Hoofdmenu

Zilvers met donker oog

Gestart door Martijn Bot, april 17, 2013, 20:53:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Sinds enkele weken (sinds het begin van de laatste koude periode, begin maart) zie ik regelmatig en opvallend vaker dan voorheen Zilvers met donkere irissen; zie voor een voorbeeld van vandaag de bijgevoegde foto's. Vaak zijn er naast de iriskleur nog wel andere opvallende zaken aan de vogels te noteren; zo is de pootkleur vaak wittig tot lichtgeel, zit er vaak opvallend veel zwart op op de gonys maar ook op de bovensnavel, is de oogring vaak behoorlijk donkerrood en zit er vrijwel altijd een bandje op P5. Dit deed mij vermoeden dat deze "populatie" van Baltische afkomst zou kunnen zijn. Gisteren trof ik zo'n vogel met een clipring om de tibia, waarvan Jeroen vermoedde dat 'ie uit estland zou kunnen komen (zie het ringen-topic). Dit zou een bevestiging zijn van wat ik vermoedde.
Mijn vraag: zijn er mensen die wel eens ringen hebben afgelezen van dergelijke vogels? En zo ja, onderschrijft de afkomst van de ring/vogel dit vermoeden? Of zit ik wellicht interessant te doen over een reeds bekend fenomeen?