Cercophora Septentrionalis?

Gestart door adinda, april 23, 2013, 23:35:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Van deze soort zijn rijpe sporen bijna niet te detecteren daar deze eens in de 30 dagen voorkomen.
Veelal worden vruchtlichamen gevonden waarvan alleen de eencellige sporen zichtbaar zijn (sporen hebben meer dan 10 oliedruppels)
Dit exemplaar had enige verdikking van het sporenhoofd, de sporen zijn echter nog niet rijp maar het sporenhoofd komt qua afmetingen wel overeen met hetgeen hierover is gedocumenteerd.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gulistan

Onrijpe Podospora's en Schizotheciumsporen zien er ook zo uit.
Groeten van Christiane

Gulistan

Groeten van Christiane

Gulistan

#3
Maar sowieso rijp laten worden.
Groeten van Christiane

Gulistan

Groeten van Christiane

Gulistan

Dat is geweldig! Meld je nieuwe soorten ook nog met het nieuwe soorten formulier?
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: adinda op april 26, 2013, 08:01:01 AM
Om echt zeker te zijn moet ik nog even afwachten of ik nog rijpe sporen kan vinden Christiane vanwege de septa, dus kan ik ook nog geen formulier invullen en blijft het voorlopig bij een melding.
Maar nieuwe soorten kunnen toch niet worden aangemeld bij gebrek aan herbarium materiaal?
De beide Arniums zijn wel zeker.

ZOu dan voor het eerst zijn als dit zonder materiaal voor het herbarium goedgevonden wordt. Of misschien ligt het aan de persoon. Mjn Coniochaeta vagans werd vorig jaar niet geaccepteerd omdat het materiaal door de controleur niet in het herbarium opgeslagen was. Maar ja wie ben ik??? Misschien krijg jij voorkeur Joop.

Corryabbink

Citaat van: ratje op april 26, 2013, 15:51:49 PM
Citaat van: adinda op april 26, 2013, 08:01:01 AM
Om echt zeker te zijn moet ik nog even afwachten of ik nog rijpe sporen kan vinden Christiane vanwege de septa, dus kan ik ook nog geen formulier invullen en blijft het voorlopig bij een melding.
Maar nieuwe soorten kunnen toch niet worden aangemeld bij gebrek aan herbarium materiaal?
De beide Arniums zijn wel zeker.

ZOu dan voor het eerst zijn als dit zonder materiaal voor het herbarium goedgevonden wordt. Of misschien ligt het aan de persoon. Mjn Coniochaeta vagans werd vorig jaar niet geaccepteerd omdat het materiaal door de controleur niet in het herbarium opgeslagen was. Maar ja wie ben ik??? Misschien krijg jij voorkeur Joop.

Als het goed is moet wetenschappelijk onderzoek berusten op feiten (bewijzen).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citaat van: Corryabbink op april 26, 2013, 17:05:16 PM
Citaat van: ratje op april 26, 2013, 15:51:49 PM
Citaat van: adinda op april 26, 2013, 08:01:01 AM
Om echt zeker te zijn moet ik nog even afwachten of ik nog rijpe sporen kan vinden Christiane vanwege de septa, dus kan ik ook nog geen formulier invullen en blijft het voorlopig bij een melding.
Maar nieuwe soorten kunnen toch niet worden aangemeld bij gebrek aan herbarium materiaal?
De beide Arniums zijn wel zeker.

ZOu dan voor het eerst zijn als dit zonder materiaal voor het herbarium goedgevonden wordt. Of misschien ligt het aan de persoon. Mjn Coniochaeta vagans werd vorig jaar niet geaccepteerd omdat het materiaal door de controleur niet in het herbarium opgeslagen was. Maar ja wie ben ik??? Misschien krijg jij voorkeur Joop.

Als het goed is moet wetenschappelijk onderzoek berusten op feiten (bewijzen).
Helaas Corry, gaat dat niet zo. Henk Lammers heeft bevestigd dat het mijn genoemde vondst is, foto's zijn meegestuurd, nieuwe soortenlijst ingevuld.  Aldert heeft me laten weten dat de vondst niet opgenomen wordt. Jammer van het werk wat ik (en anderen) eraan gedaan hebben. Ik begrijp deze gang van zaken niet. Het zou toch om de vondst moeten gaan lijkt me.

grietaf

Heeft Aldert de reden nog vermeld?
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op april 26, 2013, 19:21:39 PM
Heeft Aldert de reden nog vermeld?
Grieta.
Ja Grieta, omdat HenK Lammers het materiaal niet in een herbarium had gedaan. Hij had hierover nog contact gehad met Henk en that's it. Daarom werd de vondst niet geregistreerd.

grietaf

Voortaan in ieder geval zelf ook nog materiaal bewaren als je genoeg hebt zou ik zeggen. Maar het is wel erg jammer.
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op april 26, 2013, 20:17:43 PM
Voortaan in ieder geval zelf ook nog materiaal bewaren als je genoeg hebt zou ik zeggen. Maar het is wel erg jammer.
Grieta.
Ja dat is het zeker. Het zat maar op 1 hazenkeuteltje en wat met je dan?  :angel:

Gulistan

Halve Hazenkeuteltje houden en gelijk drogen en in een luciferdoosje met label!
Groeten van Christiane

ratje

Christian door schade en schande wordt je wijs.
Ik vind echter dat de NMV met 2 maten meet. Onlangs had Corry een nieuwe soort voor NL ( die ik haar overigens van harte gun, dat daar geen misverstanden over ontstaan) en deze wordt wel goed bevonden ( ook zonder nieuwesoortenlijst, als ik het goed heb gelezen). Ik begrijp dan niet waar het aan ligt. Ik Denk nog steeds dat het om vondsten gaat en verder wil ik maar niet doemdenken, hoewel me dit moeilijk lijkt.

Je hebt gelijk Joop om het aan te melden. Ik kijk uit hoe men met jouw nieuwe vondsten omgaat. Als dit alles wel kan heb ik het wel even gehad met...

Gulistan

Deze dingen gebeuren toch iedereen!Je hebt heel bijzondere vondsten en maar een handvol mensen weten ervan. Ik had ooit eentje, die was misschien een geheel nieuwe soort. Die heb ik naar onze bekende ascomyceten kenners gestuurd, er is veel onderzocht, mooie foto's gemaakt, maar (ook door mij) niets bewaard. De vakantietijd kwam er ook nog tussen.Toen was het materiaal op en niets nieuws meer te vinden. Niet getreurd, wij hebben toch steeds weer nieuwe ontdekkingen! Voor de leukigheid laat ik de soort nog een keer hier zien. De soort leek op Karstenella vernalis had maar had een andere sporenmaat . Misschien vindt iemand anders die soort nog een keer! Uiteraard piepklein, op rottend loofhout. :)

Groeten van Christiane

Gert Kremer

ach... mijn Camarops tubulina is ook in rook opgegaan.   :'(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Niet getreurd, wij gaan vrolijk verder! ;)
Groeten van Christiane

Corryabbink

#18
Citaat van: ratje op april 27, 2013, 14:05:18 PM
Christian door schade en schande wordt je wijs.
Ik vind echter dat de NMV met 2 maten meet. Onlangs had Corry een nieuwe soort voor NL ( die ik haar overigens van harte gun, dat daar geen misverstanden over ontstaan) en deze wordt wel goed bevonden ( ook zonder nieuwesoortenlijst, als ik het goed heb gelezen). Ik begrijp dan niet waar het aan ligt. Ik Denk nog steeds dat het om vondsten gaat en verder wil ik maar niet doemdenken, hoewel me dit moeilijk lijkt.

Je hebt gelijk Joop om het aan te melden. Ik kijk uit hoe men met jouw nieuwe vondsten omgaat. Als dit alles wel kan heb ik het wel even gehad met...
Hannie ik weet niet waar je het over hebt. Ik heb samen met de DC van Overijssel een formulier ingevuld. Daarna was het OK. Ik heb nog wel materiaal maar dat hoefde ik niet op te sturen omdat de foto's in combinatie met de microfoto's voldoende bewijs waren voor die soort. Ik bewaar meestal enige tijd materiaal.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Citaat van: adinda op april 27, 2013, 23:46:07 PM
Citaat van: Corryabbink op april 27, 2013, 22:55:54 PM
Ik heb samen met de DC van Overijssel een formulier ingevuld. Daarna was het OK. Ik heb nog wel materiaal maar dat hoefde ik niet op te sturen omdat de foto's in combinatie met de microfoto's voldoende bewijs waren voor die soort. Ik bewaar meestal enige tijd materiaal.
Dit begrijp ik even niet.
Waarom moet ik dan herbarium materiaal hebben om een soort die zo'n 100 jaar verdwenen was en door Norbert Heine op zeker was gesteld te kunnen melden terwijl er voldoende fotomateriaal aanwezig is om dit te kunnen bevestigen?
Volgens mij meten we tegenwoordig niet meer met een micrometer in het oculair maar met een software programma dat gekalibreerd is met de bijbehorende microscoop waardoor zeer nauwkeurige metingen worden verkregen.
En is iemand als Norbert Heine niet deskundig genoeg om de determinatie van dit soort paddenstoelen via fotomateriaal te kunnen bevestigen of moet dit specifiek een Nederlander zijn die de soort zelf onder ogen moet hebben gehad om e.e.a. te kunnen bevestigen?
Dan heb ik toch verdraaid veel bewondering voor Martin die veel paddenstoelen alleen van macroscopisch fotomateriaal weet te herkennen en als daar ook nog eens microscoop foto's worden bijgevoegd zal hij helemaal zeker kunnen zijn.

Het gaat niet om de persoon maar om de soort denk ik. Misschien had jij een lastiger te determineren soort. De sporen van mijn vondst waren onmiskenbaar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dieter

Citaat van: adinda op april 28, 2013, 09:15:28 AM
Voor de mensen van Asco-France is dat zeker het geval en als ze iets missen dat belangrijk is voor determinatie wordt dat ook aangegeven en dat laatste is nu juist wat ik hier in hoofdlijnen vaak mis (uitzonderingen daargelaten).


Dat heeft met kennis van de soorten te maken ;)

En voor de overige discussie. Lijkt het me geen goed idee om even met de NMV samen te zitten? Want dit systeem lijkt me achterhaald... Herbariummateriaal dient als referentiemateriaal, maar foto's kunnen dit even goed zijn. Veel van de kenmerken gaan toch verloren na enige tijd.

Groet,
Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

grietaf

Citaat van: Corryabbink op april 27, 2013, 22:55:54 PM
Ik heb nog wel materiaal maar dat hoefde ik niet op te sturen omdat de foto's in combinatie met de microfoto's voldoende bewijs waren voor die soort. Ik bewaar meestal enige tijd materiaal.
Er is door Corry dus wel degelijk materiaal bewaard (vooral niet weggooien Corry!)
Misschien is het inderdaad een idee als het systeem door de NMV veranderd wordt, maar daar kan ik niet over oordelen.
Ik zou zeggen kom eens naar de ledenvergadering en breng het daar te berde.
Grieta.

Gulistan

Volgens mij is het ook goed bij de kleine soorten, om gewoon het preparaat van een heel zwammetje middels een lak of hars af te sluiten en dan te bewaren.
Groeten van Christiane

Corryabbink

Citaat van: grietaf op april 28, 2013, 11:22:46 AM
Citaat van: Corryabbink op april 27, 2013, 22:55:54 PM
Ik heb nog wel materiaal maar dat hoefde ik niet op te sturen omdat de foto's in combinatie met de microfoto's voldoende bewijs waren voor die soort. Ik bewaar meestal enige tijd materiaal.
Er is door Corry dus wel degelijk materiaal bewaard (vooral niet weggooien Corry!)
Grieta.

Grieta ik gooi nooit zo snel iets weg, daarom heb ik ook een huis vol rotzooi en daar komt alleen nog maar meer bij. Planten, mossen, korstmossen, kranswieren en diverse paddestoelen maken dat er geen eind aan de rommel komt. Heel veel soorten blijken na jaren nog opgevraagd te worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

bruggeman

Citaat van: Gert Kremer op april 27, 2013, 22:12:52 PM
ach... mijn Camarops tubulina is ook in rook opgegaan.   :'(

Weet je dat zeker Gert? Huub van der AA vroeg mij toen hij aan het opruimen was wat hij er mee meost en ik heb toen gevraagd hjet naar Leiden te sturen.

Dat andere ding, die gal op eikentrilzwam die is echt weg helaas
groet,
Ida

ratje

Citaat van: Corryabbink op april 27, 2013, 22:55:54 PM
Citaat van: ratje op april 27, 2013, 14:05:18 PM
Christian door schade en schande wordt je wijs.
Ik vind echter dat de NMV met 2 maten meet. Onlangs had Corry een nieuwe soort voor NL ( die ik haar overigens van harte gun, dat daar geen misverstanden over ontstaan) en deze wordt wel goed bevonden ( ook zonder nieuwesoortenlijst, als ik het goed heb gelezen). Ik begrijp dan niet waar het aan ligt. Ik Denk nog steeds dat het om vondsten gaat en verder wil ik maar niet doemdenken, hoewel me dit moeilijk lijkt.

Je hebt gelijk Joop om het aan te melden. Ik kijk uit hoe men met jouw nieuwe vondsten omgaat. Als dit alles wel kan heb ik het wel even gehad met...
Hannie ik weet niet waar je het over hebt. Ik heb samen met de DC van Overijssel een formulier ingevuld. Daarna was het OK. Ik heb nog wel materiaal maar dat hoefde ik niet op te sturen omdat de foto's in combinatie met de microfoto's voldoende bewijs waren voor die soort. Ik bewaar meestal enige tijd materiaal.

Hoi Corry,
Ik had je topic over de soort gevolgd, alleen was het me ontgaan dat je een lijst had ingevuld. Maar dan nog wordt er wel degelijk verschil gemaakt. Bij mij moest het in een herbarium en mijn nieuwesoortenlijst had maanden bij Aldert gelegen omdat hij het docx bestand niet had kunnen openen. Terwijl 1 mailtje voldoende had kunnen zijn.
Tuurlijk kan er wel eens iets mis gaan. ALs je echter al 3x een vondst hebt gedaan die nieuw voor NL. is en je dit in je naiviteit met anderen deelt en deze vervolgens met de eer gaan strijken wordt ik er niet vrolijk van.
Het neemt niet weg dat ik er mee door blijf gaan omdat het een erg boeiende materie is.

Gulistan

Citaat van: adinda op april 28, 2013, 13:50:45 PM
Kan ik daar ook blanke nagellak voor gebruiken?
Blijft nog het probleem van het niet meer aanwezig zijn van andere exemplaren van de soort die onder de  :micro: ligt, zo niet dan blijft het bij foto's.
Voor soorten die bedekt zijn met haren lijkt het mij dat de karakteristieken van deze haren verloren gaan als ik ze in de lak zet.
Ik weet eigenlijk niet, of het voldoende is voor het aanmelden van nieuwe soorten, omdat ze naar herbariummateriaal vragen. Maar het blijft wel beter zichtbaar dan die kleintjes op een gedroogde mestkeutel. Volgens mij neem je de lak voor de zijkanten van het dekglaasje, dacht ik, en niet het hele preparaat.
Groeten van Christiane

ratje

Ik zag zojuist dat bij de nieuwesoortenlijst miv vandaag de Coniochaeta vagans in behandeling is genomen.  :duim:

xenion

Wij kunnen weinig veranderen aan hoe de NMV omgaat met nieuwe soorten, neem contact op met Aldert en overleg het met hem. Er moet uiteraard wel iets van documentatie zijn om de soort te kunnen accepteren. En hou er rekening mee dat hun ook erg druk zijn, de nieuwesoortenlijst wordt maar een paar keer per jaar geupdate.

Een aantal van mijn nieuwe soorten zijn na overleg met Aldert zonder materiaal geaccepteerd. Wel heb ik microscoopfoto's van de belangrijke kenmerken gemaakt en gemailed, die worden dan aan het formulier gekoppeld.

Toen ook nog deze tip van Aldert gehad voor het maken van houdbare preparaten (zelf nog niet toegepast):
CiteerHet maken van houdbare preparaten vergt wat oefening: leg een stukje glycerine op een voorwerpglas en verwarm dat glas van onderen (lucifer, aansteker), zodat de glycerine vloeibaar wordt (niet laten koken!). Leg nu het vantevoren gekleurde object in de vloeibare glycerine en dek luchtbelvrij af met een dekglaasje. Laat het preparaat afkoelen en sluit het daarna luchtdicht af door met nagellak de randen van het dekglaasje dicht te smeren.
Groeten,
Martin

Gulistan

Dat ga ik de volgende keer bij een nieuwe soort uitproberen!
Groeten van Christiane