Leucistische grauwe gans of soepgans?

Gestart door Jeroen Dekens, april 19, 2013, 22:20:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Dekens

Goedenavond,

afgelopen week heb ik onderstaande vogel gezien in "Zuidlaardermeer - Wolfsbarge", vlakbij Hoogezand-Sappemeer.

Ik vraag mij af of dit een afwijkende (leucistische) grauwe gans is of een soepgans. Het dier is op 15-06-2012 geringd met een donkergroene halsband GXY in dit natuurgebied. Hij of zij trok op met een groep van ca. 8 grauwe ganzen, waarvan een ook een halsband om had (GYR). Dat dier is ook in dit gebied op 15-06-2012 geringd.

Beiden zijn ingevoerd via www.geese.org.
Het betreft deze waarneming.





Alvast bedankt,

Jeroen

Jeroen Nagtegaal

Grauwe Gans en soepgans zijn dezelfde soort. Alleen is de een een kweekvariant. Beide mengen heel wat... Maar dit lijkt me er eerder een die richting de Soep gaat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Dekens

Hallo Jeroen,

ik ben op de hoogte dat de Grauwe gans (Anser anser) een wildvorm is van de Park-/Soep-/Boerengans (Anser anser forma domesticus). Ik heb deze ingevoerd als afwijkend Grauwe gans omdat ik toch wat overeenkomsten zie met de "wildvorm", alleen lichter. Maar waar ligt de grens van een A. anser forma domesticus?

Groeten,
Jeroen

Jeroen Nagtegaal

Tja, voor de meeste is elke afwijkende Grauwe Gans een soepgans. Persoonlijk wil ik een enkele keer nog wel een afwijkende Grauwe opschrijven. Echter is bij deze vogel het formaat afwijkend. Hij is groter en forser. Tevens is er een donkerdere streep in zijn nek die aan Zwaangans doet denken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Dekens

Ok, ik ben enigszins overtuigd. Ik zal hem aanpassen naar Parkgans.

Groeten,
Jeroen