zweefvlieg?

Gestart door nick w, april 19, 2013, 20:02:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

Dit beest leek sterk op een bij maar hij zweefde min of meer als een zweefvlieg. Ik associeer dit uiterlijk niet met zweefvliegen, maar goed... wie kan me vertellen wat het is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/75229956
Bij onbekend - Apidae s.l. indet. gezien op 2013-04-18 Den Haag - Madestein
Foto's:



Bedankt, en groet,
Nick W

thijsdegraaf

#1

Een zweefvlieg met de toepasselijke naam: bijvlieg, Eristalis. En wel een Blinde Bij (Eristalis tenax).

Die heeft twee verticale strepen op de ogen (eigenlijk haarbanden). Die lijk ik te zien als ik je foto vergroot. Net boven het beschaduwde gedeelte.

nielsyese

Lastig hoor deze, ik denk juist weer aan Eristalis pertinax vanwege de vorm van het achterlijf.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

#3
Tja... Ik ben zo vrij geweest om de foto uit te vergroten.
Bij E. pertinax zijn de tarsen (onderste deel van een poot) geel. Ik blijf toch die haarbanden zien.

nielsyese

Het zou goed kunnen Thijs, ik durf het niet te zeggen :-\ Ik heb een betere foto nodig.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

nick w

ik heb niet echt een betere foto maar ik heb een uitsnede en een tikje bewogen foto uit een andere hoek toegevoegd. Zelf kan ik niets geels bij de ogen ontdekken maar wel geel aan de benen. Kijk maar wat jullie er zo van kunnen maken..

Groet,
Nick W

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

nick w

hier is de uitsnede, met wat meer licht erin.


Groet,
Nick W

thijsdegraaf

#8
Ja nu zie ik wel gele tarsen  :(  Bedankt Gerard.
Goed gezien Gert-Jan.  :duim:   Ik was veel te overtuigd van die ogen en heb niet goed verder gekeken.