Meeuwenoverlast, beschermde status en eieren verwisselen - Haarlem

Gestart door Botervlieg, april 22, 2013, 10:55:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Thank you for your reaction Anders....  :duim:

CiteerNadat in april al de mogelijkheid is gecreëerd om meeuweneieren te verwisselen, heeft de gemeenteraad nu ook ingestemd met ons voorstel om vanuit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) het mogelijk te maken om het voeren van meeuwen te verbieden. Dit betekent dus niet dat nergens in Haarlem meer de eendjes gevoerd mogen worden, maar dat het college kan ingrijpen op plaatsen waar de overlast uit de hand loopt. Daar kan dan een lokaal verbod worden ingesteld, met een boete van maximaal € 130. Dit is één van de vele middelen die we als Haarlem kunnen inzetten om de meeuwenoverlast te beperken.
Voor het voeren van meeuwen gaat natuurlijk niemand de gevangenis is. Voor het niet betalen van boetes overigens wel...
Merijn Snoek - fractievoorzitter CDA Haarlem

Bron: http://www.dichtbij.nl/zuid-kennemerland/regionaal-nieuws/artikel/2803006/celstraf-voor-het-voeren-van-meeuwen-in-haarlem-terecht.aspx (17-05-2013 / 15:03:21)

theomuusse

Leuke wet om uit te testen: ik gooi mijn vuilniszak open op straat, of mijn patatje wat tegenvalt.
Is dit meeuwenvoeren of gewoon onbeschoft?

Of: veel moslims gooien eten naar de vogels omdat ze dat uit geloof doen...
Moeten ze naar de duiven gooien, de eenden of de kraaien?

Theo


Margreet Kwh

Ik zie dat er ook een poll bijstaat. Ik ga nog op zoek naar het papieren artikel.
In de stad zijn ook bill-boards geplaatst door de gemeente, om het voeren tegen te gaan.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

Ja klopt, die hangen al heel lang door de hele stad, maar dat is (in mijn ogen) niet waar het aan ligt.


Jeroen Nagtegaal

Als er nog steeds geen ontheffing is, heeft ingrijpen nu geen zin meer... De eerste kuiken zijn geboren, en de rest zal de komende dagen volgen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Ja, daar heb je wel gelijk in.

Probeer er ondertussen achter te komen wat het probleem nu eigenlijk is en waar, ik zou er wel eens willen gaan kijken dan namelijk.

Lees her en der over meeuwen die zakken open maken (hoewel ik zelf eigenlijk vaker zie dat kauwen dat doen) en dat ze voor geluidoverlast zorgen.
Vermoedelijk gaat het om meeuwen in Schalkwijk (precies waar weet ik niet) en bij Kleverpark (precies waar weet ik niet).

Groetjes, Marleen

Frank van de Putte

Hier in Zeeland hebben ze iets verzonnen tegen meeuwen; bakjes gel. Het werkt alleen niet erg goed als het bewolkt is.

http://www.pzc.nl/regio/walcheren/meeuwen-op-beeld-michiel-de-ruyter-laten-zich-niet-wegjagen-1.3832933


Dus gewoon alle dakranden in de stad voorzien van bakjes gel (kosten ongeveer 300 euro per strekkende meter) en dan hopen dat de zon gaat schijnen  :)

http://www.keeskooijman.nl/webshop/126/Vogelwering--duivenoverlast/2746/NIEUW-Bird-Free-verjaagt-alle-vogels
Groetjes,

Frank van de Putte

Botervlieg

.... en we gaan nog even door....

http://www.rtvnh.nl/nieuws/132099/130%20euro%20boete%20voor%20voeren%20meeuwen

Heb op het Natuur in Haarlem forum daar ook een bericht over geplaatst, maar daar blijft het nog redelijk stil...
http://natuurinhaarlem.nl/Forum/viewtopic.php?f=35&t=52

Groetjes, Marleen

joostheeremans

Citaat van: M. Baltus op januari 09, 2014, 12:23:53 PM
.... en we gaan nog even door....

http://www.rtvnh.nl/nieuws/132099/130%20euro%20boete%20voor%20voeren%20meeuwen

Heb op het Natuur in Haarlem forum daar ook een bericht over geplaatst, maar daar blijft het nog redelijk stil...
http://natuurinhaarlem.nl/Forum/viewtopic.php?f=35&t=52

Groetjes, Marleen
Heeft Haarlem nou al overal ondergrondse vuilnisbakken gecreëerd of zitten er nog steeds een paar wijken zonder?

Journalistiek op nederhop-niveau: "Eerder wees de gemeente een bedrijf aan die eieren ging verwisselen om zo het aantal meeuwen te verminderen"
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Botervlieg

Citaat van: joostheeremans op januari 09, 2014, 12:37:39 PM
Citaat van: M. Baltus op januari 09, 2014, 12:23:53 PM
.... en we gaan nog even door....

http://www.rtvnh.nl/nieuws/132099/130%20euro%20boete%20voor%20voeren%20meeuwen

Heb op het Natuur in Haarlem forum daar ook een bericht over geplaatst, maar daar blijft het nog redelijk stil...
http://natuurinhaarlem.nl/Forum/viewtopic.php?f=35&t=52

Groetjes, Marleen
Heeft Haarlem nou al overal ondergrondse vuilnisbakken gecreëerd of zitten er nog steeds een paar wijken zonder?

Journalistiek op nederhop-niveau: "Eerder wees de gemeente een bedrijf aan die eieren ging verwisselen om zo het aantal meeuwen te verminderen"

Er zijn nog steeds wijken zonder. Bovendien ligt overal enorm veel troep. Alle prullenbakken verdwijnen "want" er zijn ondergrondse containers.
Maar als jij onderweg bent en iets wilt weggooien, pakje drinken, zakje van boterhammen of weet ik wat, dan is er dus geen prullenbak meer om het in te doen.
Zelfs als ik tijdens het wandelen andermans troep wil weggooien kan dat niet. Want je kan (volgens mij) niet alle containers overal in de stad openen.
(Laat staan als je niet in die betreffende stad woont maar de stad wel bezoekt oid)

Maar tja wat zal ik er van zeggen. Ik kan er niet over oordelen, ik heb er zelf weinig last van.
Ja ik vind rondjesvliegende scholeksters of een koekoek in het centrum van mijn 12km lange wandeling door de duinen ook vervelend.
Maar kom op...

Alsof boete voor brood gooien de oplossing is. Via twitter van Natuur in Haarlem roep ik de mensen uit de Haarlemse politiek op mee te gaan op Wildlife Safari met mij.
Ik wil wel weten wat ze over de meeuwen te vertellen hebben. Maarja, zoals je al had kunnen raden, tot dusver zwijgt iedereen.

Ze weten niet waar ze het over hebben.

De reactie op het NiH forum is ook wel "grappig" -> "Ik was de meeuwen eigenlijk alweer vergeten" ja gek he het is winter (althans, in theorie).

Groetjes, Marleen


KorHaan

Leuk filmpje.


"Zo heeft de gemeente netten gespannen zodat de meeuwen er niet meer kunnen broeden".

Lijkt me lastig om op een schuin dak nesten te bouwen, maar ik ben dan ook geen meeuw. En geen gemeenteambtenaar.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Botervlieg

Tja en kokmeeuwen die broeden in Haarlem? Euhm....

Overigens - even voor de duidelijkheid - is die wet er nu al doorheen en loop ik dus vanaf 1 februari dat risico of moet dat nog ergens worden goedgekeurd?

Oenanthe

Waarschijnlijk is het voerverbod vastgelegd in de APV. Je kunt bij de gemeente navragen wanneer die wijziging van kracht wordt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg



Botervlieg

Ik probeer het echt wel een soort van serieus te nemen, de meeuwenoverlast.
Ik bedoel. Ik wil dan wel eens horen en/of zien waar die mensen het over hebben.

Maar de filmpjes met meer dan 10 meeuwen zijn niet in Haarlem maar bij zee gemaakt.
De mensen op de filmpjes zijn óf helemaal niet tegen de meeuwen of beetje mompelend dat het wel vervelend is.
Geen felle tegenstanders die op tv kunnen/willen?
Daarnaast wordt er steeds gezegd dat vanaf volgende maand die boete er is, maar ergens anders las ik weer dat dat nog besloten moet worden,
en slechts op enkele plekken waar veel overlast is gaat gelden.

Toch lijkt RTL nieuws er een beetje iets van begrepen te hebben. Behalve dat "zeemeeuwen" niet bestaan, hebben ze het wel over de reden waarom ze in de stad zijn (verjaagd door de vossen uit de duinen) en dat het met de overlast 'nu' eigenlijk meevalt, dat het alleen van het voorjaar is als ze broeden.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste-videos-nieuws/boete-voor-voeren-meeuwen-haarlem-130-euro

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Zojuist een mail gestuurd naar alle ringers van wie ik in Haarlem vogelringen heb afgelezen.

CiteerVandaag zat ik bij het Spaarne om vogelringen af te lezen. Ik had één snee brood in hele kleine stukjes gevoerd. Op dat moment kwam er een medewerker van Handhaving aanfietsen. Ik werd meteen streng aansproken en gewaarschuwd voor een boete van 120 euro voor het voeren van de vogels, alsof de regel al is ingegaan (wat niet het geval is!). Hoewel de gemeente en de initiatiefnemer Merijn Snoek van CDA beweren dat je niet om een klein beetje voeren een boete zult krijgen, maar alleen wanneer het écht erg is, vertrouw ik hier niet op.

In Haarlem is al jaren discussie over meeuwenoverlast. Terecht of onterecht, ik weet het niet. Wel is het zo dat de gemeente steeds verder gaat in het bestrijden van "meeuwenoverlast". Dat houdt in dat je in Haarlem vanaf 1 februari een boete van 130 euro kunt krijgen, voor het voeren van... tja van wat eigenlijk. Het is mij onbekend wat de regel wordt, of je geen vogels meer mag voeren of geen meeuwen. Het zal er niet toe doen (zeker niet als je vaker gezien wordt met brood in je handen) en ik ga het niet uittesten. Dus ook van andere vogels dan meeuwen, zullen van mij geen ringgegevens meer komen. Zij dragen immers nog veel vaker metalen ringen ipv kleurringen.

Op deze manier heb ik er geen zin in. Ik wil niet continu om mij heen moeten kijken of er handhavers (al dan niet "verkleed" als burger) in de buurt zijn. Ik heb geen zin in steeds opnieuw discussie. Ik heb geen zin om "herkent" te worden als overlastgever omdat ik vogelringen aflees.

Dat houdt in dat ik stop met het aflezen van vogelringen in Haarlem. Dus van mij zullen jullie geen ringgegevens meer ontvangen. Tenzij ik de ring zonder voeren kan aflezen. Maar houdt er rekening mee dat ik mijn rondes door Haarlem niet meer ga maken. Want het kost mij onnodig tijd en moeite en zonder het voeren wordt het toch een heel stuk lastiger.

Groetjes, Marleen

frankmeer

Marleen, dat je bent aangesproken is vervelend, maar ik zou in ieder geval nog zeker doorvoeren tot de maatregel officieel ingaat. Zolang het nog kan gebruik van maken.
Frank van der Meer


Botervlieg

Ik heb die stukken nu net gelezen en bekeken.

Het is precies mijn meeuwenronde langs het Spaarne die geheel verboden gebied is geworden voor het voeren van alle vogels.
Dus niet alleen meeuwen.

Groetjes, Marleen


Mark Zevenbergen

Hallo Marleen,

Kun je geen parkeerplaats/pleintje/parkje vinden net buiten het rood omlijnde gebied. De meeuwen zijn niet gek, en zullen op zoek gaan naar een alternatieve voedselbron. Als jij die voedselbron net buiten het gebied kan bieden, zullen ze daar snel genoeg aan gewend zijn.

Tevens moet ik de eerste handhaver nog tegen komen die een kind onder de 10 jaar een boete oplegt voor het voeren van eendjes. Dus misschien kun je een paar 9 jarigen ronselen om brood te strooien?  ;D (Uiteraard zelf op gepaste afstand blijven, want anders krijg jij alsnog de boete.)

groet (en blijven aflezen), Mark

Henri25

Of eens in gesprek gaan voor een ontheffing? Je hebt gegronde redenen... dat zou ik althans proberen?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Remon

Daar zou ik ook voor gaan, zeker als je aangeeft dat aflezen van ringen bijdraagt aan de kennis over de verspreiding van meeuwen, en daarmee ook aan kennis over de benoemde 'meeuwenproblematiek'.

Botervlieg

Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Citaat van: Mark Zevenbergen op januari 22, 2014, 14:35:45 PM
Kun je geen parkeerplaats/pleintje/parkje vinden net buiten het rood omlijnde gebied. De meeuwen zijn niet gek, en zullen op zoek gaan naar een alternatieve voedselbron. Als jij die voedselbron net buiten het gebied kan bieden, zullen ze daar snel genoeg aan gewend zijn.
Ja, dat kan. Ik voel mij daar alleen niet zo prettig bij. Niet iedereen zal die artikelen lezen en weten waar het wel/niet verboden is om meeuwen te voeren.
Dus je krijgt niet alleen discussies met handhaving, maar ook met voorbijgangers. Ik heb er geen behoefte aan om op zo'n negatieve manier bekend te worden in de stad. Bovendien is het alleen een oplossing voor de meeuwen. Niet voor de andere vogels (O.a. Nijlgans, wilde eend, meerkoet) die met metaal geringd zijn.

Citaat van: Mark Zevenbergen op januari 22, 2014, 14:35:45 PMTevens moet ik de eerste handhaver nog tegen komen die een kind onder de 10 jaar een boete oplegt voor het voeren van eendjes. Dus misschien kun je een paar 9 jarigen ronselen om brood te strooien?  ;D (Uiteraard zelf op gepaste afstand blijven, want anders krijg jij alsnog de boete.)
Tja, deden ze het maar wel. Dan snappen misschien meer mensen dat dit gewoon niet haalbaar is. Laat duidelijk zijn. Ik ben voor de natuur, maar tegen overlast. Maar 130 euro boete tegen het voeren lost het meeuwenprobleem niet op. Ook ik zie dat sommige mensen heel veel voedsel dumpen. En daar ben ik het ook niet mee eens. Maar valt dat niet gewoon onder "afval dumpen" waarvoor je altijd al een boete kon krijgen?

Citaat van: Henri25 op januari 22, 2014, 14:46:33 PM
Of eens in gesprek gaan voor een ontheffing? Je hebt gegronde redenen... dat zou ik althans proberen?

Citaat van: Remon op januari 22, 2014, 14:59:20 PM
Daar zou ik ook voor gaan, zeker als je aangeeft dat aflezen van ringen bijdraagt aan de kennis over de verspreiding van meeuwen, en daarmee ook aan kennis over de benoemde 'meeuwenproblematiek'.

Ja, dat zou ik ook graag willen. Ik probeer in contact te komen met Sovon (en zij met mij). Hopelijk kunnen zij helpen of adviseren.

Groetjes, Marleen

ZLHaberham

#57
Je kunt misschien ook afwachten tot die handhavers er genoeg van krijgen. In A'dam-Oost is het al jaren verboden om vogels te voeren, ook op typische recreatieplekken als het Oosterpark, waar op zondag complete gezinnen het oude brood aan de eendjes voeren tussen de kleurige verbodsborden in. Ik hoef, als ik meeuwen kijk, nooit langer dan een kwartier te wachten tot er weer ergens iemand wat neergooit (zelf heb ik om die reden vrijwel nooit iets bij me). Daar is niet tegenop te handhaven, dus die borden staan er voor joker.

Botervlieg

Hallo,

Bij één van de plekken zou zoiets kunnen. Daar wordt regelmatig gevoerd en daar maak ik ook wel eens gebruik van.
Alleen veel mensen gooien het neer en lopen meteen weer weg.
Als ik dan in de buurt van het voer ga staan dan zou handhaving kunnen denken dat het van mij komt.

Weet je wat het is, ik kan wel van alles verzinnen waarmee ik vind dat ik mij aan de regels hou,
maar zij staan "in hun recht" als zij mij een boete geven. Want ik ben geen moeder met kind en ik voer regelmatig.
Ik heb dan ook wel eens een heel brood bij me. Waarvan ik dan maar 3 sneetjes gebruik, maargoed, dat zien zij niet.
Dus wat ik ook verzin, als zij een boete willen geven, dan mogen/kunnen ze dat. En ik wil dat risico niet lopen.
We hebben het niet over 10 of 20 euro. Maar 140 euro!

Groetjes, Marleen

ZLHaberham

Citaat van: M. Baltus op januari 23, 2014, 06:49:32 AM
Als ik dan in de buurt van het voer ga staan dan zou handhaving kunnen denken dat het van mij komt.

Als "zou kunnen denken" een argument is om iemand een boete te geven, is het rechtssysteem stuk. Ze zullen je toch op heterdaad moeten betrappen. Mocht je toch een boete krijgen voor wat een ander gedaan heeft, dan kun je simpelweg weigeren te betalen en het voor laten komen, dan vernietigt de rechter de boete alsnog als de handhavers niet kunnen aantonen dat jij de dader bent.