onbekend

Gestart door Willy, april 25, 2013, 12:48:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Aan de rand van een hoogveenven heb ik dit mosje gevonden,is misschien ook te zeggen om welk soort het gaat.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rutger

Warnstorfia fluitans denk ik.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Willy

Bedankt voor de determinatie.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

vdvaart

Waarom Warnstorfia Rutger en niet Drepanocladus?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Rutger

Ook een optie, die dingen moet je eigenlijk met de microscoop doen. Maar ik zou warnstorfia zeggen vanwege de m.i. erg langgerekte sterk omgekrulde blaadjes.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Ben Kruijsen

fluitans heeft initiaalcellen bij sommige blaadjes aan de top van de blaadjes. Dat zie ik hier niet ....

Willy

Ik heb het stukje meegenomen naar huis maar heb helaas geen  :micro:
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

vdvaart

Willy, als je het hebt meegenomen kun je waarschijnlijk ook zonder microscoop het verschil maken. Warnstorfia heeft getande blaadjes en Drepanocladus niet. Ben bedoelt waarschijnlijk niet de initiaalcellen zelf maar de rizoïden (bruine haartjes) die soms aan de toppen van de blaadjes daaruit ontspruiten? Die kun je met een goede loupe ook wel zien. Ik wil het ook met alle liefde voor je nakijken onder mijn microscooop. Ik wil overigens niet zeggen dat Rutger ongelijk heeft, ik vind die gesikkelde mossen vreselijk moeilijk te onderscheiden op het oog dus ik was benieuwd waar hij op afging.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

We zaten een beetje op het verkeerde spoor; de blaadjes zijn nerfloos, dus het is geen Warnstorfia of Drepanocladus. Voorlopig hou ik het op Hypnum cupressiforme maar de bladhoeken zijn wel klein en onregelmatig, ik kijk er nog eens naar. Groeide het echt op de grond langs het ven of kan het een verdwaalde epifyt zijn?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Willy

Deze groeit niet op de grond maar zit tussen het veenmos in.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

vdvaart

De Koning heeft nu genoeg aandacht van mij gehad. Ik heb nog een keer naar het mos gekeken en het blijft Hypnum cupressiforme. Ik heb het deze keer om weer eens te oefenen extra gecontroleerd, ik heb de stengelwand bekeken (geen hyalodermis), de pseudoparafylliën (ben ik de enige die die altijd moeilijk te vinden vindt?), die zijn overwegend smal en lang, en de bladrand, alleen bovenin zwak getand. Ik vind de bladhoekcellen in totaal wat klein en soms onregelmatig (ik ken vooral Hypnum cupressiforme met mooi geblokte vrij grote bladhoeken), maar dat is niet voldoende om een andere soort te vermoeden.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Willy

bedankt voor de moeite
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rutger

Goh, erg verraderlijk toch, die gesikkelde mossen. Hypnum had ik echt niet verwacht!
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!