Griel is uit de lucht / Griel hapert

Gestart door Klaas van Dijk, april 20, 2013, 09:29:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

CiteerGelukkig kun je bij het Vogeltrekstation nog steeds files met waarnemingen per post en met een floppy aanleveren.

Voor de lezertjes geboren na ca. 1995: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diskette

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Er zijn wederom problemen met Griel (www.griel.nl , het online invoerprogramma van het Vogeltrekstation). Dit maal zijn er problemen met het aanmaken van de automatische berichten die iedereen zonder account per omgaande krijgt die een waarneming van een geringde vogel invoert op Griel. Deze automatische berichten worden per omgaande (of met een vertraging van minuten o.i.d.) per e-mail verzonden zodra de waarneming is ingevoerd in Griel.

Momenteel worden deze berichten niet verzonden. Het is nog onbekend wanneer dit wel weer zal gaan gebeuren. Mensen met een account krijgen een bericht in hun digtale inbox in Griel, maar ook dat bericht wordt momenteel niet aangemaakt.

Uiteraard is het Vogeltrekstation op de hoogte van dit nieuwe probleem.

Zie hieronder voor wat alternatieven.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk


Citaat van: Klaas van Dijk op april 15, 2014, 15:03:20 PM
Beste mensen,

Er zijn opnieuw problemen / haperingen met Griel (www.griel.nl), het online invoerprogramma van het Vogeltrekstation voor het melden van waarnemingen van geringde vogels met alleen een metalen ring. Het is mij niet bekend wanneer deze problemen zijn opgelost. De problemen zijn variabel, veelvuldig en niet éénduidig. Firefox wordt niet meer ondersteund (ergo Griel werkt niet met FF). Zie ook https://groups.yahoo.com/neo/groups/GRIEL/conversations/messages/1572

De alternatieven zijn:

(1): wachten op betere tijden,
(2): een e-mail met alle informatie (kan ook een excel-file zijn en/of een scan van een papieren lijst, etc.) sturen naar vogeltrekstation@nioo.knaw.nl,
(3) een ouderwetse brief sturen naar Vogeltrekstation, Postbus 40, 6666 ZG Heteren,
(4): de gegevens invoeren op www.ring.ac,
(5): gegevens van vogels met een buitenlandse ring direct doorgeven aan de buitenlandse Ringcentale. Kan via www.ring.ac, of via een e-mail naar de buitenlandse ringcentrale, zie http://www.euring.org/national_schemes/contact_schemes.htm voor alle e-mail adressen (Poolse ringen kunnen ook worden ingevoerd op http://ring.stornit.gda.pl/).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Citaat van: Klaas van Dijk op april 20, 2013, 09:29:23 AM
Beste mensen,

Sedert gister (vrijdag 19 april 2013) zijn er problemen met het invoeren van waarnemingen van geringde vogels op Griel (www.griel.nl , het online invoerprogramma van het Vogeltrekstation voor het melden van waarnemingen van geringde vogels met alleen een metalen ring). Het is mij niet bekend wanneer deze problemen zijn opgelost. Zie ook  http://tech.groups.yahoo.com/group/GRIEL/message/1386

De alternatieven zijn: (1) wachten op betere tijden, (2) een e-mail met de informatie sturen naar vogeltrekstation@nioo.knaw.nl , (3) de gegevens invoeren op www.ring.ac

Vriendelijke groeten, Klaas van Dijk

Mark Zevenbergen

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 06, 2014, 12:02:39 PM
Beste mensen,

Er zijn wederom problemen met Griel (www.griel.nl , het online invoerprogramma van het Vogeltrekstation). Dit maal zijn er problemen met het aanmaken van de automatische berichten die iedereen zonder account per omgaande krijgt die een waarneming van een geringde vogel invoert op Griel. Deze automatische berichten worden per omgaande (of met een vertraging van minuten o.i.d.) per e-mail verzonden zodra de waarneming is ingevoerd in Griel.

Momenteel worden deze berichten niet verzonden. Het is nog onbekend wanneer dit wel weer zal gaan gebeuren. Mensen met een account krijgen een bericht in hun digtale inbox in Griel, maar ook dat bericht wordt momenteel niet aangemaakt.

Uiteraard is het Vogeltrekstation op de hoogte van dit nieuwe probleem.

Zie hieronder voor wat alternatieven.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk


Citaat van: Klaas van Dijk op april 15, 2014, 15:03:20 PM
Beste mensen,

Er zijn opnieuw problemen / haperingen met Griel (www.griel.nl), het online invoerprogramma van het Vogeltrekstation voor het melden van waarnemingen van geringde vogels met alleen een metalen ring. Het is mij niet bekend wanneer deze problemen zijn opgelost. De problemen zijn variabel, veelvuldig en niet éénduidig. Firefox wordt niet meer ondersteund (ergo Griel werkt niet met FF). Zie ook https://groups.yahoo.com/neo/groups/GRIEL/conversations/messages/1572

De alternatieven zijn:

(1): wachten op betere tijden,
(2): een e-mail met alle informatie (kan ook een excel-file zijn en/of een scan van een papieren lijst, etc.) sturen naar vogeltrekstation@nioo.knaw.nl,
(3) een ouderwetse brief sturen naar Vogeltrekstation, Postbus 40, 6666 ZG Heteren,
(4): de gegevens invoeren op www.ring.ac,
(5): gegevens van vogels met een buitenlandse ring direct doorgeven aan de buitenlandse Ringcentale. Kan via www.ring.ac, of via een e-mail naar de buitenlandse ringcentrale, zie http://www.euring.org/national_schemes/contact_schemes.htm voor alle e-mail adressen (Poolse ringen kunnen ook worden ingevoerd op http://ring.stornit.gda.pl/).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Citaat van: Klaas van Dijk op april 20, 2013, 09:29:23 AM
Beste mensen,

Sedert gister (vrijdag 19 april 2013) zijn er problemen met het invoeren van waarnemingen van geringde vogels op Griel (www.griel.nl , het online invoerprogramma van het Vogeltrekstation voor het melden van waarnemingen van geringde vogels met alleen een metalen ring). Het is mij niet bekend wanneer deze problemen zijn opgelost. Zie ook  http://tech.groups.yahoo.com/group/GRIEL/message/1386

De alternatieven zijn: (1) wachten op betere tijden, (2) een e-mail met de informatie sturen naar vogeltrekstation@nioo.knaw.nl , (3) de gegevens invoeren op www.ring.ac

Vriendelijke groeten, Klaas van Dijk
Tsja.....
Ik was er inderdaad alweer een paar kwijt, probleem speelt al vanaf 4 augustus volgens mij....

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Griel (zie hierboven voor uitleg en alternatieven) is momenteel offline / onbereikbaar (in ieder geval bij mij). Na enig zoeken door de browser (bij mij Chrome) verschijnt een onbekend vierkant symbool in beeld met daaronder de tekst "Er zijn te veel omleidingen".

Zijn er meer mensen met vergelijkbare problemen?

Alvast bedankt voor wat reacties,

Groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 11, 2015, 09:20:11 AMBeste mensen,

Griel (zie hierboven voor uitleg en alternatieven) is momenteel offline / onbereikbaar (in ieder geval bij mij). Na enig zoeken door de browser (bij mij Chrome) verschijnt een onbekend vierkant symbool in beeld met daaronder de tekst "Er zijn te veel omleidingen".

Zijn er meer mensen met vergelijkbare problemen? Alvast bedankt voor wat reacties,

Groeten, Klaas van Dijk

Beste mensen,

Bij een ander digitaal medium ook even een bericht geplaatst en daaruit bleek dat anderen op dat moment wel toegang hadden tot Griel (iemand rapporteerde dat er gisteravond ook problemen waren bij Griel). Daarna zelf weer geprobeerd en nu zonder problemen de aflezing van een Wilde Eend in kunnen voeren.

Wel zijn er op dit moment problemen met het genereren van zogenaamde 'Berichten'. Via knip/plak van Griel:

CiteerWe hebben op 9 februari een nieuwe database server in gebruik genomen. Dat is allemaal voorspoedig verlopen op één ding na. Berichten worden op dit moment niet onmiddellijk aangemaakt. Dit kan tot 24 uur duren. Er wordt naar een oplossing gezocht.

Vermoedelijk geldt deze restrictie ook voor mensen zonder account die een melding op Griel invoeren. Normaliter krijg je dan meteen een e-mail met de ringgegevens (of een e-mail dat deze ringgegevens er nog niet zijn), nu kan dat 'Bericht' dus even een tijd op zich laten wachten.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Wederom ligt Griel eruit. Bij een bezoek aan www.griel.nl verschijnt de volgende tekst in beeld:

CiteerServer Error 404 - File or directory not found. The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Dat ligt dus niet aan je eigen PC / instellingen / browser / verbinding / modum / koperen telefoondraad uit 1955 (etc.), maar aan Griel zelf. Het is bij mij onbekend wanneer de problemen zijn opgelost. Zie mijn eerdere postings voor alternatieven.

Overigens heeft de Finse Ringcentrale een nieuw invoerportaal. Ziet er erg gebruikersvriendelijk uit en kan zowel worden gebruikt voor meldingen van kleurringen als voor meldingen van vogels met een metalen ring. Zie http://loydos.luomus.fi/forms/rengasloyto?language=en

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Even een update, want net kwam een e-mail binnen van het VT met onderstaande tekst:

CiteerSent: Tuesday, February 17, 2015 3:53 PM, Subject: GRIEL off-line, Beste GRIEL gebruiker, GRIEL is door werkzaamheden aan de database op dit moment even niet te gebruiken. Er heeft zich een onverwachte storing voorgedaan waardoor dit werk langer duurt dan we hadden voorzien. Onze excuses daarvoor. We hopen dat het probleem zo snel mogleijk verholpen is en GRIEL weer in de lucht zal zijn.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk / Groningen

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Griel is weer in de lucht (zelf net geprobeerd), maar er kunnen nog wel problemen zijn met Google maps.

CiteerSent: Tuesday, February 17, 2015 4:55 PM, GRIEL is weer in de lucht. Het is wel mogelijk dat Google Maps af en toe niet reageert. Vorige week waren daar kort ook al problemen mee. Het is mogelijk dat dat aan Google maps zelf ligt, en ook vanzelf weer overgaat. We zoeken ondertussen verder naar een oplossing. Op dit moment werkt het weer wel.

Heeft waarneming.nl ook wel eens dit soort problemen met Google maps?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Aan het eind van de ochtend had ik een vastloper bij Griel. Ik bleek niet de enige te zijn. Er zijn nieuwe problemen bij (onder andere) de link met Googlemaps.

CiteerSent: Thursday, February 19, 2015 2:56 PM, Subject: Problemen met Griel GoogleMaps  (...). De locatiebepaling via Google Maps loopt niet goed en genereert vreemde foutmeldingen. (...). Het kopiëren van records, zonder aanpassing van de lokatie gaat goed. (...) De verwerking van de berichten wordt op dit moment eens per dag opgestart. Helaas kan het creëren van een oplossing 2 tot 3 weken in beslag liggen. (...). Met vele excuses voor deze situatie. We doen ons best dit zo snel mogelijk recht te trekken.

Zie eerder voor een aantal alternatieven.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Er zijn nog een aantal alternatieven bijgekomen met betrekking tot het melden / doorgeven van informatie van geringde vogels met alleen een metalen ring.

(1): de Stichting Ringgroep Menork (www.menork.nl) heeft al erg lang een zeer gebruikersvriendelijke invoermodule voor het melden van een waarneming (vaak een vondst) van een vogel met een metalen ring. Zie http://www.menork.nl/contact/gevonden-vogelring/ Ik heb gister even contact met hen hierover gehad. Zij vinden het prima dat dit soort meldingen op hun website worden ingevoerd. Zij zullen dan zorgen voor de afhandeling van deze melding. In ieder geval valt de waarneming dan niet tussen wal en schip (bijvoorbeeld omdat Griel vastloopt op Googlemaps en de waarnemer er verder niets meer mee doet).

(2): veel mensen op dit subforum van waarneming.nl zitten ook op een yahoonieuwsgroep met de naam Ringersnet. Dat is een besloten groep. Erg veel Nederlandse ringers zijn aangesloten. Via een lid van Ringersnet kan ook op Ringersnet een oproep worden geplaatst voor meer informatie, zeker als het gaat om een vogel met een Nederlandse of Belgische ring (er zijn ook flink wat Belgische ringers lid van Ringersnet). Dan kunnen melder en ringer met elkaar in contact komen en kan de informatie op die manier uitgewisseld worden. Gister ging die optie prima, want binnen no time was er, via een paar tussenstappen, contact tussen de waarnemer en de ringer.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Mark Zevenbergen

Hallo Klaas,

Inderdaad geeft Griel in combinatie met Google Maps nog steeds problemen in I.E.  Gisteravond en vanavond maar eens Google Chrome geprobeerd en mijn metaaltjes vanaf 31-01 zonder moeite in kunnen voeren.

Tip dus voor alle invoerders, probeer eens een andere Browser. Soms werkt dat echt....

groet Mark

Klaas van Dijk

Citaat van: Mark Zevenbergen op februari 24, 2015, 22:35:22 PMHallo Klaas, Inderdaad geeft Griel in combinatie met Google Maps nog steeds problemen in I.E. Gisteravond en vanavond maar eens Google Chrome geprobeerd en mijn metaaltjes vanaf 31-01 zonder moeite in kunnen voeren. Tip dus voor alle invoerders, probeer eens een andere Browser. Soms werkt dat echt.... groet Mark

Ha Mark,

Ten tijde van jouw bericht had het VT ook al al een bericht rondgestuurd dat men de oplossing had gevonden:
CiteerSent: Monday, February 23, 2015 3:15 PM, Subject: Google Maps werkt weer, (..) Tot onze grote opluchting hebben we vanochtend Google Maps weer aan de praat gekregen. Met excuses voor de overlast

De oplossing was dus vlotter gevonden dan eerder verwacht. Erg goed nieuws dus.

Zelf (hier werk ik ook al tijden met Chrome) had ik toen ook geen problemen meer. Idem tot en met gister.

Helaas lijkt het geluk van korte duur te zijn, want er zijn opnieuw problemen met Griel. Uit meerdere delen van Nederland komt bericht dat inloggen niet lukt cq dat Griel dusdanig traag is dat je beter wat anders kunt gaan doen. Vermoedelijk is het ook hier een kwestie dat Griel het (ook bij het gebruik van Chrome) bij bepaalde personen wel doet en bij andere personen niet. Hier lukt inloggen wel en een Bericht naar mezelf zenden lukt hier ook.

Denk er wel om dat je niet in Firefox met Griel gaat werken (Griel kan de (vele) veranderingen van FF niet meer bijbenen).

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Er lijken opnieuw problemen te zijn met Griel (www.griel.nl), het digitale invoerprogramma voor het melden van aflezingen / vondsten (etc.) van vogels met een metalen ring. Zelf had ik gister een vastloper bij het kaartje en ik hoorde dat iemand anders hier ook al een vastloper had. Griel sluiten en opnieuw opstarten wil wel eens helpen. Ik werk dus in Chrome.

Daarnaast is er vertraging bij het aanmaken van de berichten (= het digitale terugmeldformulier). Vroeger werd dit 'bericht' bijna per omgaande aangemaakt (en per e-mail verzonden als je geen account hebt), nu worden de berichten een of een paar maal per dag aangemaakt. Het is onduidelijk of het Paasweekend iets te maken heeft met het vertraagd aanmaken van de 'berichten'.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk