Hoofdmenu

Geelpotige Ponten

Gestart door maartenwielstra, februari 18, 2007, 13:37:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenwielstra

http://www.waarneming.nl/fotonew/1/120711.jpg

Een paartje Pontische Meeuwen met behoorlijk gele poten (zouden het de oploeiende hormonen zijn?) en met links een zeer zwaarbesnaveld mannetje. Nu vroeg ik me af hoe het zat met het rood op de bovensnavel, dit kan blijkbaar ook bij Pont? Deze vogels hadden volgens de waarnemers overigens donkere ogen. Let ook op het vele wit in de buitenste handpen en de bleke mantel.


JohanvantBosch

Goed dat jij dit topic hier start. Ik had al naar die vogels zitten kijken en mij waren ook de lichte mantel en de witte buitenste handpentop opgevallen. En de kop van de linker vogel. Dat ziet er bijna uit als een zilvermeeuwen kop.
He, ik zie dat er inderdaad pontische meeuw bij staat. Gister stond er toch geelpootmeeuw?


theomuusse

#2
Lijken mij geen ponten dit.
Het zijn of geelpootmeeuwen of zilvers.
Gezien de kop van de linker en de grote hoeveelheid  wit in de vleugelpunt denk ik Zilver.
Gezien de supergele poten en de vrij grijze rug zouden het zomaar Geelpoten kunnen worden.
Rood op de bovensnavel pleit weer voor geelpoot.

Theo


Zijn er meer plaatjes?
Of eenbeschrijving?

Ben Wielstra

Ik heb weinig kaas gegeten van dit soort beesten. Op basis van donkere iris en slanke snavel noemde ik het Ponten, maar vond ze niet heel overtuigend. De poten waren tamelijk geel want waren met het blote oog vanuit een rijdende auto te zien. Ze deden belachelijk en overbodig schuw dus echt geweldig hebben we ze niet gezien. Een gebrek aan geduld speelt hier ook mee. (Men had haast want er zaten boze vrouwen te wachten thuis. Toen er ineens een AWtaling gemeld werd, werd alle angst ineens over boord gezet echter.)

Het is trouwens een heel romantisch meeuwenstelletje, dus wie weet gaan ze wel kleine meeuwtjes produceren. De plek is een kunstmatig slikeilandje in het IJselmeer langs de oostvaardersdijk thv hmpaal 23 ofzo. Misschien kan iemand ze nog eens checken? Er vloog ook nog een 2e winter beest rond. En er zat ook een paartje Zilvers. Plotseling kreeg ik een visoen van een Reuzenzwartkopmeeuw aldaar, dus hou het plekkie in de gaten.

hterhaar

Zonder dit topic geien te hebben zag ik ze vandaag ook en maakte er Geelpoten van op basis van de mantelkleur (er zat een paartje gewone Zilvermeeuwen naast) en het rood doorlopend op de bovensnavel. Ook hadden ze mooie oranje oogringen. Geen moment aan Ponten moeten denken,

Gr.,

Hans

Luuk Punt

Ik heb inmiddels wat extra foto's geplaatst, maar helaas is daar niet veel meer op te zien, dan op de foto's die al waren geplaatst. Wel boeiende materie, die meeuwen!
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

JohanvantBosch

CiteerZonder dit topic geien te hebben zag ik ze vandaag ook en maakte er Geelpoten van op basis van de mantelkleur (er zat een paartje gewone Zilvermeeuwen naast) en het rood doorlopend op de bovensnavel. Ook hadden ze mooie oranje oogringen. Geen moment aan Ponten moeten denken,

Gr.,

Hans
Tja, die mantelkleur is op deze foto's natuurlijk niet goed in te schatten. Maar als je dat in het veld zo gezien hebt, lijkt geelpoot me al een stuk waarschijnlijker...

ruud_altenburg

#7
Luuk heeft mij via de mail gevraagd te reageren. De foto's laten helaas niet veel detail zien. Idealiter zou je de band op P5 willen zien en de vorm van de tong op P10.

Voor een Geelpoot hebben deze vogels wel erg grote spiegels op P10 (overgaand in de top) en de mantel lijkt vrij licht. Een oranje oogring zoals beschreven door Hans past het beste op Zilver; Geelpoot en Pont hebben vrijwel altijd een rode oogring. Op de foto's die ik van Luuk gekregen heb lijkt het alsof de gonysvlek niet doorloopt tot op de bovensnavel. Als dat wel het geval is is dat goed voor Geelpoot; als dat niet zo is past het op alle drie de soorten. Op de foto's lijkt de iris van beide vogels ook niet geheel donker trouwens, op afstand is dat sowieso soms lastig in te schatten.

Voor wat het waard is: de jizz doet mij het meeste aan Zilver denken.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Ben Wielstra

Een paartje omissus rakkers? :huh: Dan zullen ze spoedig wel gevlogen zijn zeker om hun broedplannen voort te zetten?

maartenwielstra

#9
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2039080

Bovenstaande link laat een geelpotige Zilvermeeuw zien met behoorlijk gele poten (maar ietwat vaal, en met contrasterend vleeskleurige voeten). De vogel was groter dan omringende Zilvers, en had een donkerdere tint mantel. Verder had de vogel een erg witte kop, een donkerrode oogrand en een zeer donkere, mogelijk zwarte iris. De snavel was qua vorm en kleur niet afwijkend van Zilvermeeuw. Geelpootmeeuw ondermeer uitgesloten vanwege 'kale' p5.

Mars Muusse

een voorbeeldje van een zilver met vrij intens gele poten uit finland:

Zilvermeeuw adult (argentatus), July 16 2003, Tampere, Finland (61.31N, 23.43E).  

Mars Muusse

En nog een duootje. Wat bij zulke vogels vooral opvalt is de ver naar de veerpunt doorlopende lichte binnenweb van P9 en P10, soms resulterend in een thayeri patroon op P9 en in mindere mate op P10.
Zo'n langgerekte witte binnenweb kom je bij michahellis niet tegen, die heeft veel meer zwart in P9 en P10. Cachinnans heeft wel weer een beperkte hoeveelheid zwart in P9 en P10 en kan qua patroon op P9 en P10 lijken op deze Baltische zilvermeeuwen.

Rutger

Ik was gister op de oostvaardersdijk (zie ander topic) en zag waarschijnlijk een van deze 2 beesten. Beest deed me, door combinatie van donkere iris en voor in ieder geval geelpoot behoorlijk slanke snavel aan pont denken. De vogel had echter alleen rood op de ondersnavel.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Mars Muusse

Ook sommige Hollandse Zilvers kunnen wel 's gelige poten hebben. Ik heb de geeltint niet helemaal kunnen 'vangen' in de foto, maar deze (lokale?) IJmuidenaar had opvallend gelige poten in vergelijking met de omstanders bij het heel gesneden witje.




zie ook:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2389342

Ies Meulmeester

#14
Hier een geelpotig Zilver die ik vorige jaar oktober op de Westkapelle aantrof(vergelijk ook met de vogel erachter, niet echt topfoto is nog uit mijn digiscoop tijdperk)

Bram Rijksen

en nu we toch bezig zijn...:

Guus Peterse

Jongens, ik mag dan een relatieve meeuwen-agnost zijn, maar ik ben niet kleurenblind (of wel?): dit zijn allemaal toch geen gele poten?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ies Meulmeester

@Guus, roze zijn ze toch ook niet of wel?? zit toch wel een redelijk tintje geel in.

Bram Rijksen

huh? Knalgeel! 't Ligt aan je computer..

Nee hoor, ik geef toe dat dit niet het Kleine Mantelmeeuw-geel is waardoor je direct aan een Geelpoot denkt. Maar een meer dan gemiddeld gele tint moet je deze toch nageven.

Guus Peterse

Een heel klein beetje beetje geel, ja, maar als ik dat zou zien zou ik denken: beetje afwijkende zilvermeeuw. Maar ja, daarvoor ben ik dan ook een meeuwen-agnost.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015