Witte Kwikstaart maar welke? (Kazachstan)

Gestart door RogiervanV, juni 09, 2013, 09:23:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

RogiervanV

Nog eens wat foto's van een tijd terug aan het doorspitten; dat dit een Witte Kwikstaart is mag duidelijk zijn maar betreft het 'dukhunensis' of baicalensis? In de materie die ik zo kan vinden op het web lijkt dukhunensis vaak duidelijkere donkere centra te hebben op de greater coverts dan bij baicalensis het geval zou zijn. De vogel associeerde met beema Gele kwikken dus ik neem aan dat het een doortrekkende vogel was.






Iemand enig idee? Staat momenteel als 'dukhunensis' in de boeken maar denk toch dat het een baicalensis zou kunnen zijn. Waarneming en foto's genomen in de Taukum woestijn.
Rogier van Viegen

RogiervanV

#1
Heb "Pipits and Wagtails" van Per Alstrom en Krister Mild (2003) er op nageslagen en de relevante zaken gevonden, ter leering ende vermaeck:

p.342 "Eastern populations ('dukhunensis') show wider and purer white tips and edges to the median and greater coverts in adult plumages, often forming an unbroken white panel." Dit is ten opzichte van de nominaat M.a.alba en is dus een reguliere witte kwikstaart met uitgebreid wit op de middelste en grote dekveren.

Tot dusver lijkt het nog te kloppen voor dukhunensis. Maar dan:

p.342 "M.a. baicalensis (...) adult male summer resembles eastern populations of alba (='dukhunensis') (shows extensive white on median and greater coverts, often forming a large white panel), but differs by having white upper throat (welke op de platen goed te zien is!) Opmerking m.b.t. vrouwtjes op p.90, plaat 26: "Often difficult to separate from adult male but generally shows slightly less clear cut head pattern (especially border between nape and mantle).

Dus lijkt me dit beest toch een migrerende (vrouw?) M.a.baicalensis. Opmerkingen enzo zijn van harte welkom!
Rogier van Viegen