Vleermuis overdag actief

Gestart door Alex Kwak, april 21, 2013, 14:08:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Gistermiddag om 14:00(!) fladderde er een vleermuis boven onze caravan in Appelscha (locatie is tegen een bosrand, zie waarneming).
Hij oogde klein, zo'n 15cm spanwijdte schat ik. Is te achterhalen welke soort dit geweest kan zijn?
http://waarneming.nl/waarneming/view/75312078
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Rob Koelman

Citaat van: Alex Kwak op april 21, 2013, 14:08:43 PMIs te achterhalen welke soort dit geweest kan zijn?

Zonder foto's of geluidsopnames van de sonar is niet te bepalen welke vleermuis dit geweest is, maar de kans op een gewone dwergvleermuis is erg groot. Dit is veruit de meest algemene vleermuissoort van Nederland...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Alex Kwak

Ok, bedankt. Maar is het normaal dat deze overdag vliegt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

evertdirks

vandaag was er ook een actief boven helpman groningen.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Botervlieg

Of het "normaal" is weet ik niet, ik dacht dat ze bij schemering wel te zien waren, maar wacht even een kenner af.

Ik hoor het overigens de laatste tijd (opvallend) vaak dat mensen overdag vleermuizen zien, hier op waarneming ook al meerdere waarnemingen/foto's ervan tegengekomen dit jaar.

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Misschien omdat de nachten nog erg koud zijn, en er dus 's nachts (te) weinig insecten zijn?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Precies dat. De beestjes gebruiken al dit mooie weer om hun voorraden zo snel mogelijk weer aan te vullen, na de harde winter. Ongeveer net zo normaal te noemen, als een student die 's nachts doorwerkt voor een deadline ofzo ;)
Douwe van der Ploeg

jeroenroelofsen

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 21, 2013, 15:24:27 PM
Precies dat. De beestjes gebruiken al dit mooie weer om hun voorraden zo snel mogelijk weer aan te vullen, na de harde winter. Ongeveer net zo normaal te noemen, als een student die 's nachts doorwerkt voor een deadline ofzo ;)
Quote van de dag :)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Ed van Hecke

Citaat van: Rob Koelman op april 21, 2013, 14:25:50 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 21, 2013, 14:08:43 PMIs te achterhalen welke soort dit geweest kan zijn?

Zonder foto's of geluidsopnames van de sonar is niet te bepalen welke vleermuis dit geweest is, maar de kans op een gewone dwergvleermuis is erg groot. Dit is veruit de meest algemene vleermuissoort van Nederland...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging



Ook ik  zag  de afgelopen dagen meerdere  vleermuizen overdag , overigens op milde herfstdagen zie  je ze ook vaak overdag ( misschien idd,  aansterkverhaal/ en in herfst laatste  hapjes voor de winter)  mogelijk in combinatie met relatieve  zachte zonneschijn of id.
Mogelijk  ook iets met trek te maken ?
De klerintjes probeer ik vliegend niet eens te  determineren voor zovcer ik dat al zou kunnen.
Maar to the point, om  mijn basis cameraatje en mijn fotografiekunsten es uit te proberen op deze rondvliegende  muis en omdat die redelijk groot was heb ik er een foto van genomen.
Beetje rondgeneusd op vleermuizen.net  maar kwam er niet uit , kop is slecht zichtbaar maar ik vermoed watervleermuis ivm  afgerond tonenende oren

Lijkt deze er een beetje op Alex ?

Mvg

Ed

Ed van Hecke

Zelfde foto nu wat opgelicht en de knobbeltjes en kleurverdelinng( bruin boven/ licht/ grijs onderzijde of buik) zeggen voldoende , was ik  ff vergeten.
Website is overigens vleermuis.nl

groeten,

Ed

Douwe van der Ploeg

Ik krijg hier een beetje een ruige dwerg gevoel bij.. Bij watertjes zou je veel grotere achterpoten moeten zien.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

De tweede vleermuis (die van Ed van Hecke) is in ieder geval een dwergvleermuis.

De snuit lijkt nogal donker, wat gewone dwergvleermuis zou betekenen. De buik is daarentegen weer vrij licht, wat iets meer nop ruige dwergvleermuis zou wijzen.

Zou de waarneming invoeren als dwergvleermuis spec.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Ed van Hecke

Beste Rob,

De tweede foto is  natuurlijk zelfde  als eerste , heb handvol shots gemaakt en deze  leek nog de minst wazige.
Beestje was vrij groot, een van de redenen waarom ik de poging tot foto waagde,  heb zelf wat dwergjongens bekeken op diverse sites en die zijn echt klein,(heb ook wel vaker in heden en verleden kleinere vleermuissoorten gezien maar nooit gedetermineerd overigens) in ieder geval zijn dwergvleren duidelijk keiner dan deze vliegende muis en met opzet zo geschreven, want grootte van lichaam kwam aardig overeen met gemiddelde  muis (voor zover je daarvan kan spreken) d'r was niks mini- of dwergachtig aan  deze vleerjongen.
Deze  vleermuis  vloog telkens in rondjes , soms 8-vormig  waardoor ik enigszins makkelijk kon voorspellen waar die zou vliegen en een foto nemen.
Volgens soortbeschrijving op waarneming.nl een  (vlieg)gedrags kenmerk(?)
Gooi d'r nog een opgelichte versie bij  en de vermeende knobbels zijn lichteffecten, waarvan  is me een raadsel.

Groeten

Ed

Rob Koelman

Tja, Ik kan de grootte niet goed beoordelen, maar op grond van de vorm en kleur van de kop, oren en vleugels kan ik er niets anders van maken dan een dwergvleermuis. Ik kan er zeker geen watervleermuis in zien. Overigens zijn eigenlijk alle Nederlandse vleermuizen kleine soorten, zeker als je ze vergelijkt met de echt grote jongens in de tropen. Een watervleermuis is niet zo heel veel groter dan een dwergvleermuis. De enige echt grote soorten in Nederland zijn laatvlieger, vale vleermuis en rosse vleermuis.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Ed van Hecke

Als vogelaar, pur sang,  die zo nu en dan ook andere dingetjes ziet en soms zelfs opschrijft of sinds kort fotografeert, kan ik je  alleen maar melden dat  hij me opviel  omdat ik het op afstand bezien een vreemd rondfladderende  nachtegaal/ karekiet/rietzanger (warmbruine kleur) vond, en  door die vergelijkbare grootte stapte ik af ( op doorreis ff  natuur happen) en nam  camera  ter hand.
Ben een absolute leek op vleer-gebied en heb geen idee   hoe grootte verhouding tussen  dwergvleren en  bijv. watervleermuis is kan daartoe alleen afgaan op info via websites.
Ik heb in ieder geval al door dat vliegbeeld als determinatiemiddel voor vleren  een hachelijke onderneming is.
Denk dat  Alex d'r  ook niet echtr mee geholpen (b)lijkt.
Zal mijn ogen open houden, misschien vanavond,  relatief lekker weer,  wel sterke zeewind maar  een surprise bijeneter of id. gaat er ook wel in  op een duinavondwandeling.

Dank voor de moeite

Groeten

Ed
 

Douwe van der Ploeg

Van de grotere die Rob beschrijft, zou het evt. nog een laatvlieger zijn, dat is de enige die past qua kleur etc. Daarbij zou ik alleen weer bredere vleugels verwachten, maar dat is vaak lastig te zien.. Aan de andere kant, blijft het lastig om formaat te schatten (zeker zonder referentie en als je weinig ervaring met de soorten hebt).
Douwe van der Ploeg

Ed van Hecke


Heb  nog een foto  gevonnden op geheugenkaart, dit is een gecroppede en opgelichte versie

groeten

Ed

Rob Koelman

Citaat van: Ed van Hecke op april 25, 2013, 14:42:04 PMHeb  nog een foto  gevonnden op geheugenkaart, dit is een gecroppede en opgelichte versie.

Ik maak er nog steeds een dwergvleermuis van...  :blink:

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ed van Hecke

O K voer 'm als  dwergvleer species  of id in.
Thanks.

mvg,
Ed