Hoofdmenu

grote witkoppige meeuwen

Gestart door Mars Muusse, februari 20, 2007, 12:59:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

De "grote witkoppige meeuwen" (Zilver, Geelpoot, Pontische,Kleine Mantel, Grote Mantel) doen er zo'n 4 jaar over om tot volwassen kleed te komen. Dit verklaart voor een deel de variatie die we aantreffen bij die soorten. Daarnaast speelt de individuele variatie en sexeverschillen een rol.
Vaste bezoekers van het meeuwenforum zullen wellicht weten dat er een (Nederlandse!) site is, www.gull-research.org, waar we de kleden van deze groep meeuwen proberen te illustreren. Van maand tot maand. Het idee hierachter is dat je een overzicht krijgt van wat gangbaar is in een bepaalde maand (ongeveer 8 foto's), voorbeelden van trage vogels (6 foto's) en voorbeelden van rappe beesten (6 foto's). En dan nog aanvullend wat foto's van gekke beesten, van duidelijk andere ondersoorten of geografisch afwijkende kleden. Maar niet minder belangrijk: waar plaats is om allerlei veldonderzoek te plaatsen (rui bijvoorbeeld).

Nog niet al die secties zijn on-line. Er wordt hard aan gewerkt de foto's te verbeteren naar 800px breedte.
Bovendien proberen we in de loop van de tijd foto's te verzamelen van GERINGDE vogels, die de ongeringde (dus onzekere herkomst) vogels kunnen vervangen. Er is zojuist weer een deel klaar van de site: de sectie Grote Mantelmeeuw, die nu zo'n 250+ vogels bevat, verspreid over zo'n beetje alle maanden. Er staan redelijk wat geringde beesten tussen.

Bij deze een oproep: heb je digitale foto's van geringde Grote Mantels, zou je die dan svp willen toevoegen aan de site?
Graag in 800px breed, maar het origineel mag je ook mailen, dan Photoshop ik ze. Graag met fotograaf, datum en plaats; en indien je het al weet, de plaats en tijd van het ringen.

Mars Muusse (marsmuusse ''at'' gmail.com

Tukkerbird

Zeer leerzaam,alleen jammer dat het alleen in het engels is :(  

Tukkerbird

Deze grote mantelmeeuw is geringd in Copenhagen en gefotografeerd in Lauwershaven op 280806,als je wat aan deze foto hebt dan mag je hem gebruiken.

Mars Muusse

bedankt Martin,

Is het een groot probleem die engelse pagina's?

Tukkerbird

Citeerbedankt Martin,

Dag Mars,

Ik denk dat het voor de meesten al heel lastig is om al die kleden en begrippen zoals alle handpennen,gonyshoek,p1-10 onder de knie te krijgen,als het dan ook nog in het engels gaat dan wordt het voor mij persoonlijk wel heel lastig :)
Vind dat jammer,voor de rest ziet de site er heel mooi uit met prachtige foto,s :duim:
Voor mij wordt het dus maar foto's vergelijken en kijken of ik er dan uit kom ;)  

maartenwielstra

Citeer
Citeerbedankt Martin,

Dag Mars,

Ik denk dat het voor de meesten al heel lastig is om al die kleden en begrippen zoals alle handpennen,gonyshoek,p1-10 onder de knie te krijgen,als het dan ook nog in het engels gaat dan wordt het voor mij persoonlijk wel heel lastig :)
Vind dat jammer,voor de rest ziet de site er heel mooi uit met prachtige foto,s :duim:
Voor mij wordt het dus maar foto's vergelijken en kijken of ik er dan uit kom ;)
Als je de woorden noteert die je niet begrijpt kunnen we hier een legendatje maken voor de E-N vertaling. Of in een nieuw topic.

Jeroen Nagtegaal

mischien een standaar E-N lijst avn alle vogel onder delen, ik zou het ook wel fijn vinden
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tukkerbird

Dag Mars,

Je mailadres werkt niet dus dan maar via deze weg.

Gisteren deze grote mantelmeeuw{2kj?}nog gefotografeerd in de haven van Lauwersmeer,misschien bruikbaar voor de site.
Heb jij een idee waar ik de gegevens heen kan sturen van deze ring,het vogeltrekstation Arnhem vind ik geen optie omdat je daar {bijna nooit} geen antwoord van krijgt.

Ringgegevens:RINGSTATION ARNHEM
            HOLLAND
            7.024.244

Gr,Martin

Ps. De ringgegevens van de adult grote mantelmeeuw{DKC 3069945}krijg ik nog toe gestuurd per post,als je deze wilt hebben dan mail ik ze door.

Mars Muusse

CiteerGisteren deze grote mantelmeeuw{2kj?}nog gefotografeerd in de haven van Lauwersmeer,misschien bruikbaar voor de site.
Heb jij een idee waar ik de gegevens heen kan sturen van deze ring,het vogeltrekstation Arnhem vind ik geen optie omdat je daar {bijna nooit} geen antwoord van krijgt.

HOLLAND
7.024.244

Gr,Martin

Hoi Martin,

Ik zou je toch heeeeel graag willen vragen om de gegegevens op te sturen naar het VTO. Inderdaad kan het wel eens een tijdje duren wanneer er een achetrstand is in de verwerking. Maar het kan ook zijn dat de vogel geringd is vlak voordat je hem hebt waargenomen. Dan kan het VTO er ook weinig aan doen dat de ringer de gegevens nog niet naar het centrale punt heeft gestuurd. Het kan ook zijn dat de centrale van het land van herkomst (wanneer niet-Nederland) wat traag is; Italie en frankrijk hebben daar wel 's een handje van. Ik wacht al 5 jaar op een geringde zilvermeeuw uit Noord Frankrijk ;-)
Maar als je gebruik maakt van het digitale aanmeldformulier van het VTO krijg je heus wel bericht terug (nogmaals; maar het kan wel 's even duren).

Voorschotje: Het is een Hollandse ring. Wanneer geringd als pullus is de kans redelijk dat ie van Terschelling komt bijvoorbeeld...

Mars

Tukkerbird

Citeer
CiteerGisteren deze grote mantelmeeuw{2kj?}nog gefotografeerd in de haven van Lauwersmeer,misschien bruikbaar voor de site.

HOLLAND
7.024.244

Gr,Martin

Hoi Martin,

Ik zou je toch heeeeel graag willen vragen om de gegegevens op te sturen naar het VTO. Inderdaad kan het wel eens een tijdje duren wanneer er een achetrstand is in de verwerking. Maar het kan ook zijn dat de vogel geringd is vlak voordat je hem hebt waargenomen. Dan kan het VTO er ook weinig aan doen dat de ringer de gegevens nog niet naar het centrale punt heeft gestuurd. Het kan ook zijn dat de centrale van het land van herkomst (wanneer niet-Nederland) wat traag is; Italie en frankrijk hebben daar wel 's een handje van. Ik wacht al 5 jaar op een geringde zilvermeeuw uit Noord Frankrijk ;-)
Maar als je gebruik maakt van het digitale aanmeldformulier van het VTO krijg je heus wel bericht terug (nogmaals; maar het kan wel 's even duren).

Voorschotje: Het is een Hollandse ring. Wanneer geringd als pullus is de kans redelijk dat ie van Terschelling komt bijvoorbeeld...

Mars
Bedankt Mars,

Nou dan stuur ik de gegevens maar naar het VTO :blink:
Afwachten hoe lang het gaat duren.

Gr.Martin

Mars Muusse

Martin,

bedankt voor de foto's. Ze zijn erbij gezet. Net als een bupsje geringde vogels uit Boulogne (N Frankrijk) door Jean-Michel gefotografeerd en gisteren nog 2 vogels uit IJmuiden met Ruud en Stef. El Goldmine daar in Frankrijk trouwens, een aanrader voor meeuwen geinteresseerden.
Voor de liefhebbers ook nog Stef op z'n fietsje met een zak visafval door de haven van IJmuiden.
http://www.gull-research.org/gbbg/gbbg2cy/jm07.html

Mars

En wat eet zo'n geringde Grote mantel uit Z Noorwegen nou???
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2083650

Tukkerbird

Dag Mars,

Ik heb de ringgegevens van de Gr.Mantel van 280806 ook binnen gekregen.

Sex:            Sex unknown
Date:           01.07.1997
Place:          Graesholm,Hirsholmene,Frederikshavn,jelland,DKO
Coordinates: 57.30N-10.37E

Als je er wat aan hebt,bij deze.

Gr.Martin