Hoofdmenu

welke meeuwen?

Gestart door R.Gjaltema, januari 25, 2014, 16:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

R.Gjaltema

vandaag nogmaals geprobeert een pontische of geelpoot meeuw te vinden.
Ik heb zo gezegt niet zoveel verstand van meeuwen maar moet het toch eens leren.
als hier geen enkele tussen zit dan zal ik eens een bevriende vogelaar vragen om hulp bij determinatie in het veld.
heb hier drie foto,s van meeuwen wie weet welke het zijn?

frankmeer

Als je wil leren vermoed ik dat je er meer aan hebt om zelf eerst eens een poging te wagen dan om een antwoord voorgeschoteld te krijgen. Dus: wat zijn je overwegingen bij bovenstaande vogels, hoe oud zijn ze, enz.? Daarnaast zou ik eerst de algemene soorten zo goed mogelijk leren kennen voordat je gericht gaat zoeken naar een Pontische of Geelpoot, dat gaat dan namelijk veel makkelijker. Het leerproces gaat met vallen en opstaan en als je hier je gedachten over de foto's post, is er altijd wel iemand die je verder op weg wil helpen.
Frank van der Meer

R.Gjaltema

beste Frankmeer.

ik heb mijn anwb vogelboek echt al wel helemaal uitgeplozen voor ik op zoek ging naar deze meeuwen. ook heb ik op waarnemingen foto,s van de desbetreffende soorten bekeken.
een bevriende vogelaar van me kan alles haarfijn uitleggen hoe de verschillen zijn alleen heb ik eerst getracht zelf eens te proberen te ondekken. Aan de hand daarvan heb ik deze vogels uitgekozen waarvan ik dacht (denk)dat het geelpoten kunnen zijn.
Ik heb zoveel mogelijk gelet op een wittere kop dan zilvermeeuw en iets donker om het oog en grote zwarte snavel.
nu is dus van mij de vraag welke als dit zijn. als ik het antwoord op deze vraag niet weet. hoe kan ik dan weten of ik de vogels wel of niet goed gedetermineert heb.

maartenwielstra

Ik heb meeuwen leren herkennen (ook de gewone soorten), door te zoeken naar vogels op de manier waarop de topicstarter dit doet. Het zoeken naar vogels die er anders uitzien dan doorsnee is een goede manier om de variatie van de gewone soorten te herkennen, en door deze voor te leggen bij kenners die argumenten geven, wordt de groep ondetermineerbare afwijkende vogels steeds kleiner, en vind je steeds beter de moeilijkere soorten. Dat is mijn mening. Natuurlijk is het wel handig om aan te geven op basis van welke kenmerken je een vermoeden hebt; dat geeft de helper handvaten om uit te leggen waar het mis is gegaan.

maartenwielstra

Kenmerken zoals kopkleur, snavelvorm, en oogmasker zijn voor een niet-kenner van de schaarsere soorten moeilijk te bepalen. Misschien is het dan beter om evenveel te concentreren op kenmerken die te zien zijn aan de vleugel. Vleugeldekveren en tertials zijn hierin erg belangrijk. Enige ervaringskennis van slijtage (kleur bruin wordt valer, lichte randen en kartels worden smaller of verdwijnen, contrast met verse veren -zoals mantelveren t.o.v. vleugeldek- wordt sterker --> de leuke soorten worden vroeger in het jaar geboren, dus groeien, ruien en slijten sneller!), en mate van karteling aan grote dekveren/tertials per soort, zijn belangrijkere kenmerken. En altijd handig om te weten: een 1e jaars vogel die t/m de winter al veren heeft geruid op de vleugel (dekveren/tertials) is altijd een goede kanshebber voor iets leuks. Met name als het om meer dan 1 veer gaat, en als er 'van binnen naar buiten' wordt geruid (dus niet rui die veroorzaakt is door blessure). Iets wat veel mensen zich denk ik niet beseffen...

R.Gjaltema

Bedankt voor je reactie maarten wielstra.

Even wat over mijzelf
Ik ben zelf nog maar vanaf vorig jaar mei aan het vogelen geslagen. Als je weet wat ik van alle soorten vogels al wel niet geleerd heb dit half jaar dat wil je niet weten. Als je na gaat dat ik een leek was op vogelgebied, behalve volierevogels dan :blink:. En dat ik al zo, n 175 vogelsoorten zelf gedetermineerd heb met goedkeuring op foto getuigd volgensmij wel  dat ik niet te lui ben om te leren. Alleen zover als hier ingegaan moet worden op bevedering en kleur heb ik nog niet gedaan. Dit zijn dus soorten waarbij ik meer uitleg nodig heb dan gedacht. Al vind ik het uit boekjes en van papier vaak moeilijker te leren dan in het veld. Ik heb besloten een bevriende collega die erg bekend is met deze soorten eens om hulp te vragen in het veld. Ik neem aan dat geen van mijn gefotografeerde vogels een geelpoot betreft?

Martijn Bot

Citaat van: R.Gjaltema op januari 25, 2014, 18:08:16 PM
Ik neem aan dat geen van mijn gefotografeerde vogels een geelpoot betreft?
Inderdaad, het zijn allemaal Zilvermeeuwen. Zoeken naar witte koppen, zwart rond het oog en zwarte snavels gaat je vast nog een hele zwik meer Zilvers opleveren en zijn dan ook nauwelijks bruikbare kenmerken.

R.Gjaltema

Okay bedankt voor jullie reacties. Ik zal me eens verder verdiepen in deze materie.  En kom dan wel weer eens met een foto. Heb ook al even de site, s bekeken over het determineren van meeuwen en zie dat ik daar nog wel wat van kan leren.