Hoofdmenu

drietal micros...

Gestart door frankvb, april 22, 2007, 23:21:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

de eerste: ik denk aan Esperia sulphurella

Frank

Kees v.d.Berg

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

frankvb

de tweede: een Phyllonorycter volgens mij, maar ik kom er niet uit welke. de fotos zijn dan ook neit al te best
Frank

frankvb

en de derde. hierbij heb ik geen idee. vrij donker beestje, foto met tegenlicht, ik heb wat geknoeid met de kleurinstellingen om toch wat patroon zichtbaar te krijgen. maar ik ben abng dat het wel eens een raadsel zou kunnne blijven.

groet,
Frank
Frank

Kees v.d.Berg

Links lijkt mij een Leucoptera (spartifoliella?)
Rechts een leucoptera malifoliella?

maar of het werkelijk zo is laat ik graag aan een deskundige over.


Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

frankvb

#5
links en rechts van nr 2 zijn als het goed is dezelfde, met ander licht...
vloog van mijn shirt naar het plafond, lijkt me sterk dat er ineens een verwisseling heeft plaatsgevonden daartussen.
Frank

Kees v.d.Berg

lijkt mij ook, welke kwam er qua keur het meest mee overeen?
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

frankvb

een beetje net ertussenin... maar eerder de rechtse, enigszins grijzig
Frank

Kees v.d.Berg

in dat geval valt voor mij de linkse naam af :wacko:  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Elachista

2 Zoek eens onder Phyllonorycter heegeriella. Bij dit soort beestjes heb ik graag dat jullie het zelf nog even willen nakijken, omdat het een hele lastige groep is en ik er ook wel naast kan zitten. De groep die Kees noemt zit er ook heel dicht in de buurt, de buitenste franje is meestal wat met ruimtes ertussen, en de vlek zit meer bovenin.
3 mannetje Cacoecimorpha pronubana
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Ach Tymo laat nou toch de Phyllonorycter heegeriella niet in mijn pas aangeschafte boek staan van meneer Parenti. Ik moet dus weer op zoek naar een naslag werk waarin in iedergeval alle bij ons voor komende micro's staan.
Heb jij een goed advies in deze?
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Elachista

Parenti is vaak een mooi boekje, omdat
- je zo gemakkelijk in de richting komt van het genus waartoe het exemplaar zal behoren
- veel algemene soorten er in te vinden zijn
Nadeel is dat van de circa 1480 Nederlandse microsoorten er een stuk of 50 van in terug te vinden zijn, dat is dus heel weinig.

Het meest complete overzicht zijn wel die van de bladrollers, de meeste algemene soorten staan er wel in.

Andere boeken is lastig, de beste boeken zijn weliswaar die van Razowski, Palpenmotten, soms Goater (kleine afbeeldingen en niet compleet wat de soorten betreft is jammer), Gielis voor de vedermotten etc.
Als je andere families wilt dan zijn de delen uit Butterflies and Moths of GB en Ireland (Emmet) echt handig. De platen zijn ook net weer wat minder, dit zijn tekeningen - en lang niet altijd even betrouwbaar.
De teksten daarin tegen zijn wel van hoge kwaliteit.
Groet,
Tymo

frankvb

tymo (en kees en anderen), ik heb nog eens zitten vergelijken met http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/p/p...eegeriella.html en

Daar valt me op dat de uiteindes van de antennes donker zijn, terwijl in mijn (rechter) foto die juis licht zijn en de rest donker. omdat het bij beide antesses is lijkt dit mij geen artefact. Wellicht kan dit helpen om de goede te vinden? moet ik er wel bij zeggen dat ik nog geen foto ben tegengekomen waar dit wel te zien is. verder was de tekening minder scherp afgetekend, eerder wat vage banden dan duidelijke strepen. Voor mij valt Leucoptera malifoliella daardoor ook af... http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/l/l...lifoliella.html

ik heb het beestje voorlopig als een onzekere phyllonorycter spp ingevoerd.

groet,
Frank
Frank

Elachista

Groet,
Tymo

frankvb

ohjee... enge duitse mededelingen...
Frank

Kees v.d.Berg

CiteerParenti is vaak een mooi boekje, omdat
- je zo gemakkelijk in de richting komt van het genus waartoe het exemplaar zal behoren
- veel algemene soorten er in te vinden zijn
Nadeel is dat van de circa 1480 Nederlandse microsoorten er een stuk of 50 van in terug te vinden zijn, dat is dus heel weinig.

Het meest complete overzicht zijn wel die van de bladrollers, de meeste algemene soorten staan er wel in.

Andere boeken is lastig, de beste boeken zijn weliswaar die van Razowski, Palpenmotten, soms Goater (kleine afbeeldingen en niet compleet wat de soorten betreft is jammer), Gielis voor de vedermotten etc.
Als je andere families wilt dan zijn de delen uit Butterflies and Moths of GB en Ireland (Emmet) echt handig. De platen zijn ook net weer wat minder, dit zijn tekeningen - en lang niet altijd even betrouwbaar.
De teksten daarin tegen zijn wel van hoge kwaliteit.
blijft tobben dus met naslagwerken :)  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!