twee rupsen uit het zuiden van Frankrijk

Gestart door charles, april 14, 2013, 21:08:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

charles

Dag forum,

Deze twee rupsen kwam ik tegen tijdens een wandeling in Tarn dal in de buurt van Millau. Geen idee van welke vlinder deze zijn.
Groet, 

Charles Peeters

jck


charles

James,

dank je hij komt hier schijnbaar veel voor.
Groet, 

Charles Peeters

bram omon

De eerste foto toont rupsen van een Melitaea soort, maar de exacte soort is zonder info over de waardplant bijzonder lastig te determineren. De tweede en derde foto tonen de Knoopkruidparelmoervlinder Melitaea phoebe.
Met vriendelijke groet,
Bram Omon

charles

Dank je Bram,

Het viel ons op dat de Melitaea soort alleen op dood eikenblad zat. Misschien dat dit helpt bij de determinatie. Ik heb hem al ingevoerd als Melitaea diamina. Zal ik hem dan maar op onzeker zetten?
Groet, 

Charles Peeters

bram omon

De rupsn van alle parelmoervlinders zonnen zich vaak op dood plantenmateriaal, zoals bladeren. Dit doen ze omdat dood plantenmateriaal sneller opwarmt dan levende planten. Dat helpt in dit geval dus niet voor de determinatie. Een foto waarop meer omgeving te zien is kan wel helpen. Ik zou de waarneming op onzeker zetten.

Met vriendelijke groet,

Bram Omon

charles

Oke dank je,

Ik had al een theorie, de eiken hier staan nog niet in het blad ook door de koude de afgelopen periode. Maar dat zal dan niet zo zijn.

Alle bomen hier in de omgeving van de rups zijn eiken, dan zijn er nog vele soorten struiken en laag begroeing. Veel kruiden zie ik en braam verder heb ik er te weinig verstand van. zal kijken of ik er een foto van kan maken.
Groet, 

Charles Peeters