Wit op voeg

Gestart door Sjors, april 17, 2013, 19:15:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

En wat kan dit zijn?

Vandaag gevonden op de voeg tussen tufsteen aan de noordkant van de Sint-Agathakerk te Oudega  Smallingerland, Friesland
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

henkjanvdkolk

Ik denk dat het de Kerkmuurkorst is, met de parasiet Verrucocladosporium dirinae (http://waarneming.nl/waarneming/view/73859153). Ik ben niet 100% zeker, dus een tweede mening is welkom. Je zou dit ook kunnen testen met een druppeltje C, Kerkmuurkorst kleurt dan rood. Mogelijk dat bijvoorbeeld Opegrapha areniseda (geen C reactie) er ook zo uit kan zien, maar ik heb geen ervaring met die soort.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Sjors

Ik fiets er binnenkort wel weer naar Oudega en zal de korst met C testen.

Ik kwam deze korst vandaag (althans zo lijkt het) ook tegen op de kerk van het naastgelegen dorp Marsum en meen hem ook gezien te hebben op de muren van de kerk van Huizum, zo´n 600 meter bij mijn huis vandaan.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Citaat van: Sjors op april 18, 2013, 23:02:59 PMIk fiets er binnenkort wel weer naar Oudega en zal de korst met C testen.

Dat is niet nodig want het is Opegrapha areniseda. Dat je deze vaker tegen komt
is geen toeval want dit is echt een Friese soort. Bekijk het kaartje op
verspreidingsatlas.nl maar eens. Het zijn bijna allemaal muren van Friese kerkjes
waar deze soort op groeit.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

#4
Treed ik zowaar in de voetsporen van Laurens S.  ;D
http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=3026

Misschien wel dezelfde korst, maar een aantal jaren later.
Toeval?

Dank Henk-Jan en Arjan!
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Citaat van: Sjors op april 19, 2013, 08:20:07 AM
Misschien wel dezelfde korst, maar een aantal jaren later.
Toeval?


De BLWG heeft enkele malen excursies in Friesland gehad waarbij ook kerkjes werden
bekeken. En meer algemeen is men ook bezig geweest met het inventarisen van andere
oude kerken in Nederland. De verslagen daarvan kun je nalezen in de oude nummers van
Buxbaumiella die je van de website kunt downloaden.


Maar ja, aangezien zo ongeveer elk gehucht in die omstreken met drie of meer huizen een
kerkje heeft zullen er nog wel heel wat muren ononderzocht zijn.


Hier ligt dus een schone taak voor je!  ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Ik stap straks weer over naar mijn core business; de microvlindertjes, maar ook hier is het vaak een kwestie van uren naar bomen kijken.

Één ding is zeker, ik fiets door m'n korstmostochtjes Cancellara zo naar huis   O0
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

henkjanvdkolk

Ja, erg goed bezig Sjors, en vooral complimenten voor de prachtige leerzame foto's!

Volgende winter moet ik maar eens een dagje Friesland inplannen ;), soorten als Opegrapha areniseda komen hier helemaal niet voor.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk