com, Fixfoto , http://www.fixfoto.com (defree trial verscherpt niet)
en Vicmans photoeditor kunnen misschien helpen, Picassa ook indien  niet  hoge eisen,heeft online wat meer bewerkingsmogelijkheden.
NB!
let op bij pix resizer dat je de 'maten' van de te bewerken crop handmatig invoert anders gooit die hem automatisch in  eenzelfde verhouding waar je dus weinig mee opschiet.

Mvg,

Ed

HPM

Ed, het is vban geen enkel belang welke apparatuur iemand gebruikt. Het enige wat hier telt zijn de plaatjes die ter determinatie worden voorgelegd.
Deze foto's zijn van veraf en onscherp. Dan kan je croppen/resizen tot je een ons weegt maar daar schiet je geen fluit mee op.
Als er wat van die foto's te maken was geweest had iemand dat ongetwijfeld al lang gedaan.
Herman van der Meer

Mimino

"typisch is dat bij het oplichten van een van de foto's veel rood verschijnt in kleed"
Dit is een typisch gevolg van het bewerken ( oplichten ) van een jpeg bestand.
Laat je bij dit soort bewerkingen vooral niet te veel leiden door de kleur(sveranderingen)
Die zitten niet in de oorspronkelijke foto en kunnen dus tot een foute determinatie leiden.
Helaas denk ik ook, dat met deze foto's een definitieve determinatie onmogelijk is.
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Ed van Hecke

Gedeeltelijk mee eens, het hangt van de gebruikte apparatuur af  (inclus. lens, sterkte/ en de instelling) en eveneens de gebruikte fotobewerkingsprogramma en de door dat programma  gehanteerde logaritme(s) om  digitale gegevens om te zetten in beelden
Digicams hebben zowieso weinig om het lijf en de digitale zoombewerking versmutchtzt de werkelijke beelden in poging een bepaald zoomniveau te behalen
Heb een poging gedaan om deze foto's  wat te upgraden etc..
Kreeg er weinig fraais uit.
Voor Vincent je hebt  zeer waarschijnlijk een Torenvalk (derde foto  dacht ik uit het hoofd) waarin de zwarte  handpennen opvallen gefotografeerd, de eerste twee foto's zouden van een boomvalk kunnen zijn maar de roodverkleuring kan diverse oorzaken hebben, digitaal of simpele  zonlichtinvloeden
De laatste foto  kan werkelijk van alles zijn.
Ben bang dat Vincent es maar een andere(soortige, spiegelreflex) camera zou moeten  gaan denken indien hij  vogels wil blijven fotograferen. 
Citaat van: HPM op april 28, 2013, 16:05:24 PM
Ed, het is vban geen enkel belang welke apparatuur iemand gebruikt. Het enige wat hier telt zijn de plaatjes die ter determinatie worden voorgelegd.
Deze foto's zijn van veraf en onscherp. Dan kan je croppen/resizen tot je een ons weegt maar daar schiet je geen fluit mee op.
Als er wat van die foto's te maken was geweest had iemand dat ongetwijfeld al lang gedaan.
Really ? zie waarneming eerste grauwe klauwier dit weekeinde http://waarneming.nl/waarneming/view/75520786
Het probleem is denk juist naast gebruikte apparatuur de upload van  nogal samengeperste plaatjes, waarschijnlijk te wijten aan auto compress  /thumbnail for e mail en  zonder nadenken  versturen
Het is maar een mening

groeten

Ed

Merel

Maar na aanleiding van het silhouet van de vogel op de foto's van vincent8 is toch wel te stellen dat hij inderdaad een valk heeft gefotografeerd? Dat een verdere determinatie onmogelijk is, ben ik geheel eens. Met de fotografische termen bemoei ik me verder niet, want daar heb ik geen verstand van. ;) Maar opmerkingen van meeuw en ooievaar gaan wel wat ver, m.i. is er een prima valk spec van te maken.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

HPM

Het kan natuurlijk best maar Ik ben niet overtuigd van een valk.
Herman van der Meer

ahjoon

Citaat van: Merel op april 29, 2013, 20:14:11 PM
Maar opmerkingen van meeuw en ooievaar gaan wel wat ver, m.i. is er een prima valk spec van te maken.
Denk dat een Halsbandparkiet dichter in de buurt komt dan valk spec...
Met vriendelijke groet,

Arjan

;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

SlechtValk

Helaas moet je soms accepteren dat een vogel (of welk ander dier dan ook) niet op naam gebracht kan worden. Met deze foto's lijkt me dat het geval. Ik denk idd dat het een valk geweest kan zijn, maar zoals al aangegeven kunnen sommige gelijkende soorten niet uitgesloten worden.

Er zit niets anders op dan betere foto's te maken, of zelf beter worden in het determineren van de vogel in het veld :D (bij voorkeur natuurlijk beiden) (en dat is absoluut niet 'degrading' bedoeld).

EDIT: yeah mijn 900ste post :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.