Hoofdmenu

Curculio glandium

Gestart door hedy2411, april 22, 2013, 20:54:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet de naam van dit snuitkever?
Gevonden 29-7-2011 in Zeist.

beetlestitch

in de buurt van curculio venosus denk ik.
Toon Keukelaar

Arp

Curculio wel uiteraard, maar ik vind voor venosus de snuit te lang, schildje te breed en kleur te donker (?!?).

Denk dat je bij nucum/glandium moet zijn (habitus niet goed voor betulae). Ik kan bijna geen haarkam ontdekken, maar heb er desondanks toch meer een nucum-gevoel bij - heb die vaker rond zien zwalken met nauwelijks herkenbare/dunne kam.

@Hedy: Heb je een plaatje iets meer van de zijkant schuin van achteren over de kont heen? En weet je iets over de vindplaats? Eik of Hazelaar?

Theodoor?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Hallo Arp,


Dank voor je reactie! Ik heb helaas geen andere positie dan degeen die ik er bij heb gezet.
Ze zijn moeilijk he deze snuitkevers!
Ik heb nog twee andere gevonden, hoop ik morgen te downloaden.


Groetjes,
Hedy

Th.Heijerman

Ja, nucum of glandium. Ik neig naar glandium ...

Arp

@Hedy: Okay, vergeet mijn geneuzel  ;)

@Theodoor: Waardoor ik o.a. aan nucum dacht is omdat ik iets in m'n kop het zitten met een richel/randje dat bovenop de snuit tot ongeveer de voelers door zou lopen - ik meende die op de eerste foto te herkennen, maar het zal idd glans zijn.

Dat deze eerder glandium zal zijn, geloof ik graag van je (klopt ook beter met haarkam), daar gaat het niet om. Maar ik wilde dat van die richel net even terugzoeken en kan het nergens vinden (nou ja, "nergens" - in de FHL en in "Rüssler BWs" niet).

Heb jij enig idee hoe die richel in m'n kop komt?  :rolleye:

P.S. Nog een idee voor deze? http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=222937.msg1376798#msg1376798
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Laat maar, kbennunwarhoof  :rolleye:  die richel was dus een kenmerk om venosus en pellitus uit elkaar te houden  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Arp en Theodoor: bedankt voor jullie reacties!



Groetjes,
Hedy