Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2013

Gestart door bas.drost96, februari 10, 2013, 13:32:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

pwolf

Pim Wolf, Vlissingen

frankmeer

En ook al eentje in de Sophiapolder gisteren en vandaag.
Frank van der Meer

Robertmeer

Boerenzwaluw en Strandplevier zijn in de tabel op de eerste pagina opgenomen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

Steven Wytema

Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op maart 18, 2013, 21:26:13 PM
Nog zonder bewijs maar wel weer feno-recoortje
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=375&land=1&site=0&datum=20130318&taal=1
(Ps ja ik weet hoe ik record moet schrijven ;) )

Records (ook die fout geschreven zijn) moeten bewezen worden. Bovendien heeft deze telpost althans op dit forum een zekere reputatie....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Folkert Jan

Ow hehe. Weer typisch gevalletje denken te zien wat je verwacht te zien  :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Herman van der Meer

arnotenhoeve


Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Noot

Citaat van: arnotenhoeve op maart 21, 2013, 18:31:09 PM
Tja, sneeuw in mijn hoofd? Fitis of Tjiftjaf?

http://waarneming.nl/waarneming/view/74453824

groeten
Arno

Lichte poten, duidelijke wenkbrauwstreep. Kleur lijkt ook goed. Ik zeg Fitis.

Theovanv

#44
Citaat van: Noot op maart 21, 2013, 18:42:05 PM
Citaat van: arnotenhoeve op maart 21, 2013, 18:31:09 PM
Tja, sneeuw in mijn hoofd? Fitis of Tjiftjaf?

http://waarneming.nl/waarneming/view/74453824

groeten
Arno

Lichte poten, duidelijke wenkbrauwstreep. Kleur lijkt ook goed. Ik zeg Fitis.

Ik zeg Tjiftjaf. Die foto's zijn hartstikke geel, dus over kleur kan je weinig zeggen. Tjiffen kunnen best zon wenkbrauwstreep hebben. Tis maar een klein streepje. Bij een typische Fitis loopt die verder door. Handpenprojectie is kort en duidt op Tjiftjaf.

Maar hoe zat het ook al weer met die pootkleur? In de determinatiegids staat dat Tjiftjaf altijd donkere poten heeft.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op maart 21, 2013, 20:27:03 PM
Citaat van: Noot op maart 21, 2013, 18:42:05 PM
Citaat van: arnotenhoeve op maart 21, 2013, 18:31:09 PM
Tja, sneeuw in mijn hoofd? Fitis of Tjiftjaf?

http://waarneming.nl/waarneming/view/74453824

groeten
Arno

Lichte poten, duidelijke wenkbrauwstreep. Kleur lijkt ook goed. Ik zeg Fitis.

Ik zeg Tjiftjaf. Die foto's zijn hartstikke geel, dus over kleur kan je weinig zeggen. Tjiffen kunnen best zon wenkbrauwstreep hebben. Tis maar een klein streepje. Bij een typische Fitis loopt die verder door. Handpenprojectie is kort en duidt op Tjiftjaf.

Maar hoe zat het ook al weer met die pootkleur? In de determinatiegids staat dat Tjiftjaf altijd donkere poten heeft.

Een Fitis. De handpenprojectie is weliswaar aan de korte kant (ca. 70%) maar dat past beter op Fitis (70% is zo'n beetje de ondergrens) dan op Tjiftjaf (max. van 60%). Maar ook de koptekening met duidelijke donkere oogstreep, mooie lange wenkbrauwstreep en gelig i.p.v.helderwit onderste ooglid zijn typisch Fitis. De pootkleur is lastig te beoordelen (op sommige foto's schijnt het licht erdoor) maar lijkt in elk geval te licht voor Tjiftjaf die altijd donkere pootjes heeft.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JandJ

En ik zie een borstbandje, wat je weleens als (extra) kenmerk hebt genoemd op het forum.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Theovanv

Citaat van: frankneijts op maart 21, 2013, 20:54:22 PM
Citaat van: Theovanv op maart 21, 2013, 20:27:03 PM
Citaat van: Noot op maart 21, 2013, 18:42:05 PM
Citaat van: arnotenhoeve op maart 21, 2013, 18:31:09 PM
Tja, sneeuw in mijn hoofd? Fitis of Tjiftjaf?

http://waarneming.nl/waarneming/view/74453824

groeten
Arno

Lichte poten, duidelijke wenkbrauwstreep. Kleur lijkt ook goed. Ik zeg Fitis.

Ik zeg Tjiftjaf. Die foto's zijn hartstikke geel, dus over kleur kan je weinig zeggen. Tjiffen kunnen best zon wenkbrauwstreep hebben. Tis maar een klein streepje. Bij een typische Fitis loopt die verder door. Handpenprojectie is kort en duidt op Tjiftjaf.

Maar hoe zat het ook al weer met die pootkleur? In de determinatiegids staat dat Tjiftjaf altijd donkere poten heeft.

Een Fitis. De handpenprojectie is weliswaar aan de korte kant (ca. 70%) maar dat past beter op Fitis (70% is zo'n beetje de ondergrens) dan op Tjiftjaf (max. van 60%). Maar ook de koptekening met duidelijke donkere oogstreep, mooie lange wenkbrauwstreep en gelig i.p.v.helderwit onderste ooglid zijn typisch Fitis. De pootkleur is lastig te beoordelen (op sommige foto's schijnt het licht erdoor) maar lijkt in elk geval te licht voor Tjiftjaf die altijd donkere pootjes heeft.
Leerzaam, ik dacht dat het met zo'n hpp Tjiftjaf moest zijn. Ik vind alleen de kleur van dat onderste ooglid niet echt toereikend. Zit bijna steeds iets overheen en foto's zijn erg geel. Ik denk dat die een stuk witter is dan deze foto's doen vermoeden.
Theo van Veenendaal

frankneijts

#48
Citaat van: Theovanv op maart 21, 2013, 21:03:09 PM
Citaat van: frankneijts op maart 21, 2013, 20:54:22 PM
Citaat van: Theovanv op maart 21, 2013, 20:27:03 PM
Citaat van: Noot op maart 21, 2013, 18:42:05 PM
Citaat van: arnotenhoeve op maart 21, 2013, 18:31:09 PM
Tja, sneeuw in mijn hoofd? Fitis of Tjiftjaf?

http://waarneming.nl/waarneming/view/74453824

groeten
Arno

Lichte poten, duidelijke wenkbrauwstreep. Kleur lijkt ook goed. Ik zeg Fitis.

Ik zeg Tjiftjaf. Die foto's zijn hartstikke geel, dus over kleur kan je weinig zeggen. Tjiffen kunnen best zon wenkbrauwstreep hebben. Tis maar een klein streepje. Bij een typische Fitis loopt die verder door. Handpenprojectie is kort en duidt op Tjiftjaf.

Maar hoe zat het ook al weer met die pootkleur? In de determinatiegids staat dat Tjiftjaf altijd donkere poten heeft.

Een Fitis. De handpenprojectie is weliswaar aan de korte kant (ca. 70%) maar dat past beter op Fitis (70% is zo'n beetje de ondergrens) dan op Tjiftjaf (max. van 60%). Maar ook de koptekening met duidelijke donkere oogstreep, mooie lange wenkbrauwstreep en gelig i.p.v.helderwit onderste ooglid zijn typisch Fitis. De pootkleur is lastig te beoordelen (op sommige foto's schijnt het licht erdoor) maar lijkt in elk geval te licht voor Tjiftjaf die altijd donkere pootjes heeft.
Leerzaam, ik dacht dat het met zo'n hpp Tjiftjaf moest zijn. Ik vind alleen de kleur van dat onderste ooglid niet echt toereikend. Zit bijna steeds iets overheen en foto's zijn erg geel. Ik denk dat die een stuk witter is dan deze foto's doen vermoeden.

Zou best wel kunnen maar het springt er niet zo uit als bij Tjiftjaf gewoonlijk. Behalve het borstbandje wat Jan terecht noemt (hoewel hier niet zó opvallend) is er nog een 'kenmerk' dat toevallig in dit geval gebruikt kan worden. Als je goed kijkt zie je dat vleugels- en staartveren er erg vers uitzien (brede lichte zomen zonder beschadigingen) en dat past weer beter op Fitis omdat die 2x per jaar helemaal ruit waaronder 1x in het overwinteringsgbied niet lang voór de terugreis. Tjiffen hebben een andere ruistrategie en zijn in het voorjaar vaak al flink gesleten (veren dateren van nazomer/herfst in 't jaar daarvoor). Helaas zie je ook vaak Fitissen in het voorjaar met gesleten verenpak (blijkbaar vindt die winterrui niet bij alle vogels op hetzelfde moment plaats) dus daar is het niet bruikbaar maar bij deze vogel toevallig wel.
N.B> Op het plaatje een Tjif van half april: let op de vergaand gesleten veren in vleugel en staart.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Theo van Veenendaal

Marcel van kammen

als die waarnemer van die morinelplevier dezelfde yde van der heide is als ik denk dat t is,dan st ik morgenochtend om 10 uur bij dronryp. die heeft meer kennis van vogels dan 95% van de waarnemers hier.

Theovanv

Citaat van: Marcel van kammen op maart 21, 2013, 21:36:41 PM
als die waarnemer van die morinelplevier dezelfde yde van der heide is als ik denk dat t is,dan st ik morgenochtend om 10 uur bij dronryp. die heeft meer kennis van vogels dan 95% van de waarnemers hier.
Veel plezier, hij heeft ook een Beflijster gemeld vandaag, kun je die ook meteen doen.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Marcel van kammen op maart 21, 2013, 21:36:41 PM
als die waarnemer van die morinelplevier dezelfde yde van der heide is als ik denk dat t is,dan st ik morgenochtend om 10 uur bij dronryp. die heeft meer kennis van vogels dan 95% van de waarnemers hier.

Wat ga je daar doen? Hem leren hoe op een fatsoenlijke manier met admins om te gaan en hoe een beschrijving te maken?
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: Marcel van kammen op maart 21, 2013, 21:36:41 PM
als die waarnemer van die morinelplevier dezelfde yde van der heide is als ik denk dat t is,dan st ik morgenochtend om 10 uur bij dronryp. die heeft meer kennis van vogels dan 95% van de waarnemers hier.

Tja Marcel met alle respect, maar alle bijzondere waarnemingen behoor je eigenlijk te documenteren als je deze meldt en niet zomaar zonder beschrijving te melden.
Iedereen gelijk behandelen. Zo tracht ik ook alle bijzonderheden te documenteren en ik vind dat iedereen dat zou moeten doen om de database zuiver te houden. Ik erger mij ook dood aan allerlei claims zonder beschrijvingen om mij heen in Leeuwarden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 21, 2013, 21:54:51 PM
Citaat van: Marcel van kammen op maart 21, 2013, 21:36:41 PM
als die waarnemer van die morinelplevier dezelfde yde van der heide is als ik denk dat t is,dan st ik morgenochtend om 10 uur bij dronryp. die heeft meer kennis van vogels dan 95% van de waarnemers hier.

Wat ga je daar doen? Hem leren hoe op een fatsoenlijke manier met admins om te gaan en hoe een beschrijving te maken?

8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op maart 21, 2013, 22:41:31 PM
Citaat van: Marcel van kammen op maart 21, 2013, 21:36:41 PM
als die waarnemer van die morinelplevier dezelfde yde van der heide is als ik denk dat t is,dan st ik morgenochtend om 10 uur bij dronryp. die heeft meer kennis van vogels dan 95% van de waarnemers hier.

Tja Marcel met alle respect, maar alle bijzondere waarnemingen behoor je eigenlijk te documenteren als je deze meldt en niet zomaar zonder beschrijving te melden.
Iedereen gelijk behandelen. Zo tracht ik ook alle bijzonderheden te documenteren en ik vind dat iedereen dat zou moeten doen om de database zuiver te houden. Ik erger mij ook dood aan allerlei claims zonder beschrijvingen om mij heen in Leeuwarden.

En daarvoor mag je wat mij betreft je waarneming van die Koningseider best eens als voorbeeld gebruiken...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op maart 21, 2013, 22:49:50 PM
Citaat van: Yeronimo op maart 21, 2013, 22:41:31 PM
Citaat van: Marcel van kammen op maart 21, 2013, 21:36:41 PM
als die waarnemer van die morinelplevier dezelfde yde van der heide is als ik denk dat t is,dan st ik morgenochtend om 10 uur bij dronryp. die heeft meer kennis van vogels dan 95% van de waarnemers hier.

Tja Marcel met alle respect, maar alle bijzondere waarnemingen behoor je eigenlijk te documenteren als je deze meldt en niet zomaar zonder beschrijving te melden.
Iedereen gelijk behandelen. Zo tracht ik ook alle bijzonderheden te documenteren en ik vind dat iedereen dat zou moeten doen om de database zuiver te houden. Ik erger mij ook dood aan allerlei claims zonder beschrijvingen om mij heen in Leeuwarden.

En daarvoor mag je wat mij betreft je waarneming van die Koningseider best eens als voorbeeld gebruiken...... 8)

Had er eerlijk gezegd liever een foto van gemaakt... Met een 200mm lens kom je alleen niet ver. Mijn hoofd zat meer bij het beest volgen en afwachten of die ter plaatse ging zitten en zoveel mogelijk kenmerken in mij op te nemen of een patroon te vinden om andere mensen aan de soort te helpen. Maar dank voor je opmerking!  ;) Vincent Douwes heeft trouwens ook een prima beschrijving geplaatst en dat zou iedereen erbij moeten doen als het om iets gaat wat andere mensen niet zien die dag. Of het nou een Beflijster, Morinelplevier of Koningseider betreft.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Marcel van kammen

Ach...als je al vele tientallen keren een morinel hebt gezien en je bent veldwerk aan het doen,dan kan ik me best voorstellen dat je het overbodig vindt om in de kou een hele beschrijving toe te gaan voegen met je telefoon. Leuk om hem meteen in te voeren zodat anderen hem ook kunnen zien,toch? Dan kan je het beest wel gaan omschrijven,maar dat komt ophetzelfde neer als verwijzen naar een plaatje in een vogelboek. Zo moeilijk is een morinel niet te herkennen toch? Het is geen siberische boompieper.
Dronrijp is me te ver rijden trouwens,dus ik ga niet.  :angel:

JohanvantBosch

In de tijd/het aantal woorden dat hij gebruikt heeft om aan te geven dat hij geen beschrijving gaat maken, had hij de vogel al bijna kunnen beschrijven.

HPM

#59
Citaat van: JohanvantBosch op maart 22, 2013, 10:06:08 AM
In de tijd/het aantal woorden dat hij gebruikt heeft om aan te geven dat hij geen beschrijving gaat maken, had hij de vogel al bijna kunnen beschrijven.

Hij had toch op zijn minst een beetje vriendelijker geen beschrijving kunnen geven. Hij begon bij voorbaat al. Nu zit hij met de  gebakken waarnemingen Morinellen.
Herman van der Meer