uitgekweekt

Gestart door blaauw7, april 18, 2013, 17:05:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Deze vond ik nog in een potje :o . Vorig jaar uitgekweekt. Wat mag dit zijn...?
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Solva marginata. Leuk!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

blaauw7

Das inderdaad leuk! Bedankt!
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Dit geeft bij mij toch enige verwarring....
Corrigeer mij als ik het verkeerd heb, maar op de eerste foto zie ik een pop wat lijkt op een Stratiomyidae en daar komt weer een ander pop uit.....?
Nu heb ik nog nooit een pop gezien van een Xylophagidae (zou dus kunnen lijken op de Stratiomyidae-pop), maar dan lijkt mij de pop geparasiteerd door een...??..en zou de vlieg dus nooit volgroeid kunnen zijn, aangezien de parasiet de larve als voedsel gebruikt zou hebben. (meestal een wesp-achtige)
Als het pop omhulsel wat uit de andere pop naar buiten steekt van een Xylophagidae zou zijn, dan zou dat betekenen dat de vlieg parasiteert op andere larven en gebruik maakt van de verpopping van zijn host......wat zeer bijzonder zou zijn.
Nu eet de Xylophagidae wel als larve ...andere larven op, waaronder ook zijn eigen soort, maar verpopt volgens mij dus gewoon als larve.

Of moet ik de foto anders interpreteren .....??
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Er zat 1 larve in het potje. De vlieg is uit de pop gekomen, kannie anders
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Het zit anders. Het is beide van Solva marginata afkomstig, het donkere deel is de pop, het andere de 'pupal case'. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar de pupal case zit dus in de pop en komt naar buiten bij de ontpopping.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Verbazingwekkend hoor, want ik vind dit toch echt lijken op parasitisme.
Wat zou het nut zijn van een dubbele verpopping vraag ik mij dan af.
Ik ga eens kijken of ik meer informatie kan vinden over de verpopping van Xylophagidae.
Erg leuk hoor en beiden bedankt voor het antwoord.
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

Het is geen dubbele verpopping, de pop vormt zich in het huidje van het laatste larvenstadium en vormt zich hierin tot de vlieg. De poppen van primitievere vliegen zijn beweeglijk, en deze poppen hebben vaak een rijtje tanden of stekels aan de buitenkant. Daarmee schuurt hij een gat in dat larvehuidje, wrikt zich dan een stukje naar buiten en komt uit. En dan zie je dus dit beeld.
Bij bv calyptrate vliegen vormen de poppen zich ook in de laatste larvenhuid (dit is dan het bruine tonnetje), maar de pop is niet beweeglijk en bij het uitkomen van het imago zit de pophuid binnen in het tonnetje (en blijft daar ook), wat de laatste larvenhuid is...... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

Dat snap ik, maar als ik Google op de larven van Xylophagidae, dan zie ik toch gewoon hoofdzakelijk een normale verpopping van de larven, zonder het omhulsel waar die nu uit steekt......http://www.pbase.com/tmurray74/image/142551227
Dan zou je dit verschijnsel standaard moeten zien en worden de larven niet los van het andere omhulsel gevonden. (of vaker op foto's moeten zien)
Ik vermoed eerder dat de larve een andere pop heeft leeggegeten en in het lege omhulsel is gaan verpoppen en daar op het laatst gewoon uit is gekropen, zoals jij het verteld (bewegelijk blijft en daardoor in staat is om er uit te kunnen kruipen).
Groet,
Joke (van Erkelens)

gerardpennards

Je moet ook niet googlen op Xylophagidae, maar op Xylomyidae, dat zijn twee verschillende families.
Larven van Xylomyidae zijn predatoren onder bast, maar geen parasieten.....  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

javanerkelens

En toen had je weer gelijk en nu lijkt het inderdaad te kloppen.....als we jou toch niet hadden.  ;D ;D
Moet mij ook niet bemoeien met andere families.....schoenmaker hou je bij je leest.
Groet,
Joke (van Erkelens)