Meeuwenoverlast, beschermde status en eieren verwisselen - Haarlem

Gestart door Botervlieg, april 22, 2013, 10:55:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Enorme meeuwenoverlast in Haarlem en toestemming om eieren te mogen verwisselen.
Wat vinden jullie ervan?

http://www.dichtbij.nl/zuid-kennemerland/lifestyle/zorg-en-welzijn/artikel/2737333/enorme-meeuwenoverlast-in-haarlem.aspx
http://www.dichtbij.nl/zuid-kennemerland/regionaal-nieuws/artikel/2751429/eierwisseling-bij-meeuwen-mag-nu.aspx

Pagina van de gemeente over meeuwenoverlast
http://www.haarlem.nl/?id=10772

Groetjes, Marleen

HPM

Het is al een jaar of vijftig bekend dat het niet helpt, hooguit als je echt alle eieren weet te vinden. Toch wordt het telkens weer geprobeerd, door elke stad opnieuw. Niets helpt. Als je geluk hebt verplaatst het probleem zich.
Herman van der Meer

arjan.kop

In plaats van bestrijden lijkt het me zinniger om eens iets aan bewustwording te gaan doen. Ik heb de eerste dertig jaar van mijn leven in en rond Leiden gewoond. Zelfde gezeur ieder jaar. Ik ben niet doof en ik zie ook liever geen vuil op straat. Van meeuwen heb ik toch nooit last gehad. Ze horen er gewoon bij als je langs de kust of een grote rivier woont. Dat gegeven accepteren scheelt een boel gezwets en vooral veel geld. Stop dat lekker in een mooie groenstrook of zo.

Oenanthe

Overlastbestrijders hebben blijkens de manier waarop ze het probleem aanpakken, geen idee van het hoe en waarom van het voorkomen van meeuwen in de stad. Ik heb al vaker op dit forum naar voren gebracht dat:

1 Stadsbroedende meeuwen hun voedsel grotendeels uit zee halen. Bij onderzoek aan broedende meeuwen in Leiden is geconstateerd dat hun menu identiek is aan dat van in de duinen broedende meeuwen

2 Het probleem van openscheurende vuilniszakken staat los van het broeden in de stad. Ook al verjaag je alle broedende meeuwen, dan nog zullen ze vuilniszakken openscheuren om er het voedsel uit te halen. Idem voor het jatten van voedsel uit de handen van mensen. Al broedt er geen meeuw in de buurt, er zullen er altijd een paar zijn die zich hiermee bezig houden.

3 Meeuwen verjagen zonder ze een alternatieve broedplek aan te bieden staat gelijk aan verplaatsen van het probleem

4 Als je meeuwen met rust laat blijft hun aantal opmerkelijk genoeg vrijwel altijd beperkt tot 1 broedpaar per dak. Pas wanneer ze van elders worden verjaagd kruipen meerdere paren bij elkaar op een dak waar ze met rust worden gelaten.

Helaas wordt dit probleem, net als vroeger het zwerfdieren of ongedierte bestrijdingsprobleem, aangepakt zonder dat de betrokkenen weten wat ze doen. Kortzichtigheid en populisme vieren hoogtij.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 22, 2013, 14:03:10 PM
O...
1 Stadsbroedende meeuwen hun voedsel grotendeels uit zee halen. Bij onderzoek aan broedende meeuwen in Leiden is geconstateerd dat hun menu identiek is aan dat van in de duinen broedende meeuwen


Indertijd is bij de meeuwen van Meijendel vastgesteld dat de Zilvers voornamelijk menselijk afval aten en dat de Mantels hun voedsel voornamelijk op zee haalden.
Herman van der Meer

Oenanthe

De onderzoeker die ik hierover sprak had het uitdrukkelijk over zeebanket. Maar ik zou graag het betrokken rapport eens lezen dus als je het kunt vinden dan heel graag.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Op de Maasvlakte enkele keren op nest gevangen. Maar zowel bij Zilver als Kleine Mantel zijn brood en vismeeuwen. Verder lijken ze op basis van terug meldingen steeds vaker in het binnenland te foerageren (akkers, stad, vuilnisbelten etc.). Dat hangt mogelijk ook samen met de langzame toename in het binnenland.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik weet niet meer wie het onderzoek toen gedaan heeft. Mogelijk vanuit of met behulp van Universiteit Leiden. Het is denk ik in de zeventiger jaren geweesten en was gedaan aan de hand van braakballen/voedselresten. Ik neem aan dat ze het in Leiden ook zo gedaan hebben.
Wel weet ik dat ik later vaak de gemakkelijk herkenbare carbonadebotjes en worsteloodjes in de kolonies heb gevonden, en natuurlijk veel plastic en zo. Maar ook braakballen vol graten.
Het fourageergedrag moet sinds die tijd wel veranderd zijn. Volgens mij foerageren er tegenwoordig in het broedseizoen ook veel meer meeuwen in de stad, wat te maken zou kunnen hebben met het afdekken van vuilnisbelten en het overgaan op verbranding van afval. Voor de sluiting werd bijvoorbeeld de Wassenaarse vuilnisbelt druk door meeuwen bezocht. Daarna konden ze moeilijk anders dan naar de stad of naar zee gaan.
En toen verdreven de vossen ze uit de duinene en gingen ze ook masaal in de kuststeden op daken broeden.
Herman van der Meer

Oenanthe

De onderzoeker die ik citeerde was inderdaad verbonden aan de universiteit. Een actueel onderzoek naar de voedselgewoonten van stadsbroedende meeuwen lijkt me wel erg gewenst. Dan weten we tenminste zeker waar we mee bezig zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Interessant.

Kan iemand me vertellen hoe die ontwikkeling is gegaan? Waren meeuwen er altijd al in NL en waar leefden en broeden ze dan voorheen? De duinen?
Maar vanwege de vossen trekken ze daar weg? Zou het mogelijk kunnen zijn dat door de jaren heen ze geleerd hebben op ander voedsel te leven waardoor ze de zee niet meer perse nodig hebben? (Ik zet overal een vraagteken achter omdat ik er weinig verstand van heb.... geef dus gerust aan als iets niet klopt ofzo, ik weet het namelijk niet).

Met google (rapport universiteit leiden meeuwen voedsel) kwam ik dit tegen:  De voedselkeuze van Kleine Mantelmeeuwen en
Zilvermeeuwen en andere indicaties die aanwijzingen geven over het ruimtegebruik van deze vogelsoorten in de Noord-Hollandse kustwateren.


Onderaan het document, in de bijlagen staat een lijst met alles wat de vogels hadden gegeten. Daar staan ook dingen als afval, plastic, zoogdieren, kevers etc tussen.

Ik heb het document verder (nog) niet gelezen en ik snap dat het niet over vogels in de stad, maar bij de Noord-Hollandse kustwateren gaat...

Groetjes, Marleen

Oenanthe

Tot in de jaren 80 bevonden zich alle grote kolonies van zilvermeeuw en kleine mantelmeeuw in de duinen. Toen kwam het verschijnsel predatie door vossen op. Die moeten er al jaren eerder hebben gezeten en waarom ze pas sinds de jaren 80 massaal meeuweneieren begonnen te eten is mij onbekend. Men gaat er van uit dat deze predatie de meeuwenkolonies uit de duinen heeft verdreven. Een deel van de meeuwen week uit naar de Maasvlakte (daarvan heeft VRS Meijendel diverse bewijzen d.m.v. ringaflezingen) en een ander deel zocht nieuwe broedlocaties op daken in kuststeden (daarvan zijn nooit ringmeldingen van in de duinen geringde vogels gekomen dus waterdicht bewijs heb ik niet).

Het feit dat dakbroedende meeuwen vrijwel uitsluitend bekend zijn uit kuststeden wijst er naar mijn mening op dat de Noordzee als voedselbron belangrijker is dan stedelijk afval. Anders waren alle steden van Nederland inmiddels wel bezet.

Het rapport dat je hebt gevonden lijkt vooral te gaan over de voedselkeus van meeuwen die op Texel in natuurgebieden broeden. Omdat daar geen vossen voorkomen kunnen meeuwen daar nog veilig grondnesten maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rinsevdvliet

Zilvermeeuwen zijn voor een groot deel van hun voedselvoorziening afhankelijk van schelpdieren. 's Winters maken zij op iig de haagse straden dankbaar gebruik van o.a. massastrandingen van Ensis americanus. Jammer dat één bedrijfje (http://www.schelpenhandelvanrijn.nl/) er iedere winter weer in slaagt dat voedsel snel te laten verdwijnen.
Mvg,
Rinse van der Vliet

theomuusse

Precies, Rinse.
Als je al het natuurlijke voedsel blijft weghalen (overbevissing bijv) dan zoeken meeuwen iets anders.
Wat goed helpt is zorgen dat er geen eten is te halen in de steden.
Dan neemt de populatie gewoon af.

Theo

Oenanthe

Zou het? In Leiden zit alle afval in containers. Hier kennen we het probleem van opengescheurde vuilniszakken dan ook niet. En minder voedsel voor meeuwen? Dan moet je de mensen leren minder rotzooi op straat achter te laten. Dat is nog moeilijker dan meeuwenoverlast bestrijden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Maarten, over die verplaatsingen. Gaat het dan om adulten die van broedlocatie verplaatst zijn, dus op nest geringd, en op nest afgelezen, of als nestjong geringde vogels?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Het ging voor zover ik me kan herinneren om vogels die als nestjong in Meijendel waren geringd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 22, 2013, 23:16:42 PM
Zou het? In Leiden zit alle afval in containers. Hier kennen we het probleem van opengescheurde vuilniszakken dan ook niet. En minder voedsel voor meeuwen? Dan moet je de mensen leren minder rotzooi op straat achter te laten. Dat is nog moeilijker dan meeuwenoverlast bestrijden.

Bij mij in de buurt zijn ook geen vuulniszakken meer en toen ze er nog wel waren heb ik de meeuwen ze nooit open zien maken. Elders in de stad deden en doen ze dat wel.
Hier langs de gracht zitten er veel op de daken en enkele patrouilleren boven het gebied. Allemaal wachten ze tot er weer iemand 'de eendjes' komt voeren en daar hoeven ze nooit lang op de wachten. Er worden onvoorstelbare hoeveelheden voedsel voor ze gestort. Zo veel dat ze aan het eind van de dag soms nauwelijks meer reageren.
Het zijn uiteraard niet alleen de meeuwen die van die overvloed aan voedsel profiteren.
Mensen zien de vogels als een milieuvriendelijke bestemming voor een deel van hun afval.
Herman van der Meer

joostheeremans

Ik vraag me weleens af of ze zich op beleidsniveau beseffen wat er gebeurd in een stad als je alle meeuwen hebt weten te weren, maar het voer nog steeds overvloedig aanwezig is.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op april 23, 2013, 10:10:59 AM
Ik vraag me weleens af of ze zich op beleidsniveau beseffen wat er gebeurd in een stad als je alle meeuwen hebt weten te weren, maar het voer nog steeds overvloedig aanwezig is.

Het aantal ratten zou toenemen en/of de door de overheid af te voeren hoeveelheid afval zou toenemen.
Herman van der Meer

joostheeremans

En dan bellen we een rattenvanger, of zetten we extra schoonmakers in en strompelen we van het ene symptoom naar het andere, ons verongelijkt afvragend waaraan we al deze natuurplagen toch te danken hebben.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Oenanthe

Citaat van: joostheeremans op april 23, 2013, 10:10:59 AM
Ik vraag me weleens af of ze zich op beleidsniveau beseffen wat er gebeurd in een stad als je alle meeuwen hebt weten te weren, maar het voer nog steeds overvloedig aanwezig is.

Eén ding weet ik heel zeker: op beleidsniveau speelt de waan van de dag en het politieke klimaat een oneindig grotere rol dan de wetenschappelijke onderbouwing van het beleid.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: M. Baltus op april 22, 2013, 21:09:56 PM
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Interessant.

Kan iemand me vertellen hoe die ontwikkeling is gegaan? Waren meeuwen er altijd al in NL ...?
...

De Kleine Mantelmeeuw broedt nog geen eeuw in Nederland. (Eerste in 1926)
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 23, 2013, 13:14:24 PM
Citaat van: M. Baltus op april 22, 2013, 21:09:56 PM
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Interessant.

Kan iemand me vertellen hoe die ontwikkeling is gegaan? Waren meeuwen er altijd al in NL ...?
...

De Kleine Mantelmeeuw broedt nog geen eeuw in Nederland. (Eerste in 1926)

Dank je wel  :duim:

Wat ik me eerlijk gezegd afvraag is wat mensen met "meeuwenoverlast" bedoelen. Dat klinkt misschien een beetje dom, maar ik zal uitleggen wat ik bedoel. Soms zeggen/schrijven mensen er zijn teveel meeuwen en soms over het lawaai. Als ik op de kaart van Haarlem kijk, naar waar er meeuwen zijn, dan komen beperkt dat zich tot waar ik ze heb waargenomen  ;D. Voor zover ik weet kan je nog niet kaartjes maken van een gebied (Haarlem) en dan zien waar de grootste aantallen zitten. Ik zal gerust niet ontkennen dat ik weet dat er plekken zijn waar je gegarandeerd meeuwen kunt vinden. Maar wat is "veel", wanneer zijn het er "teveel" waardoor het "meeuwenoverlast" geeft. Dan het lawaai, maken ze dat alleen in het broedseizoen? En ook dan, wanneer leidt het tot "meeuwenoverlast". Hiermee wil ik niet zozeer zeggen of de naam "meeuwenoverlast" terecht is of niet, maar meer dat ik me er een beeld van probeer te vormen wat meeuwenoverlast is. Ik weet niet goed wat ik me daarbij voor moet stellen. Ik ken geen plek waar het "barstens vol zit" met meeuwen en waar wekelijks de meeuwenpoep van de grond/muren geschraapt moet worden, waar hele groepen meeuwen op de daken broeden. Wil niet zeggen dat die plekken er in Haarlem niet zijn. Maar ik weet niet waar, ik heb er nog geen foto's van gezien. Of is het idee/beeld dat ik er van heb niet juist? Maar wat moet ik me dan dus bij "meeuwenoverlast" voorstellen?

Overigens, waar ik woon hebben we zowel enkele meeuwen die "krijsen" als Nijlganzen die lawaai maken, als een/enkele scholeksters die 's morgens en 's avonds luid roepend vrij laag over de huizen vliegen en duiven hebben we hier ook in alle vormen/maten (houtduif, turkse tortel, stadsduif). En verder kraaien, grote groep kauwen en eksters, die allemaal ook hun geluiden hebben. En ja, gerust, ik vind ze (vooral de scholeksters momenteel) ook wel eens irritant en/of "storend".

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op april 23, 2013, 13:26:07 PM
...
Wat ik me eerlijk gezegd afvraag is wat mensen met "meeuwenoverlast" bedoelen
....

De rotzooi op straat die afkomstig is uit door meeuwen opengescheurde vulniszakken mag je gerust als overlast betitelen want die kan werkelijk onvoorstelbaar zijn, maar dat is natuurlijk niet de schuld van de meeuwen maar komnt door het op straat zetten van afval. De horeca in de binnenstad heeft wel containers (laadkisten) maar die puilen vaak zo uit dat ze hun vuil net zo goed gelijk op straat zouden kunnen storten.
Als het vuil 's avonds al buiten wordt gezet (wat de horeca kennelijk mag) zijn de meeuwen al voor het licht wordt bezig. Het is er ook niet beter op geworden sind het huisvuil nog maar een keer per week wordt opgehaald.

Een stel broedende meeuwen vlak boven je op je platte dak zal ongetwijfeld wel eens geluidsoverlast opleveren.
Persoonlijk heb ik alleen last van de dag en nacht schreeuwende Nijganzen en van buren en ik ben ook niet altijd blij als ik midden in de nacht wakker wordt gemaakt door een zingende Koolmees vlak voor mijn raam, maar daar ga ik natuurlijk niet over klagen bij de gemeente.
Er valt meer te klagen over bijvoorbeeld de herrie die de gemeente maakt bij het legen van de afvalcontainers :-)
Herman van der Meer

Oenanthe

Er broeden op mijn dak al jaren zilvermeeuwen. Die hoor je af en toe luid roepen. Niet vliegvlugge jongen roepen heel wat minder hard maar piepen zowat het klokje rond. Als de jongen uitvliegen raken alle meeuwen in de omgeving in grote opwinding en vliegen luid roepend rond. Als zo'n jong door onervarenheid op straat landt bestaat de kans dat een adult het verdedigt tegen mensen die te dicht in de buurt komen. Dat gaat gepaard met heftige schijnaanvallen. En dan zijn er nog meeuwen die het voedsel letterlijk uit de handen van de mensen grissen.

Al deze zaken worden door mensen als overlast beschouwd. Domme gemeentebesturen luisteren daarnaar en nemen het over. De enige werkelijke overlast die ik ken is zoals Herman al schrijft het openscheuren van vuilniszakken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Citaat van: HPM op april 23, 2013, 13:58:22 PM
ik ben ook niet altijd blij als ik midden in de nacht wakker wordt gemaakt door een zingende Koolmees vlak voor mijn raam, maar daar ga ik natuurlijk niet over klagen bij de gemeente.
Er valt meer te klagen over bijvoorbeeld de herrie die de gemeente maakt bij het legen van de afvalcontainers :-)

Herkenbaar Herman. Vorig jaar een pimpelmees in nestkast op het balkon. Vader (denk ik) pimpel elke keer vanuit  de tuin van de benedenbuurvrouw luid zingend. Ik kon het beest na een paar weken niet meer uitstaan.  ;D

Citaat van: Oenanthe op april 23, 2013, 14:04:55 PM
Als zo'n jong door onervarenheid op straat landt bestaat de kans dat een adult het verdedigt tegen mensen die te dicht in de buurt komen. Dat gaat gepaard met heftige schijnaanvallen.
Dat heb ik wel eens meegemaakt ja!

Citaat van: Oenanthe op april 23, 2013, 14:04:55 PMDe enige werkelijke overlast die ik ken is zoals Herman al schrijft het openscheuren van vuilniszakken.

Oke. Ja, hier is ook wel veel afval overal. En afval wat veel te vroeg aangeboden wordt. Ondanks dat op de meeste plekken ondergrondse containers zijn. In parken enz ligt het vaak ook helemaal vol. Ik vind het niet om aan te zien, maarja, om nou alles op te gaan ruimen.... Ik raap gerust wel eens wat op, maarja.

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Via http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00063650809461535 (= website van het tijdschrift 'Bird Study') kun je gratis de PDF downloaden van een interessant artikel uit 2008 over het voedsel van dakbroedende Kleine Mantelmeeuwen in Dumfries (ZW Schotland, ca 15 km van zee). Zeer aanbevolen om te lezen en geschreven door een auteur die geen statistiek nodig heeft om zijn punt te maken. Titel:

CiteerLesser Black-backed Gulls Larus fuscus nesting in an inland urban colony: the importance of earthworms in their diet.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk



batsvensson

Citaat van: M. Baltus op mei 15, 2013, 09:50:51 AM
http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article22436353.ece/Voeren-van-meeuwen-mogelijk-strafbaar-in-Haarlem  :o

Wow, I am astonished... these politics in Harmleem must be genius; now they have realize it is the availability of food that is the problem, not the gulls them self. So what do they do... they suggest a law to criminalize people feeding gulls. *face palm*

So, I wonder, if one feeds a few ducks or geese in a park and a gull happens to land and pick some food is that a punishable offense which is worth putting someone two month in jail for?

One well know Swedish blogger, blogging about laws, once wrote only create a law if you think it is justified to punch the offender in the face with your fist even when his children is watching...  I wonder, is it justified to hit someone in the face, in front of their children, for feeding a bird???

The blogger also noticed it is wise to only create laws that requires common sense in order to understand what and what not you can do; as citizens we are obligated to know the laws but in practice we are not able to know every law or keep track of them. Imo, it is better to inform the public about the problem and how to act instead of making it an offense of the law.

However considering the previous suggestion from the politics in Harmleem this suggestion should perhaps not come as big surprise...