Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2013

Gestart door bas.drost96, februari 10, 2013, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Peter dat gaat ook niet gebeuren. maar voor een fenologische lijst is dat wel een goed idee want dat scheelt een hoop irritatie over en weer tussen admins en waarnemers. deze discussie duikt elk jaar weer op. het valt niet mee om die lijst in de hand te houden. men claimt in het algemeen wat af.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 24, 2013, 15:53:27 PM
Citaat van: frankneijts op maart 24, 2013, 15:07:05 PM
[... Zoals het ook heel jammer is dat ervaren waarnemers er regelmatig niet in slagen om een waarneming aanvaardbaar te beschrijven, ook al hebben ze er een hele dag de tijd voor gehad.

Iemand moet wel een fenomenaal geheugen hebben als hij een dag nodig heeft om een eerder waargenomen vogel te beschrijven. Ik denk dat het bij mij na een minuut of vijf wel op is. Daarna zie ik de vogel nog wel in gedachten maar het beeld wordt er zeker niet scherper op.

Ik bedoel(de) eigenlijk dat in een aantal gevallen men een vogel een hele dag (of langer) had kunnen bekijken en desondanks met een erg magere beschrijving op de proppen kwam....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 24, 2013, 16:12:50 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 24, 2013, 15:44:08 PM
Nog even en de  admin moet bewijzen dat de waarnemer de soort niet gezien heeft.

Ik denk dat elke vogelaar de situatie wel herkent. Een vriend/collega/familielid of wie ook komt naar je toe met het verhaal dat hij die en die soort gezien heeft. Je vraagt hem het hemd van het lijf maar hij blijft erbij. Overtuig jij hem maar dat hij ongelijk heeft. Dan kan ik niet want ik was er niet bij. Daarom spreek ik nooit hardop een oordeel uit over waarnemingen waar ik geen getuige van was. Omgekeerd heb ik lak aan de mening van anderen over een waarneming die ik zelf gedaan heb en waarvan ik overtuigd ben en anderen niet. Misschien moeten de waarnemers op deze site dat ook eens leren. Als jullie me niet geloven, prima. Dat is mijn probleem toch niet?

Wat een onzin.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

Citaat van: Peter Verhelst op maart 24, 2013, 16:25:18 PM
Citaat van: frankneijts op maart 24, 2013, 15:42:54 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 24, 2013, 15:21:43 PM
Ach ja. Ik zal eens uit mijn hoofd de volgende claim doen. Op 25 februari dit jaar had ik mijn eerste fitis. Het was een duidelijke phyllo met lange handpenprojectie en hij zong een aflopend riedeltje "pieuwieuwieuwieuwieuw" Pootjes waren licht.

Geen speld tussen te krijgen lijkt me. Maar zouden jullie me geloven?

Is een beetje hetzelfde probleem als de CDNA heeft met gevallen als zo'n Bronskop (Sib.Taling e.d.): je kunt nog zoveel criteria formuleren maar zodra aan alle wordt voldaan 'moet' je het geval aanvaarden ook al zegt je gevoel/grote teen/guts of wat dan ook, dat er iets niet klopt. Dat geldt dus ook voor jouw voorbeeld tenzij je afspreekt dat dergelijke waarnemingen alleen aanvaardbaar zijn met foto's en/of geluidsopnames (of ander bewijsmateriaal) en persoonlijk denk ik ook dat we die richting op moeten.
Ik hoop niet dat je dit meent. Wat is het doel van waarneming.nl. Er voor zorgen dat er een met bewijs dichtgetimmerde database is? Of het voorzien in de behoefte van het delen van waarnemingen door mensen die het leuk vinden hun waarnemingen te delen? Ik snap enerzijds heel goed de houding van de admins in eerdere berichten, en ja, vragen om een beschrijving bij opmerkelijke waarnemingen is natuurlijk goed, maar om nu bij opmerkelijke waarnemingen bewijs d.m.v. foto/geluidsopname te gaan eisen.... volgens mij schiet waarneming.nl dan volledig het doel voor bij.


in de quote van Frank staat tussen haakjes "ander bewijsmateriaal". In het voorbeeld van Herman's Denkbeeldige Fitis (Phylloscopus fata-morganii) zou dat ook een zeer grondige beschrijving kunnen zijn. Ook bij lastige soorten die niet op een plaatje vastgelegd zijn zal de CDNA (od de wrn.nl admins) grondige waarnemingen met een ditto beschrijving goedkeuren. Herman's beschrijving is heel overtuigend voor een vogel op,  pakkumbeet, 20 april domweg omdat het voorkomen van een Fitis op die datum volstrekt normaal is. Een waarneming van een Fitis in februari is qua zeldzaamheid extremer dan een Noordse Boszanger in september. Dat de admins van wrn.nl dan om wat meer "bewijs" vragen lijkt me normaal. De korte beschrijving van Herman volstaat bij een dergelijk extreem geval niet.


groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Pim, je bedoelt ongetwijfeld de Fitis van Maarten.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 24, 2013, 16:36:21 PM
Peter dat gaat ook niet gebeuren. maar voor een fenologische lijst is dat wel een goed idee want dat scheelt een hoop irritatie over en weer tussen admins en waarnemers. deze discussie duikt elk jaar weer op. het valt niet mee om die lijst in de hand te houden. men claimt in het algemeen wat af.

Het moet duidelijk gaan worden vóór welke datum (of week) waarnemingen zonder bewijs niet goedgekeurd kunnen worden. Dat zou ook betekenen dat er na die datumgrenzen geen navraag meer hoeft te worden gedaan.
Die datumgrenzen zouden om de 5 of 10 jaar opnieuw bekeken kunnen worden om te zien of bijstelling nodig is.
Herman van der Meer

theomuusse

Het is zo toch prima.

Wil je in de fenologielijst, beschrijf hem dan.

Wil je hem melden om het melden, ook prima.

Bij de laatste categorie kun je wellicht de waarneming onbeoordeeld laten in plaats van wekkertjes of meer? Dit is dan de liefhebbers categorie of zoals je wilt, de claim maar raak categorie.

THeo

HPM

Voor mij hoeven die vroege claims niet uit de fenologielijst te worden weggelaten, als ze dan maar wel van commentaar/navraag worden voorzien om te voorkomen dat claimers zich erop gaan beroepen.
Herman van der Meer

Corstiaan Beeke

Citaat van: HPM op maart 24, 2013, 19:09:29 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 24, 2013, 16:36:21 PM
Peter dat gaat ook niet gebeuren. maar voor een fenologische lijst is dat wel een goed idee want dat scheelt een hoop irritatie over en weer tussen admins en waarnemers. deze discussie duikt elk jaar weer op. het valt niet mee om die lijst in de hand te houden. men claimt in het algemeen wat af.

Het moet duidelijk gaan worden vóór welke datum (of week) waarnemingen zonder bewijs niet goedgekeurd kunnen worden. Dat zou ook betekenen dat er na die datumgrenzen geen navraag meer hoeft te worden gedaan.
Die datumgrenzen zouden om de 5 of 10 jaar opnieuw bekeken kunnen worden om te zien of bijstelling nodig is.

En daar zou ik dan ook best wat voor voelen. Push mensen maar een beetje hoor, om aan te tonen wat ze gezien / gehoord hebben. Wat mij betreft inderdaad met name of fenologisch vlak. Dan kan deze waarneming van Gele Kwikstaarten meteen de prullenbak in, omdat het ook zo kan. Zou admins inderdaad een hoop werk besparen...

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op maart 25, 2013, 22:10:25 PM
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=375&site=0&land=1&taal=1&datum=20130322
Deze vier Gele kwikstaarten zijn ook apart. Niet eens dikgedrukt...

Tja, 't zal nog een hele toer zijn om de database van trektellen.nl te zuiveren van dit soort gevallen en al helemaal van die telpost..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op maart 25, 2013, 22:58:49 PM
Citaat van: Yeronimo op maart 25, 2013, 22:10:25 PM
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=375&site=0&land=1&taal=1&datum=20130322
Deze vier Gele kwikstaarten zijn ook apart. Niet eens dikgedrukt...

Tja, 't zal nog een hele toer zijn om de database van trektellen.nl te zuiveren van dit soort gevallen en al helemaal van die telpost..... 8)

Je bent wel hard. Is het echt zó erg?
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 25, 2013, 23:09:36 PM
Citaat van: frankneijts op maart 25, 2013, 22:58:49 PM
Citaat van: Yeronimo op maart 25, 2013, 22:10:25 PM
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=375&site=0&land=1&taal=1&datum=20130322
Deze vier Gele kwikstaarten zijn ook apart. Niet eens dikgedrukt...

Tja, 't zal nog een hele toer zijn om de database van trektellen.nl te zuiveren van dit soort gevallen en al helemaal van die telpost..... 8)

Je bent wel hard. Is het echt zó erg?

Ja.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rinsevdvliet

Citaat van: frankneijts op maart 25, 2013, 23:14:13 PM
Citaat van: HPM op maart 25, 2013, 23:09:36 PM
Citaat van: frankneijts op maart 25, 2013, 22:58:49 PM
Citaat van: Yeronimo op maart 25, 2013, 22:10:25 PM
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=375&site=0&land=1&taal=1&datum=20130322
Deze vier Gele kwikstaarten zijn ook apart. Niet eens dikgedrukt...

Tja, 't zal nog een hele toer zijn om de database van trektellen.nl te zuiveren van dit soort gevallen en al helemaal van die telpost..... 8)

Je bent wel hard. Is het echt zó erg?

Ja.

Zie de regenwulpen op die telpost, zie alle regenwulpen in februari en maart (uitgezonderd de laatste dagen van die maand).

stefanhageman

#104
Stefan Hageman


Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Oenanthe

Citaat van: HPM op maart 24, 2013, 15:46:18 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 24, 2013, 15:21:43 PM
Ach ja. Ik zal eens uit mijn hoofd de volgende claim doen. Op 25 februari dit jaar had ik mijn eerste fitis. Het was een duidelijke phyllo met lange handpenprojectie en hij zong een aflopend riedeltje "pieuwieuwieuwieuwieuw" Pootjes waren licht.

Geen speld tussen te krijgen lijkt me. Maar zouden jullie me geloven?

Als ik jou was zou ik hem invoeren maar niet verwachten dat hij zou worden goedgekeurd.
Je beschjrijving ziet er beter uit dan bijvoorbeeld deze van 17 februari
http://waarneming.nl/waarneming/view/74372651
(Dat uitsluiten van Vink is verhelderend)

Naar aanleiding van geprekken met vogelaars vermeld ik wellicht ten overvloede nog maar eens dat ik de claim van de vroege fitis alleen gebruikt heb om het probleem te illustreren. Het is een voorbeeld dat ik uit mijn duim gezogen heb.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 01, 2013, 12:03:03 PM
Citaat van: HPM op maart 24, 2013, 15:46:18 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 24, 2013, 15:21:43 PM
Ach ja. Ik zal eens uit mijn hoofd de volgende claim doen. Op 25 februari dit jaar had ik mijn eerste fitis. Het was een duidelijke phyllo met lange handpenprojectie en hij zong een aflopend riedeltje "pieuwieuwieuwieuwieuw" Pootjes waren licht.

Geen speld tussen te krijgen lijkt me. Maar zouden jullie me geloven?

Als ik jou was zou ik hem invoeren maar niet verwachten dat hij zou worden goedgekeurd.
Je beschjrijving ziet er beter uit dan bijvoorbeeld deze van 17 februari
http://waarneming.nl/waarneming/view/74372651
(Dat uitsluiten van Vink is verhelderend)

Naar aanleiding van geprekken met vogelaars vermeld ik wellicht ten overvloede nog maar eens dat ik de claim van de vroege fitis alleen gebruikt heb om het probleem te illustreren. Het is een voorbeeld dat ik uit mijn duim gezogen heb.

Goed dat je het even zegt.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Volgens mij nog niet langsgekomen, eerste (als zodanig herkenbare) zwarte wouw: http://waarneming.nl/waarneming/view/74604720
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op april 02, 2013, 16:15:09 PM
Volgens mij nog niet langsgekomen, eerste (als zodanig herkenbare) zwarte wouw: http://waarneming.nl/waarneming/view/74604720

Zie post 72 in deze draad (en er was er nog ergens 1 + foto rond die tijd dacht ik..). In de Kempen inmiddels al een handvol.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hiskodevries

CiteerIn de Kempen inmiddels al een handvol.
ja maar die delen niets......
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op april 02, 2013, 16:47:43 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 02, 2013, 16:15:09 PM
Volgens mij nog niet langsgekomen, eerste (als zodanig herkenbare) zwarte wouw: http://waarneming.nl/waarneming/view/74604720

Zie post 72 in deze draad (en er was er nog ergens 1 + foto rond die tijd dacht ik..). In de Kempen inmiddels al een handvol.

Ik kon geen eerdere waarneming op Waarneming.nl vinden (behalve de waarneming die waarschijnlijk een rode betreft) dan de door mij gelinkte.

Citaat van: hiskodevries op april 02, 2013, 16:54:19 PM
CiteerIn de Kempen inmiddels al een handvol.
ja maar die delen niets......
>:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Frank van der Meer

frankneijts

Citaat van: hiskodevries op april 02, 2013, 16:54:19 PM
CiteerIn de Kempen inmiddels al een handvol.
ja maar die delen niets......

De etters.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: HPM op april 01, 2013, 12:17:34 PM
Citaat van: Oenanthe op april 01, 2013, 12:03:03 PM
Citaat van: HPM op maart 24, 2013, 15:46:18 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 24, 2013, 15:21:43 PM
Ach ja. Ik zal eens uit mijn hoofd de volgende claim doen. Op 25 februari dit jaar had ik mijn eerste fitis. Het was een duidelijke phyllo met lange handpenprojectie en hij zong een aflopend riedeltje "pieuwieuwieuwieuwieuw" Pootjes waren licht.

Geen speld tussen te krijgen lijkt me. Maar zouden jullie me geloven?

Als ik jou was zou ik hem invoeren maar niet verwachten dat hij zou worden goedgekeurd.
Je beschjrijving ziet er beter uit dan bijvoorbeeld deze van 17 februari
http://waarneming.nl/waarneming/view/74372651
(Dat uitsluiten van Vink is verhelderend)

Naar aanleiding van geprekken met vogelaars vermeld ik wellicht ten overvloede nog maar eens dat ik de claim van de vroege fitis alleen gebruikt heb om het probleem te illustreren. Het is een voorbeeld dat ik uit mijn duim gezogen heb.

Goed dat je het even zegt.

Mooi voorbeeld van Poe's Law
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Certhia op april 02, 2013, 17:31:39 PM
Citaat van: HPM op april 01, 2013, 12:17:34 PM
Citaat van: Oenanthe op april 01, 2013, 12:03:03 PM
Citaat van: HPM op maart 24, 2013, 15:46:18 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 24, 2013, 15:21:43 PM
Ach ja. Ik zal eens uit mijn hoofd de volgende claim doen. Op 25 februari dit jaar had ik mijn eerste fitis. Het was een duidelijke phyllo met lange handpenprojectie en hij zong een aflopend riedeltje "pieuwieuwieuwieuwieuw" Pootjes waren licht.

Geen speld tussen te krijgen lijkt me. Maar zouden jullie me geloven?

Als ik jou was zou ik hem invoeren maar niet verwachten dat hij zou worden goedgekeurd.
Je beschjrijving ziet er beter uit dan bijvoorbeeld deze van 17 februari
http://waarneming.nl/waarneming/view/74372651
(Dat uitsluiten van Vink is verhelderend)

Naar aanleiding van geprekken met vogelaars vermeld ik wellicht ten overvloede nog maar eens dat ik de claim van de vroege fitis alleen gebruikt heb om het probleem te illustreren. Het is een voorbeeld dat ik uit mijn duim gezogen heb.

Goed dat je het even zegt.

Mooi voorbeeld van Poe's Law

Hier werd het misverstand veroorzaakt doordat Maarten 'uit mijn hoofd' schreef, terwijl hij 'uit mijn duim' bedoelde.
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Herman van der Meer